Kategoriarkiv: Thailand

Thailand- Khao Lak 23-30. Januar, Kata Noi 30. Januar – 6. Februar

Khao Lak

Denne gang valgte vi å reise på charter tur med Ving. Vi hadde bestilt for 2 uker. Først en uke i Khao Lak, så en uke i Kata.

Smilets land er et nydelig avbrekk fra vinter Norge. Hvite strender, deilig badevann, herlige mennesker og mye god mat.

Vi flyr direkte til Phuket, ca 12 timers flyreise fra OSL. Vi tok så en taxi fra flyplassen til Khao Lak, ca 1,5 timers kjøretur.

I Khao Lak bor vi på Beyond Resort, som er et hotell for voksne. Dette er et 4 stjerners hotell hvor man bor i villaer. Et vakkert hotell området, med store villaer, men begynner å bære preg av slitasje, så kan trenge noe renovering.

Hotellet ligger fint til på stranden, hvor man kan gå kilometervis på nydelige strender.

Langs strendene er det flere strand restauranter og barer, hvor man kan innta deilige thailandske retter, eller få seg litt kaldt å drikke med tærne i sanden. Vi spiste gjerne både lunsj og middag på disse restaurantene, og hadde mange god mat opplevelser.

Vi fikk se mange flotte solnedganger i løpet av reisen.

Her finner man mange steder man kan få seg en billig og god massasje.

Khao Lak er stille og rolig, og foreløpig er det ikke overbefolket, så dette er en perle for de som vil ha en avslappende ferie.

Surin Island

Det finnes flere øygrupper man kan reise på utflukt til. Vi valgte å ta en tur til Surin Island, som skal være det beste stedet å snorkle i Thailand. Her er det krystall klart vann, og et mangfoldig maritimt liv. Vi var med på en speed båt tur, og båtreisen ut til øyene tok ca 1 time. Det var stappfull båt med ca 30 pers ombord.

Vi snorklet på 2 forskjellige steder, og vi fikk også øye på lille Nemo.

Moken Village

Vi besøkte Ko Surin Tai, Moken Village. En etnisk gruppe “Sea Gypsies” bor her i tradisjonelle trehus på stylter med stråtak langs kysten. Besøk til landsbyen er tillatt i løpet av dagen. I dag er det bare rundt hundre Moken-familier som bor i en liten bosetning på øya Ko Surin Tai. Turisme har hjulpet dem med å generere inntekter og har vært en fin måte å øke bevisstheten om deres tradisjoner og livsstil.

Vi var innom en øy hvor vi fikk servert lunsj. Her kan man også bestille overnatting i enkle hytter.

Etterpå var det litt tid til å se seg om på øya, ev bade og sole seg.

En annen utflukt vi hadde i Khao Lak var en privat Longtail båttur. Vi bestilte dette gjennom hotellet, og inkluderte servering av soft drinks og lunsj, samt litt frukt og annen snacks.

Privat Longtail tur til Giant Cliff

Vi dro ut i fra en havn hvor det lå mange fiskebåter.

Vi reiste her ut til en halvøy i Phang Nga. Vi var først på yttersiden av øya for litt snorkeling. Det var ikke veldig klart vann, og kunne ikke sammenlignes med snorkelingen på Surin Island, men vi fikk oss da en dukkert, og så noen fine fisker her også. Vi hadde 2 snorkeling stopp på denne siden, men det var en del tråder fra brann maneter her, så vi ble ikke så lenge i vannet.

På veien videre kjørte vi langs land, og så både påfugler og aper.

Vi passerte igjen havnen vi kjørte ut i fra, og her er det litt av hvert av fiskebåter å se på, i mange forskjellige fasonger.

Vi skulle så kjøre ut til en liten strand som lå ved The Giant Cliff. Men for å komme til denne stranden måtte vi kjøre videre på yttersiden av halvøyen. Vi kom nå på innersiden, og måtte gå et lite stykke over øyen for å komme på en strand. Vi kom da ut på en lang strand som heter Golden Beach. Det var en lang flott strand, og vi gikk langs stranden for å komme bort til det som ble kalt The Giant Cliff, som var ca 1 km. Her tok vi en liten dukkert, i krystallklart vann, og tok noen bilder før vi ruslet tilbake igjen.

På veien tilbake fikk vi servert forfriskende kokosjuice på båten.

Etter en uke i herlige Khao Lak gikk turen videre til Kata Noi stranden, hvor vi bodde på The Shore at Katathani hotell. Turen hit tok ca 2 timer og 40 minutter, da det var en del trafikk. Men med bra transport og me å se på underveis var ikke det noe problem.

Kata Noi 30. Jan- 6. Feb

The Shore at Katathani Resort ligger helt nede ved stranden, i en ås side som er ganske så bratt. Dette er også et hotell for voksne, men ved siden av har man søsterhotellet, Katathani Phuket beach resort som er et stor hotell for barnefamilier.

