Kategoriarkiv: Indonesia

Indonesia-Australia, 2015-2016, Cruise. Indonesia-Komodo

KOMODO, 25. Desember

Det er ikke så mye man rekker å se på hvert sted, når man kun er i land for noen timer. Men her var det Komodo dragons som var den store turist attraksjonen. Vi lå tendret, og reiste i land med en tender båt.

Azamara på Komodo Island

Her gikk vi en god runde i skogen, før vi kom til «dragene». Store beist, som kun lever vilt på 2 små asiatiske øyer. De lever alene, og de spiser andre dyr, som rådyr ol. De er kanibaler, og spiser til og med sine egne unger. Ungene må derfor stikke ut fra redet når de blir født, og de vokser opp inne i stammen på ett spesielt tre som finnes på øya. Komodovaran er verdens største nålevende øgleart. Dyrene blir vanligvis 2–3 meter lange. I naturen blir voksne dyr ca. 70 kg tunge, mens dyr i fangenskap ofte veier mer. Det lengste bekreftede ville eksemplaret var 3,13 meter langt, og veide 166 kg.

Stier på Komodo
Trær hvor "baby dragene" bor når de er små
Trær hvor “baby dragene” bor når de vokser opp
En ung drage
En liten ung drage

Det var veldig spesiell natur her, og det var fine strender.

Stranden med Azamara

Komodo

En ting som ødela litt for stedet, var alle ungene som hang rundt oss på slutten av turen, hvor det ble solgt souvernirer fra øya. Dette var også laget sånn, at man måtte gå gjennom dette markedet for å komme tilbake til båten. Selgerne var veldig pågående. Dette er ihvertfall noe som stopper meg fra å kjøpe noe som helst. De hadde også en liten «restaurant/kiosk» der som de solgte litt forfriskninger. Her sto også ungene rundt og tagg.

Tiggende unger

Indonesia-Australia, 2015-2016, Cruise. Indonesia-Lombok

CRUISE MED AZAMARA QUEST, LOMBOK

Fra Bali i Indonesia til Sydney i Australia. Totalt 25 dager. Vi var innom 14 steder underveis på turen, så vi fikk se og oppleve utrolig mye.

Azamara har 2 båter. Journey og Quest. Denne gangen reiste vi med Azamara Quest. Cruise med disse båtene passer nok best for voksne som reiser uten barn. Det er plass til ca 600 passasjerer om bord, og de har ingen fast rute de seiler på, men farter på forskjellige steder rundt omkring i verden. Fordel med å reise med disse små båtene, er at man får litt mer kontakt med andre reisende, og betjeningen om bord. Det er også høy standard på restauranter, service osv. Her har man alt inkludert av mat og drikke.

Vi gikk på båten den 22. Desember, og reiste fra Bali den 23.

VI fikk en flott velkomst på båten, og de hadde klart å lage en fin julestemning. For sikkerhets skyld, hadde vi pakket med en nisse i bagasjen, for å pynte med på lugaren.

Velkomst kake
Velkommen, på lugaren
Pepperkake landsby på båten
Julepyntet båt

Vårt første stoppe sted på cruiset, som var den 24. Desember:

LOMBOK- Indonesia, og Julaften feiring

Lombok
Kart over Lombok

Kan minne litt om Bali, men er som å reise 20 år tilbake i tid.    Da vi kom i land, var det ikke noe problem å få tak i Taxi/private turer. Vi hyret en sjåfør med Guide som viste oss litt rundt. Det var mange rismarker og se langs vegen, og i byene her, er det helt vanlig med hestetransport. De fleste på denne øya er Muslimer, og det er mange Mosqeèr å se.

Tempel, Lombok
Rismarker

Var innom en landsby hvor hovednæringen bestod av veving. Her var det kun damer som vevde, og de lagde mønstre som de hadde lært av sine mødre. De kunne de i hodet, og hadde ikke noe mønster ark å gå etter.

Veving
Rismarker i landsbyen

Etterpå kjørte vi til Hovedstaden på Lombok, Mataram. Kjørte kun igjennom, og var innom en forretning hvor de solgte Perler, smykker. Så ikke ut for at byen hadde så mye å tilby turister, som restauranter, barer etc.

Salg av Perler
Hestetransport

Vi kjørte så til Sengigi beach. En strand med sort sand på stranden. Var veldig varm, og det var ganske så bratt ned til vannet. Lombok var i våre øyne ikke så mye å stå etter…

Sengigi Beach

Hvis vi en annen gang havner på disse trakter, vil vi nok oppsøke Gili øyene, som ligger rett utenfor Lombok. Øyene er et populært reisemål for vestlige turister på jakt etter en avsidesliggene øyopplevelse. Hver øy har flere svært små feriesteder som vanligvis består av en liten samling av hytter for turister og en restaurant. De fleste lokale innbyggere bor på Trawangan langs østsiden av øya (som også er der det meste av utviklingen skjer). Biler og motorferdsel er forbudt på øyene, så den foretrukne metoden for transport er sykkel eller hest og vogn, en cidomo. Dykking i og rundt Gilis er også populært på grunn av mangfoldet av fisk og attraktive korallformasjoner.

