Kategoriarkiv: Sardinia

Sardinia, 13-18. August 2016

Sardinia, Europas svar på Karibia

Sardinia med sine lange, hvite strender, bortgjemte fjellandsbyer og småbyer der pastellfargede hus lener seg mot hverandre er absolutt verdt et besøk.

Sardinia er Italias nest største øy og byr på mye av det som italiafrelste liker aller best. En variert natur med hvite sandstrender,  sjarmerende småbyer samt mat som er laget av lokalproduserte råvarer ifølge sardinsk tradisjon. Her kan man få mange flotte matopplevelser. Pattegris er en av spesialitetene, og blir servert på flere restauranter, og er absolutt verdt å prøve.

Pattegris

Mye å gjøre på Sardinia
Lei en bil (eller sykkel) og let deg frem på små veier rundt omkring på øya, eller nyt dagen på lange hvite fine sandstrender. Det skal også være flere steder rundt på øya hvor det skal være fint å snorkle.

Cagliari

Vi bodde i Cagliari, på T-hotell. Ett flott hotell, men ligger litt utenfor gamlebyen, ca 20 minutter å gå. Hvis vi skal reise tilbake, vil vi nok velge ett hotell som enten ligger i gamlebyen, eller på Poetto stranden. På Poetto var alt fullt når vi reiste hit, så her må man nok være tidlig ute med bestillingen.

Sardinias hoved by, Cagliari har pene gågater, fristende butikker, cafeer og restauranter tett i tett. Cagliari er på en måte en miniutgave av Roma. Men med relativt få turister, og bygget i en skråning, med en Citadel på toppen, Il Castello som ligger på byens høyeste bakketopp. Her finner man ett flott historisk sentrum.

Santa Mria kirken Cagliari
santa maria kirken
Arkeologisk museum Cagliari
Cagliari by night

Poetto Stranden ligger ett par km fra sentrum, og er på hele 6 km. Her finner man små trivelig cafeer og restauranter langs stranden, hvor man kan innta lunchen for å få en pause fra solen. Flere av stedene langs stranden er private, og man må betale en inngangsbillett for å være her, eller de tilhører hoteller og lignende i nærheten.

På andre siden av gaten for stranden, ligger en Saltsjø. Her kan man se flamencoer.

Flamenco

Vi var kun 5 netter på Sardinia. Vi leide bil, og 2 av dagene brukte vi kun på å kjøre rundt på øya. Sardinia er 24 090 km² stor, så vi måtte plukke oss ut en rute som vi skulle kjøre, samtidig som vi ville se og oppleve mest mulig. Det ble litt hektisk, og lange dager i bil. Men her er noen av stedene vi kjørte innom.

Orgosolo

Fjellandsby kjent for sine grafittimalerier. I sin tid bandittenes hovedstad på Sardinia, beryktet for omfattende kriminalitet, kidnappinger og mord. Men nå er det en fredelig by, besøkt av mange turister.

På vei til Orgosolo

Mye flott å se på veien opp til landsbyen.

Langs vegen

Vi kjørte langs smaragd kysten og stoppet i byen

Porto Cervo.

Luksus hoteller og luksus butikker. Veldig populær blant fiffen, og tiltrekker seg hvert år playboys og celebriteter. var det vi leste om stedet på forhånd. Artig å se tenkte vi. Så for oss gater med store flotte hoteller, restauranter og butikker. En Piazza hvor folk samles. Vi ble nok skuffet der. Porto Cervo er oppskrytt. Vi kan ikke si vi fant noe spesielt sentrum. En liten havn hvor ja, det lå noen fete båter. Ett lite  senter som vi gikk igjennom. Var dette alle de fete butikkene? På Piazzaen bak marinaen, over kjøpesenteret. Ikke en kjeft. Dette stedet har nok sett sine bedre dager. Vi overnattet allikevel på ett av hotellene som vi hadde kjørt forbi på veien inn til byen, som lå langs kysten, da det begynte å bli sent på ettermiddagen. Fikk ett stort rom, hvor havutsikten var en liten gløtt gjennom noen trær. Dette hotellet har nok også sett sine bedre dager.

Capo Testa
Smaragd kysten
Smaragd kysten Sardinia
Porto Cervo, hotell le Ginestre
Porto Cervo
Porto Cervo, stranda til hotellet

Høydepunkt. Verdens største Yatch la seg til utenfor hotellet vårt, Den har en lengde på 156 meter og er verdens største yacht målt i volum. «Dilbar» eies av Russlands tredje rikeste mann, Alisher Usmanov, og er designet av norske Espen Øino.

Verdens største Yatch, Dilbar.

Hadde vi vist bedre, ville vi nok bare kjørt forbi og heller stoppet i Baja Sardinia, som vi kjørte forbi dagen etter. Sette så ut for å være ett veldig koselig sted.

Baja Sardinia

Vi stoppet på ett flott utkikks punkt, hvor vi så over til Korsika, og hadde utsikt til Palau.

Utsikt Korsika, Palau

Vi kjørte så ut til Capo Testa.  Mistralen har vindblåst klippene ved Capo Testa. På grunn av de bløte former, kaldes også området for Sardinias 1000 ansikter.

Her var det ikke mulig å få parkert, da det var ett kaos av biler. Ble derfor bare en kort foto stopp. Langs vegen ut hit var det mange fine badesteder som krydde av folk. Tydelig at Italia har ferie i August.

Castelsardo – en av Sardinias vakreste byer, bak middelaldermurer

Alghero– trivelig atmosfære blant kroer og isbarer, gåavstand til den fine Maria Pia-stranden.

Så var det på tide å sette kursen tilbake til Cagliari. Det var allerede sent på ettermiddag, og vi hadde 3-4 timers kjøring foran oss, før vi var tilbake på hotellet. Vi valgte selvfølgelig å kjøre kystvegen for å se mest mulig 🙂

Vi hadde leie bilen i 3 dager, så vi bestemte oss for å ta en liten runde til på øya. Vi plukket ut en liten by som heter

Villasimius

En gang en fiskerlandsby, i dag en populær ferie destinasjon. Dette merket vi godt da vi kom inn mot sentrum av byen. Her sto køen av biler bom. Vi valgte å svinge av en sidegate, og prøvde å kjøre en annen vei inn til byen. Fant en parkering, og trasket i vei. Vi stampet i kø overalt. Det krydde av biler og folk. Ble derfor en veldig kjapp trasketur i byen. Hadde egentlig tenkt til å kjøre helt ytterst ut til Capo Carbonara, helt ytterst på denne halvøya. Men for å komme hit måtte vi kjøre gjennom byen, så vi skippet det.

Strand like utenfor byen Villasimius.

Poetto Beach

Vi endte opp med å kjøre tilbake igjen til Cagliari, og koste oss litt på Poetto Stranden istedenfor 🙂