Vi fikk innkvartert oss på vår villa et godt stykke oppe i åsen, men her blir man kjørt av blide hyggelige gutter i golfbiler når man ønsker det.

Villaen var stor og flott. Men vi var allikevel litt skuffet over at vi ikke hadde noe sol inne på pool området vårt på noen tid av døgnet. Her begynner det også å bli enkelte småting som er klare for renovasjon.

Området som tilhører hotellet er stort, og vi gikk en runde på området for å se litt rundt. Her er det flott opparbeidet med blomster, trær og parkområder rundt villaene. På hotell området finner man også et kapell., så her er det muligheter. Vi gikk videre oppover åsen bak hotellet til vi kom til en restaurant som heter Tree Bay clubhouse. Her er det flott utsikt mot Karon.

Det er flere svømmebasseng her, og litt avsides på området ligger et saltvanns basseng med sannbunn.

Blir man lei av å ligge på stranden hele dagen, kan man ta en treningsøkt med fin utsikt.

I Kata er det mye mer folksomt enn i Khao Lak. Det merkes både på strendene og i byen i forhold til restauranter ol.

Kata Noi stranden er bare ca 500 meter lang, så her ble det ikke så lange gåturene på stranda. Men vi leide solsenger, og koste oss på stranden. Her var det også fantastisk deilig og klart vann å bade i.

Lunsjene våre her ble stort sett inntatt på hotellet, eller også på søster hotellet.

Patong

Vi tok en kveldstur til Patong for å se på galskapen som er der, men før vi oppsøkte Bangla Road gikk vi innom en restaurant hvor de serverer nydelig hummer. Her kan man velge ut sin egen hummer før den tilberedes, og man kan også velge diverse måter den skal tilberedes på.

Patong ligger ca en 30 minutters kjøretur fra Kata. Har man lyst til å oppleve liv og røre i Thailand, er dette stedet å oppsøke. Dette er sentrum for Phukets natteliv og shopping.

Er man ikke forberedt, kan et besøk i Patong få de fleste til å få bakoversveis. Bangla road i Patong er et “red light district” Her florerer tilbudene av sex show, go go barer og prostitusjon, så reiser du på familie ferie, så unngå å legge turen til Patong.

Vi tok oss en tur på Thaiboksing som ligger litt videre opp i gata.

Longtail Båt tur

På stranden utenfor hotellet ligger det Longtail båter som tilbyr diverse utflukter etter gjestenes ønsker. Prisen kommer litt an på hvor langt man vil kjøre, men man kan feks tilbringe noen timer på en strand, eller spise en god lunsj, og sjåføren venter tålmodig.

Vi bestilte en tur en dag, og kjørte videre sørover på Phuket øya. Her er vegetasjonen litt annerledes, med mye gress, og det var flere nye boligprosjekter å se langs kysten.

Vi hadde også her et snorkel stopp ved en liten øy.

Vi kjørte så videre til en øy hvor vi gikk i land. Vi trodde vi skulle til en stille rolig strand for oss selv, men her krydde det av kinesere. Det er vist mange av de som kommer til Thailand for å feire kinesisk nyttår, og jeg tror nesten alle hadde smalet seg på denne øya.

Vi reiste så videre til en liten idyllisk øy, hvor vi spiste lunsj og badet litt. før vi kjørte tilbake til hotellet.

På veien passerte vi Buddha Island.

På motsatt side av stranden der vi bodde, ligger en restaurant som heter Mom Tri`s Kitchen. Jeg kan absolutt anbefale ett besøk her. Kom før solnedgang for en for drink i baren og se på den vakre solnedgangen, før du inntar et nydelig måltid med god service.

2 uker var over, og det var på tide å sette kursen hjemover til vinter Norge igjen. Takk for nå Thailand. Vi kommer tilbake.

Elvecruise på mekong fra Kina til Laos- The golden triangle

The Golden Triangle

Welcome to the Golden Triangle, the centre of the world’s drug trafficking.

Den gylne triangel er et område som dekker 367 000 kvadratkilometer i Sørøst-Asia, der en betydelig del av verdens opium har blitt produsert siden begynnelsen av det tjuende århundre. Dette området er sentrert rundt møtestedet til grensene som skiller Laos, Myanmar og Thailand. Den gylne triangels fjellrike terreng og avstand fra store bysentre gjør det til et ideelt sted for ulovlig valmue-dyrking og trans nasjonal opiumsmugling. Inntil slutten av 1900-tallet var den Gyldne Triangelen verdens største produsent av opium og heroin. På 1990 tallet, fikk myndighetene flere av bøndene som hadde opiumsplantasjer til å gå over til å dyrke andre ting, som ananas, mais og lignende.

I dag er det lite tegn på at det ikke var så lenge siden dette var en av de farligste delene av verden, med sin narkotika produksjon og smuglerruter.

I dag finnes det nok enda opiumsplantasjer og narkotikasmugling i dette området.