JULAFTEN FEIRING

Tilbake på båten. Litt lunch måtte vi ha, og det var på tide å pynte og ordne seg til Julaften feiring. Bestilte vin, jordbær med sjokolade, ost og kjeks som litt snacks på rommet til 17 tiden, som vi koste oss med sammen med gave åpning, før vi gikk ned til middag.

Litt kos på lugaren før middag
"Gavebordet" Julaften
“Gavebordet” Julaften

Vi var invitert til en egen julefeiring for europeere denne kvelden. Vi ble satt på Kapteinens bord, sammen med 6 andre gjester, og vi fikk servert en nydelig middag. Ikke ribbe som vi er vant til, men det ble servert en 3 retters middag, med bla kalkun som hovedrett. Viser seg at vi er de eneste norske på båten på dette cruiset.

Middag på Julaften
Julaften
Julaften, julesanger rundt bordene

Etter middagen var det juleforestilling.

Juleforestilling

Ble pyntet med fantastiske is skulpturer, og satt frem godis overalt. Til og med Julenissen kom på besøk.

Is skulpturer
Godsaker er satt frem
Fikk besøk av julenissen

Bali/Indonesia-Australia 2015/16

Bali

Årets siste eventyr startet i Bali. Vi hadde hatt noen fine dager her. Fikk sett litt av øya, og dannet oss ett inntrykk. Vi har hatt både regnværsdager og solskinnsdager. Det er regntid her på denne tiden, og luftfuktigheten er rimelig høy, samt at temperaturen ligger på rundt 30 grader.

Vi bodde i

Nusa Dua på Sol beach hotell. Helt greit hotell, med beliggenhet på stranden. Bra frokost, og fint hage og basseng anlegg. Litt gammelt, men er under restaurering. Stranden utenfor hotellet, var også bare helt grei. Litt grov sand. Vi fant ut etterhvert, at de fineste hotellene, med de beste strendene, lå rett ved siden av hvor vi bodde. Gikk en promenade fra vårt hotell, og ca 2 kilometer bortover langs alle de flotte hotellene, hvor stranden også hadde mye finere sand. Men siden vi var endel på farten, og været ikke var med oss hele tiden, så lå vi kun en dag på stranden og slikket sol, så det gjorde ikke så mye.

Nusa Dua Beach
Sol Beach hotell
Hage området på hotellet
Beachen utenfor hotellet
Nusa Dua
Nusa Dua, stranden utenfor hotellet
Fiskere
Nusa Dua, utenfor ett av nabo hotellene
Nusa Dua
Gangsti langs Beachen i Nusa Dua

Ellers vil jeg si at Nusa Dua er best egnet for barnefamilier. Det er ikke så mange restauranter her, og heller ikke så mange barer. Er en stor flott park her, lange fine sand strender, hvor det foregår mye vannsport, ellers ikke så mye å ta seg til. Restauranter jeg kan anbefale i Nusa Dua, er Tropical og Bumbu Bali. På Bambu Bali, hilser hele kjøkkenet på deg når du kommer inn døren. Spesiell opplevelse. Lange avstander mellom restaurantene, så greit med taxi.

Park i Nusa Dua
Bumbu Bali
Tropical, Nusa Dua

Jimbaran har også lange strender. Her er det mer bølger, og det var mange surfere å se. Her ligger restaurantene tett i tett langs stranden.

Jimbaran

Uluwatu har også mange fine strender. Her kan man blandt annet gå på Finns Beach club. Må betale 250 000 Ruphia pr pers for å gå inn. (Ca 175,-), og man kan spise og drikke så mye man vil. Må ta en gondolbane ned for å komme dit. Ett lite stykke unna finner man Single Finn. Her skal det være en fantastisk solnedgang, og det kan passe fint å ta en drink her. Vi var her når det var overskyet, og en fryktelig blåst, så var stille og rolig her da. Det er heller ikke sesong på øya nå. Bare 15% med turister forhold til i sesong.

Finns Beach club

Finns Beach Club

Kuta er stedet for de som liker mer liv og røre. Her er noe for enhver smak. Ryggsekkturistenes favoritt er Kuta stranden. En lang sandstrand, med massevis av salgsboder, og da også selvfølgelig selgere… Her finner du bargater, handlegater, skreddere, restauranter, Hard Rock Cafè osv. Her er det fest på alle diskoteker hver kveld. Vi reiste også hit inn på kveldstid, og spiste middag på en Indonesisk restaurant som heter Gabah. Hadde den beste maten vi fikk servert på Bali.

Kuta Beach, markedsboder
Kuta Beach
Gabah restaurant, Kuta
Sånn kan også ett juletre se ut på Bali 🙂

Terrorangrepet på Bali 2002. Kuta er byen hvor en av  selvmordsbombene detonerte en bombe, gjemt i ryggsekken sin inne på nattklubben Paddy’s Pub i 2002.