En FN rapport fra 2014 sier problemet har forverret seg i det siste tiåret. Den viste at opiumproduksjonen i The Golden Triangle hadde tredoblet seg siden 2006, med den illegale narkotikahandel i regionen verdt 16,3 milliarder dollar. Området produserte 762 tonn opium i 2014, som utgjør om lag 76 tonn heroin.
Dette området er kjent som “Golden Triangle”, en av verdens mest travle narkotikahandel sted.

07.01.2019

Chiang Saen

På ettermiddagen ankommer vi Chiang Saen.

Chiang Saen er en viktig entrepôt for Thailands handel med andre land på den øvre delen av Mekong-elven.
Byen ligger i Chiang Rai-provinsen, like sør for Golden Triangle, hvor Thailand, Laos og Burma møtes. Her finnes mange ruiner av templer fra 1300 tallet.

Tempel ruiner fra 1300 tallet

Vi hadde ettermiddagen til fri disposisjon, og ruslet litt rundt i byen. Vi passerte ett marked som ligger langs Mekong elven, før vi svingte opp hovedgaten, en fargerik gate med mat marked, og flere restauranter.

På kvelden kom det en lokal dansegruppe på besøk på båten, og vi fikk underholdning med Thai Tradisjonell dans fra nord Thailand.

08.01.2019

Tachilek- Myanmare

Vi kjørte i ca 40 minutter til Mae Sai, som er i Thailand, og hvor vi passerte grensen over til smugler byen Tachilek i Burma. En litt spesiell grense overgang, da det er venstre kjøring i Thailand, og høyre kjøring i Burma. Her krysser de over i kjørefeltene for å komme på riktig side av veien. Det samme gjelder da fotgjengerne.

På vei til Tachilek
Mae Sai- En regnværsdag
Mae Sai- Grenseovergang fra Thailand til Burma

Vi tok noen små tuk tuk-er til Tachilek Shwedagon Pagoda. Opp til pagodaen var det en litt bratt bakke. Her orket ikke Tuk tuk-en vår og dra opp hele bakken, så her var det ut å dytte.

Tuk tuk Tachilek
Tuk tuk tur i Tachilek

Her er det ingen hindring å kjøre moped på regnværsdager. Mange kreative løsninger…

Regnværsdag i Tachilek
Tachilek

Etterpå kjørte vi til ett kinesisk tempel, og vi fikk også en liten kikk inn til munkene, og så hvordan de bodde.

Kinesisk tempel Tachilek

Vårt siste stoppested i Tachilek var på ett marked. Her ble det solgt masse fake varer til en billig penge, da det også var tax fritt her.

På vei tilbake til The Golden Triangle, kom vi oppi ett trafikkork. Det viste seg at buddaen som de mente stoppet regnværet da de 12 unge guttene fra ett fotballag ble sperret inne i en grotte pga kraftig regnvær i mars i 2018, hadde bursdag. Det samlet seg tusenvis av mennesker for å hylle han, og derav kaos på veiene.

Trafikkaos

Tilbake på the Golden Triangle, hadde vi lunch på Serene hotell, som ligger langs Mekong elven.

Turen gikk videre til

Opium Hall

Opiummuseet er et av de beste stedene du kan besøke for å få en forståelse av hvordan det ble så stort og hvordan det ble utryddet.
Den gylne triangelen pleide å være beryktet som en av de største produsentene av opium. Ulike thailandske organisasjoner ledet av det kongelige prosjektet har brukt tiår med å kjempe mot denne handel. Som en del av denne kampanjen ble Opiumhallen bygget for å utdanne folk om farene ved stoffet gjennom en underholdende utstilling som sporer opiums historie fra første gang, for 5000 år siden, til nåværende problemstillinger av narkotikamisbruk og avhengighet.

Hall of Opium
Opiumspiper, Hall of Opium

09.01.2019

Dai Sa-Ngo

Startet dagen med å kjøre opp til ett utsiktspunkt, hvor man får utsikt over aller de tre landene på the Golden Triangle, Laos, Burma og Thailand.

The Golden Triangle, Burma, Laos, Thailand

Morgen utflukt med traktor til landsbyen Dai Sa Ngo ved The Golden Triangle. Her var det tidligere opiumsplantasjer, men i dag dyrkes det ris og diverse frukt/grønnsaker.

“Traktor” tur
The Golden Triangle, ut på tur
Langs veien til Doi Sa-Ngo
Langs veien til Doi Sa-Ngo, Rismarker i bakgrunnen
Ananas plantasje, Langs veien til Doi Sa-Ngo
Doi Sa-Ngo, Vann tårn
Inne i Traktoren

I Doi Sa-Ngo er de katolikker.

Gravplass, Doi Sa Ngo
Kirke i Doi Sa Ngo

Noen bor fremdeles i stråhus, uten vinduer. Her fyrer de med ved inne, hvor de har kokeplass til matlaging.

Stråhus i Doi Sa Ngo
Husdyr, Doi Sa Ngo
Frysør i Doi Sa Ngo
Doi Sa Ngo
Butikk i Doi Sa Ngo
Valpen følger lekent med på ved saging.
Bensinstasjon
I Thailand hyller de kongen overalt.

Akha etnisk gruppe, som jeg også har skrevet om tidligere. Tygger betelnøtter for å få svarte tenner. Bruker “sølv” lue osv.

Folkene som bor i dette området er veldig små. Selv jeg på mine 160 cm, følte meg høy.

Betel svarte tenner
Vi møtte en dame i den lokale drakten, tilhørende “sølv” lue
“Traktor” på vei tilbake igjen til the Golden Triangle

Vi besøkte så Buddha Statuen på The Golden Triangle, og ruslet litt rundt i området.

Golden Buddah, The Golden Triangle
The Golden Triangle

Tilbake til båten for lunch, før vi setter kursen videre nedover elven. Vi sjekker samtidig ut av Thailand, og har en liten stopp på Laos siden, for å sjekke inn i Laos.

Stopp for innsjekk til Laos
Langs elven, Golden Triangle

Og vi fortsetter ettermiddagen nedover elven.

Langs elven, videre i Laos
Langs elven, videre i Laos. Hvite hegrer

Asia reise, 2013-2014, Cruise, Phuket

Tilbake på båten etter en lang utflukt til Myanmar. Vi hadde nå en hel dags seiling, før vår neste havn i Thailand, Phuket, Patong.

Vi var denne dagen igjen på besøk på broen sammen med alle nordmenn om bord på båten, og fikk se hvordan ting og tang funker. Resten av dagen var rolig på båten.

Johannes

Brukes til å vinke til andre skip

På broen

PATONG, PHUKET

Patong er stedet hvor man finner det meste. Restauranter, barer, og butikker. Det kryr av liv i gatene, og det er underholdning bare å sitte på en gate bar, eller rusle rundt i gatene. Her finner du Pole dans, strippere, Ping Pong, Is bar, Thai boksing, lady boys, dragere mm. VI har vært i Phuket ett par ganger tidligere, og da besøkt Patong på kveldstid, og det er absolutt noe å få med seg.

Denne dagen ruslet vi litt rundt på stranden, gikk i gatene, og tok en kald øl på en bar, før vi reiste tilbake til båten.

Patong beach
Patong Beach

Ligger "på svai"
Ligger “på svai”

Nyttårsaften

På kvelden var det en stor slagen nyttårsfeiring på båten, og ett fyrverkeri av det sjeldne over Patong. Ved middagen fikk alle damer utdelt diadem og perlekjede, og alle menn fikk hatter.

Nyttårsfeiring

Nyttårsfeiring på dekk

Underholdning
Underholdning og dans

1.Nyttårsdag, og vi hadde bestemt oss for å ta en lang lat dag på Surin Beach, som da var vår favoritt strand i Phuket.                              I (Mai 2014 bestemte regjeringen i Thailand, at alt av solsenger og strand barer/restauranter skulle vekk, og Surin Beach er nå ikke til å kjenne igjen.)

Det var alt vi rakk i Phuket denne gangen. Men vi har som tidligere nevnt vært her ett par ganger før, og her er noen tips til hva man kan gjøre.

Rawai, Januar 2012

Ved mitt første besøk i Thailand, bodde vi i Rawai. En liten fiskerlandsby helt sør i Phuket. Her kan man komme tett på lokalbefolkningen, og det er mange lokale spennende restauranter å spise på. Ikke så fine strender her, så hotellet hadde en privat strand på en øy, hvor vi ble transportert med longtale båt.

Fiskere

Rawai

Marked i Rawai

Hotellets private øy og strand

Rawai. Venter på long tale.

Hotellets private strand

På Hotellets private øy

Long tale til og fra Hotellet

Six Sences, Evason Phuket

Vi bodde på Six Senses hotell. Ett nydelig hotell, med flotte store rom med stor fin uteplass med solsenger, bord og stoler.

Six Sences
Six Senses

Six Senses, badet på rommet

Hotell området var enormt, med en stor flott hage. Mange flotte blomster og planter her.

Mye vakre blomster

Bananer

Kul type

Surin Beach

VI var 3 par på tur, og da er det jo mye man kan finne på sammen. Den ene dagen var det bursdags feiring, og dagen ble skikkelig feiret. Det ble leid en motor båt, som kjørte oss til Surin Beach for soling, lunch, middag og festligheter.

Surin Beach. Vi ankom på denne bryggen

Limosin hjem...
Limosin hjem…

Bryllup

Det blir også ofte feiret bryllup på stranden, og det er jo bare helt magisk.