Minnesmerke på stedet hvor Paddy's pub holdt til.
Minnesmerke på stedet hvor Paddy’s pub holdt til.

Ubud. Kunstner by som ligger litt inne i landet. Tiltrekker seg alle typer urister på grunn av sin spesielle sjarm. På vegen var vi innom ett sted hvor de lagde Batikk, og de hadde også en stor forretning hvor dette også ble solgt. Det er egne gater hvor du finner sølvsmeder i an mass. De viser gjerne frem hvordan de lager smykkene, og de er selvfølgelig også for salg. Så i Ubud kjøper du kunst fra lokale kunstnere. Vi så risåkre, var på Luwak kaffe smaking, verdens dyreste kaffe, og så hele prosessen hvordan den blir laget.

Batikk
Fletting av kurver
Sølv smed
Sølv smykker
Ubud, Malerier

Ubud, ris marker/terasser

Luwak kaffe, verdens dyreste kaffe

Luwak, "kaffe dyr".
Luwak, “kaffe dyr”.
Kaffebønner

Kaffesmaking

Monkey Forest kan også være en opplevelse å få med seg..

Noen gode tips man kan ta med seg hvis man skal til Bali.

Ta Blue bird taksi. De kjører alltid på takstameter, og blir alltid billigere enn de som tar fast pris. Vi ble lurt skikkelig fra flyplassen til hotellet. Der står det sjåfører og maser i alle bauer og kanter, og vi ble med en av disse sjåførene. De tar fast pris, og er overpriset. Vi betalte 500 000 ruphia. Hadde vi hatt bil med takstameter, ville turen ha kommet på rundt 100 000 ruphia. Litt synd at de holder på slik, da dette ødelegger litt av inntrykket til landet og befolkningen.

Flasker med vin er veldig dyrt på hotell restaurantene. Bedre å holde seg til lokalt øl. Ikke alle hotellene som har spesielt bra mat. Vi gikk til nabo hotellet for buffet en kveld, og følte egentlig at vi ble flådd, for attpåtil å spise en dårlig buffet. Ville nok aldri gått for all inclusive på hotellene her, hvis man da ikke får en veldig god pris selvfølgelig, så man føler at man kan ta seg råd til å gå ut å spise litt innimellom allikevel.

Våre dager på Bali var over, og vi gikk så om bord på Azamara Quest, for 25 dager til sjøs. Først innom 2 øyer til i Indonesia, før ferden gikk videre til Australia.

Asia reise, 2013-2014, Cruise, Indonesia Medan

Belawan. Sumatra

Så hadde vi en dag i Indonesia. Dette må jeg si var en ganske så kjip havn. En skikkelig container havn, hvor man måtte kjøre ca 1 time for å komme inn til den nærmeste byen, Medan. Denne byen var attpåtil ikke det helt store. Når vi satte oss inn i en drosje, og ba han kjøre oss rundt, og vise oss det som var å se, virket det ikke som om det var noe som det var opplagt å vise frem. Men her er da noe av det som ble vist frem.

The Grand Mosque Al-Mashun

Vi var bare utenfor og så på denne mosqueèn, da man også her måtte dekke til hodet osv for å gå inn. Vi var uansett ganske fornøyd med å besøke templer og Mosquee`r, da vi hadde sett ganske så mange tidligere på vår reise.

Maimun Palace

Maimun Palace eller Maimoon Palace er ett kongelig palass fra Sultanatet Deli, og også et velkjent landemerke i Medan, som er hovedstaden i Nord Sumatra. Bygget i årene 1887-1891. Palasset dekker 2,772 m2 og har 30 rom. Palasset har blitt en populær turistattraksjon.

DSC_0070 (2)

Maha Vihara Maitrea temple

Dette er det største buddistiske tempel i Medan.  Flott asiatisk bygg med flott arkitektur, men egentlig ikke så mye å se. Inne var det en stor hall. Utenfor tempelet, lå det en park, som det var mange typer fugler i. Fanget mer min oppmerksomhet, som flyr med kamera rundt halsen hele tiden.

Due "Hotell"
Due “Hotell”

Det dagligdagse livet i Indonesia, Sumatra

Det som var det mest spennende på denne turen, var å se på alt langs vegen, og se hvordan folk lever. Det er mye fattigdom, og søppel ligger strødd overalt. Helt inntil tog banen, var det masse skur, hvor folk bor, og ungene leker rett utenfor.

Livet langs togbanen
Langs vegen
Boliger langs veein, og "elvebredden"
Boliger langs veien, og “elvebredden”
Langs veien
Lokalbefolkningen

Passerte også ett bryllup i en liten landsby som ikke lå så langt fra havnen. Var ganske så grått, og litt regn i luften denne dagen, så her ble nok finstasen ganske så sølete etter hvert kan jeg tenke meg.