Bryllup på stranden, Surin Beach

Bryllup på stranden

Bryllup

Brudepiker

Utflukt, Kano på grottetur

Vi valgte å ta en dag på utflukt, da vi kan bli fornøyde av å ligge på stranden hver dag. Vi ble hentet på hotellet, og var med på en kano tur i noen grotter, Underveis fikk vi lunch på båten vi ble kjørt ut med, og vi var også innom en lekker strand og badet. Her ble ikke kameraet med, da vi svømte i land.

Servering av Lunch

Kano tur

Tar gjerne en banan...
Tar gjerne en banan…

I grotter på kano tur

I grotter

Her stoppet vi for å bade litt

Phi Phi og Monkey Island

Vi hadde også alle sammen en dag hvor vi reiste ut til Phi Phi Island. Snorklet, var innom Monkey Island, og spiste lunch på Phi Phi.

Snorkle på Phi Phi

Snorkling underveis
Snorkling

På båttur til Phi Phi

Nattmarked i Phuket

Nattmarkedet i Phuket by er også gøy å få med seg. Her kan du smake på, og kjøpe de utroligste ting.

Natt marked i Phuket town

Nattmarked i Phuket town

Avsluttet kvelden med en konsert på en Rocke Club. Vær obs på at det kan være en utfordring å få drosje hjem på natten i denne byen.

Rockekonsert i Phuket by

Patong by night

Patong ble også besøkt på denne turen, på kveldstid.

Stable spill på bar

“Innkastere”

Drag Queen

Strender

Vi prøvde også andre strender, da det er masse flotte strender i Phuket.

Kata

Kamala Beach

Phuket Januar 2013

Ved vårt neste besøk i Thailand, bodde vi også i Phuket, men denne gangen på Surin Beach. Vi var denne gangen 4 par på tur, og vi bodde på litt forskjellige hoteller, men vi bodde da på Ayara Hilltops. Dette er ett hotell kun for voksne. Det kan jo være greit, når man er ferdig med små barn selv, har man ikke alltid lyst til å ha masse barne støy rundt seg på ferie heller. Ett super flott hotell.

Ayara Hilltops

Ayara Hilltopp

Surin Beach

Vi hadde igjen noen late fine dager på Surin Beach.

Lunchtime på PLA, Surin Beach

Nye solbriller

Elefant safari

Vi tok også denne gangen en utflukt, hvor vi var på elefantsafari. Var innom ett tempel på veien, og avsluttet med rafting.

Tempel

Liggende Budda

Ute på tur

På elefant ryggen

"Kompiser"
“Kompiser”

Ble ingen bilder fra Raftingen, da kameraet ble låst inn i ett skap. Ble ganske så våte, så det var kanskje like greit. Moro var det 🙂

Kokkekurs

Siden vi igjen var så mange som reiste sammen, er det gøy å finne på litt aktiviteter. En dag hadde vi kokke kurs på Ayara Hilltops, og fikk lære å lage noen retter med Thai mat. Bla Chicken in Green Curry.

Kokke kurs

Dette ble en bra lunch.

Man kan også bestille kokker og besetning til å lage mat på rommet hvis man ønsker det. Dette ble kveldens middag.

En helaften på "rommet"
En helaften på “rommet”

Her forberedes det...
Her forberedes det…

Ett dekket bord, med en vakker solnedgang

Patong, igjen

Hummer middag etterfulgt av Kick boksing i Patong. Her velger man hummeren først rett fra aquariet, så får du tilberedt den slik du ønsker. Steamet, gratinert, naturell osv.

Hummer i Aquarium

Hummer

Gratinert hummer

Thai boksing

Vi satt på første rad under Thai boksingen. Anbefales IKKE. Det går så svette og blod spruter.

"Maskot"
“Maskot”

Kick boksing
Thai boksing

Thailand er ett fantastisk land å feriere i, og det er mye man kan gjøre. Man kan for eksempel leie en Yach for en dag…

På båttur

Kaåtein for en dag ;)
Noen som tør å være med?

Mange måter å servere ett eple på

Ute på båt tur
På båt tur

På tur
På tur. Stoppet for ett bad

Dette kan jeg godt bli vant til...
Dette kan jeg godt bli vant til…

Thailandsk natur
Thailansk natur

Turkis hav
Turkis vann

Innom en strand på turen

Viktig å beskjytte seg mot solen...
Viktig å beskjytte seg mot solen…

Nærmer seg kveld

Asia reise, 2013-2014. Bankok

I Desember 2013 til Januar 2014, reiste vi på en lengre reise rundt i Asia. Vi startet i Bankok, hvor vi møtte min yngste sønn som da var på vei hjem etter 4 måneder på Bali. Hyggelig å få noen dager sammen, før han skulle hjem, og vi skulle være borte i 5 uker.

Ruten gikk derfra videre- Kambodsja, Elvecruise til Vietnam. Cruise med Azamara fra Singapore- Myanmare- Indonesia-Thailand-Malaysia og så tilbake til Singapore.

(Jeg deler her opp innleggene etter hvert som vi kom til forskjellige land, så de ikke blir så lange)

BANKOK

Bankok begynte som ett lite handelssted og port samfunn på vestbredden av Chao Phraya River for ca 200 år siden. I dag er byen oppdatert til moderne tid, og det råder av storhet og ære fra sin berømte fortid. Blendende templer, spektakulære palasser og ett verdensberømt flytende marked.

Rundt omkring i byen

Bankok

Tungt lastet

Tuk Tuk

China Town

Marked

gatelangs i Bankok

Grand Palace og Wat Phra Kaew

Grand Palace

På elven Chao Phraya

Lebua State Tower

Dette er hotellet hvor en av Hangover filmene ble spilt inn.  Her er det flott utsikt over byen.

Middag med utsikt fra Lebua state Tower

Kokos Fabrikk

kokos fabrikk

Vann marked, Damnoen Saduak

Damnoen Saduak er den mest populære flytende markedet i Thailand, flott for fotomuligheter, mat, og for å gi deg et innblikk i en svunnen livsstil. De fleste besøkende som kommer til Thailand vil gjerne se ett flytende markedet. Dette er absolutt å anbefale, selv om det er ett stykke utenfor byen. Dette vann markedet ligger litt over en times kjøretur ut av byen, ca 100 km sørvest for Bankok. Vi ordnet en utflukt gjennom hotellet, så vi ble hentet av en sjåfør og Guide. Besøkte da kokos fabrikken på veien til det flytende markedet, hvor det sto en båt klar og ventet på oss da vi kom. En spennende opplevelse å se alt hva de kan finne på å selge på og langs elven. Og for ett yrende liv.

Hua Hin

Vår siste destinasjon på turen. Hua Hin. Vi tok fly fra Krabi til Bankok, og bil transport ned til Hua Hin, ca 3 timers tur. Her har vi leid hus, så vi bor litt utenfor sentrum, på ett stille rolig sted. Vi leide mopeder, så vi enkelt kan reise rundt til strender, butikker og restauranter i nærheten. Vi har også fått besøk av venner. Hyggelig etter 3 uker på farten alene 🙂

Panorama Pool Village

Vi har selvfølgelig prøvd å gjøre oss litt kjent i området her også, og fartet litt rundt. Det er en flott strand i nærheten, med en egen Beach Club ett par km unna huset. San Noi Beach. Her kan man leie seg en solseng på stranden, og de har mat og drikke servering på stedet. Her er det ikke overfylte strender, da det nok ikke er så mange av de som oppholder seg sentralt i byen som drar hit.

Mais grilling på stranden

Havfrue på stranden

En dag reiste vi til en vingård,  Hua Hin Hills vineyard, en times kjøring litt innover i landet. Her rei vi på elefanter mellom vinrankene, og hadde litt vinsmaking etterpå, servert med fantastiske småretter til. Restauranten de har på gården har ett fantastisk kjøkken, og stedet har fått flere priser for både kjøkkenet sitt og viner. En veldig velykket utflukt.

Elefant ridning

Banan foring av elefanter

Vi har selvfølgelig også tatt noen turer inn til Hua Hin by, både på dag og kveldstid.

På dag tid kan man nyte kilometervis med hvite strender på Hua Hin Beach. Her kan man ri hester på stranden, man kan få servert både mat og drikke, eller bare ligge å sole og nyte varmen. Her er det stedvis veldig folksomt. Man kan også få leid solsenger på stranden, enda det egentlig har blitt ett forbud på dette i Thailand. (fra Mai 2014)

Hester på Hua Hin Beach

Hua Hin Beach

Man bør jo også få med seg togstasjonen i Hua Hin. Den ble bygget på 1920 tallet, da Thailands konge hadde sitt faste sommersted her, og opprettet jernbane linje hit direkte fra Bankok.  Palasset brukes fremdeles noen ganger av den nåværende kongen i landet.

Tog stasjonen i Hua Hin

Det finnes drøssevis av restauranter og barer i byen. Alt fra Thai, Fiskerestauranter, Italiensk, Fransk, Spansk, Tysk, Steak house…, you name it… Har også fastfood kjeder som mc Donalds og Burger King. Jeg pleier alltid å sjekke trip advisor på beste restaurant i nærheten, og vi spiste på en Italiens restaurant som het Carlo, som hadde veldig bra mat, og service. Men selvfølgelig en helt annen prisklasse enn hvis man spiser på en Thai restaurant.

Hjemmelaget Tiramisu

“Rullende”butikker finnes overalt. Her kan du kjøpe alt fra truser til tørr fisk 🙂

"Undertøys butikk"
“Undertøys butikk”

Salgsbod
Salgsbod, “sko butikk”

Fiskerlandsby, Hua Hin

Hua Hin har vært en veldig fin opplevelse 🙂

Railay og Krabi by

Da er Railay utforsket på kryss og tvers. Vi hadde en rundtur hvor vi var ute og gikk i 3 timer, hvor vi gikk helt ut så langt det gikk på øst siden.

East Railay

Østkysten, Railay

Rasteplass på vei til enden av østkysten

En av sitteplassene til en restaurant

"Enden"
“Enden”

_DSC0672
“Blå fugl”

Deretter gikk vi gjennom jungelen, og over ett fjell til Tonsai Beach, og tilbake igjen. Det er fine turmuligheter her, og mye å se. På vei til Tonsai Beach gikk vi gjennom en “Bungalow by”, hvor det var heller luguber standard. Men så ut som det var masse folk i området. Mange unge mennesker som antagelig var ute for å utforske verdenen. Også mange “rasta” mennesker.

På vei over til Tonsai Beach

telt camp

Stien over fjellet, gjennom jungelen

Jungel tur

Diamond Cave

Diamond Cave, Railay

Krabi By

I dag har vi vært en tur i Krabi by. Ca en halv times tur inn med longtale båt. For noen tiår siden, fantes det bare en liten fiskerlandsby med hus på pæler. Byen ble oppdaget av turister på 1980 tallet, og etter det har byen utviklet deg. Det meste av bebyggelsen i selve byen er derfor forholdsvis ny, og oppført i sement og betong. Gatelivet er typisk thailandsk. Her er det gateselgere som selger mat fra vogner, det er marked hvor du kan kjøpe fersk fisk, frukt og grønnsaker.

Fiskerlandsby Krabi

Kaew Korawaram, Krabi

Marked Krabi

Porselens butkk, Krabi

Skomaker, Krabi

Railay Beach

Da har vi kommet oss videre på reisen, og er nå på Railay Beach, Sand Sea Resort. Hotellet har ganske enkel standard, men ligger helt nede på stranden. Veldig greit.

Sandsea resort

På vestsiden av Railay er det fine hvite sandstrender, mens på østkysten er det mer Mangrove område. Det er store forskjeller på flo og fjære her, og det kan være litt merkelig å se. Når det er fjære, kan man gjerne gå 100 meter lenger ut enn ellers.

Transport av hotellansatte

Fjære, Østkysten Railay

Det kryr av turister her. Både barnefamilier, back packere, og klatrere, da det er veldig populært og klatre i de bratte fjellskrentene i området. For å komme hit, ble vi kjørt fra Koh Lanta med transport fra hotellet. Måtte ta 2 ferjer, og vi kjørte i ca 3 timer til Ao Nang. Der tok vi en longtale båt over til Railay. Kun 10 minutters tur. Det ligger hele tiden masse longtalebåter på deler av stranden her, opptil 50 stk på en gang, så her er det muligheter å farte rundt. Men det fører jo da til en del støy, liv og røre.

_DSC0493

Transport til Railay Beach

Tross at det ikke finnes ordentlig veier, biler og lignende her, har de kalt en gate her for “gågata”. Her ligger det flere restauranter og butikker.

_DSC0612
“Gågata”

Vi har ruslet litt rundt i området, og vært en tur over på Phra Nang Cave Beach. Gåturen dit er helt spesiell, der man går blant store røtter på trær, innunder fjell, og grotter overalt, og det kryr av apekatter her.

Stien til Phra Nang

Grotter

Phra Nang

Spesiell ape baby

På stranden er det flere grotter, og en av de blir kalt “Princess Cave”. Lokal befolkningen kommer fremdeles hit for å ofre til denne gudinnen, Prinsessen som antas å oppholde seg i hulen, under klippen i den ene enden av stranden. Legenden og mysteriet med Phra Nang går tilbake mange århundrer og troen på Princess Goddess er fortsatt sterk blant lokalbefolkningen.  Princess Cave er et hellig sted, og bør behandles med respekt av alle som besøker det.

The Princess Cave

Long Beach

Har hatt ett par late dager på stranden. I går reiste vi litt nordover på øya til Long Beach. Lang hvit sandstrand, med ett utrolig klart vann. Her kan man stå på stranden og beundre “akvariefisk” i vannet.

Fluktstol, Long Beach

Long Beach, Koh Lana

Siden det var Valentinesdag i går, måtte vi kose oss med en bedre middag. Den ble igjen tilbragt på Otto, som nok har fått favoritt stempelet.  Fantastisk god mat, og utrolig koselig sted. Her nøt vi en vakker solnedgang før middagen ble fortært.

Vakker solnedgang på Ottos på Valentinesdagen

Valentines på Otto

Kun en dag til igjen på øya Koh Lanta, før turen går videre til Railey Beach.

Sightesing på Koh Lanta

Hatt en fin dag på Øya. Leide scooter, som for øvrig kostet kun 250 Bath for en dag. Altså ca 70 Nkr. Veldig lite trafikk her på øya, så var ikke noe problem å kjøre rundt.

Tok en tur over på Østkysten og besøkte “The Old Town”. Var ikke helt som vi hadde forestilt oss. Vil si det var litt “western” preg over byen,  selv om den ligger helt ved havet. Tydeligvis populært for backpackere, hvor det var rom å leie på bryggene bortover.

"The Old Town" Koh Lanta
“The Old Town” Koh Lanta

Fjære

Bor det Cowboyer her tro?

Etterpå tok vi turen tilbake på vestkysten, og kjørte sørover helt til vi kom ut til “The Light House” helt ute på spissen av øya. Her må man gå inn i Nationalparken for å komme til.

National park, Koh Lanta

"The Light House"
“The Light House”

Så gikk turen tilbake til Hotellet igjen. En rundtur på halve øya gjort unna på ca 4 timer, inkludert lunch. Ikke verst 🙂 Nå skal det sies at øya kun er ca 5 km bred, og 27 km lang 😉

Koh Lanta

Koh Lanta, eller bare Lanta som de sier her.

WOW. Dette er helt utrolig kult. Vi har ett veldig positivt inntrykk av Koh Lanta, så langt.

Flott hotell, med en fantastisk hage. Frokost buffeèn er enorm.

Rawiwarin

Hotell Rawiwarin

Kilometervis med flotte strender. Vi rusler langs Klong Nin Beach den første ettermiddagen, og blir overasket over hvor rolig og layed back alt er. Det er masse barer og restauranter langs stranden, og vi dumper innom en restaurant som heter Otto. Kjempekoselig, så vi bestemmer oss for å gå tilbake på kvelden for å spise middag der. Maten var forøvrig også utrolig bra, og det er bra pågang i restauranten.

Bungalower

Klong Nin Beach

På vei tilbake til hotellet kikker vi innom flere steder, og bestemmer oss for å ta en liten pause på en reggae bar. Her kan man sitte ved lave bord med puter på gulvet hvis man ønsker det. Har du lyst på en tatovering laget på «gamle» viset, kan du også få det. I andre etg er det muligheter for massage.

Koh Lanta er av mediativ karakter. Pils, solnedgang og reggae.

Rasta Babybar

Reaggey bar
Rasta baby bar

Rasta Babybarbar og Tatoo

I morgen har vi bestemt oss for å leie moped, for å utforske øya nærmere. Det sies at gamlebyen på andre siden av øya, er en blanding av Thailand og ett fiskevær i Lofoten, så det blir spennende. VI glær oss 🙂

Ao Nang, Thailand

Centara Grand beach resort & Villas.

stranden utenfor hotellet, Centara grand beach resort and villas

Da har vi begynt å komme oss inn i døgn rytmen.  Vi bor på ett fantastisk sted, på en privat Strand. Vi måtte ta båt for å komme ut hit, men det var ikke noe problem. Går Shuttle båt fra en pier, nopparatthara pier,  og ut hit en gang i timen.  Ca 30 minutters biltur fra Krabi flyplass.

Når det er lav vann, er det så langgrunt her, så vi kan gå over til Ao Nang Beach. Går også en sti over fjellet, ca 10-15 minutter å gå, så er vi i Ao Nang. Masse apekatter på stranden der vi kom over.

Foreløbig koser vi oss på hotell området, på stranden, spiser god mat på en av hotellets 4 restauranter, og har også kommet igang med treningen. Bra trenings rom på hotellet. 🙂

I dag, Fredag 06.02.2015, har det vært en spesiell seremoni på hotellet. Eierne av Centara Grand, Krabi har blitt beæret som den første hotell kjeden i Thailand, til å motta “the Royal Insignia of the Sacred Garuda” som hans majestet kongen har sjenket, som en bekreftelse på hotellets uplettede intigrering, deres ærlige oppførsel, og høye moralske prinsipper i forhold til å drive business. Det er også en påkalling for firmaet til å fortsette standhaftig og riktig, og ta ansvar for samfunnet. Lojalitet ovenfor kongen og den Thailandske nationen.

Garuda: er en stor fugl-lignende skapning, eller humanoid fugl som vises i både hinduisme og buddhisme. Thailand bruker Garuda som sitt nasjonale symbol.

Garuda

Solnedgang, Ao Nang, Centara Grand Beach & resort

Turkis hav

Stranden

Apekatter på Ao Nang Beach

Deilig strand

Centara Grand Bech resort & Villas

Vi har etter hvert fartet litt rundt i området. Vi tok en longtale boat til Railey Beach, hvor vi skal bo en uke fra neste uke. Her kryr det av longtale båter på stranden, og det er masse mennesker overalt. Hvite fine sandstrender på vestkysten, og mer sump aktig på øst siden.

Hotellet har også Kajakker som de låner ut, så det har vi også testet en liten tur.

Uken har gått, og ferden går videre til Koh Lanta, med ferje fra Krabi. En spesiell opplevelse. Båten blir etter hvert stappfull, og utenfor Railey Beach stopper de, og noen går av båten, og opp i longtalebåter som ligger og venter, og andre longtalebåter er fulle av folk som skal med ferja. Ca 2,5 timer fra Krabi til Koh Lanta.