Kategoriarkiv: Antarktis

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 29-40

Dag 29-40

Antarktis

“Antarctica has this mythic weight. It resides in the
collective unconscious of so many people, and it
makes this huge impact, just like outer space.
It’s like going to the moon.”
Jon Krakauer

Etter Montevideo, den 29. November, setter vi kursen mot Falkelands øyene. Det er spådd uvær, og kapteinen er usikker på om vi klarer å få gått i land her. Vi har 2 sjødager på veien dit. Vi starter turen med flott vær, og vi kan fremdeles spise utendørs. På den andre sjødagen, får vi beskjed om at det ikke er mulig å komme til land i tender båter på Falkelandsøyene. Vi kjører inn i ett veldig hardt vær i the drake passage, og utpå natta kjører vi berg og dalbane i sengen. Det blåser 80 nots, og det er storm. Vi står opp, og kikker ut av vinduet. Vannspruten står opp på balkongen på 6. dekk. Baugen på båten slår ned i vannet. Vi kan se lys fra land i det vi passerer Falkelands øyene. Veldig synd at vi ikke fikk oppleve denne øya. Det var noe vi virkelig hadde sett frem til på turen. Det blir en humpete dag på sjøen.

Storm

Neste dag, sjøen roer seg. Disse dagene blir båten og gjestene gjort klar til Antarktis. Vi har fått utdelt parkaser, luer og sekker i Buenos Aires. Vi må prøve støvler som vi leier, og vi må få en sjekk på klærne våre som vi skal bruke i land, for å se at alt er rent. Må passe på at ingen gjester drar med seg annen forurensing i land, som kan skade dyrelivet.

Vi nærmer oss Antarktis, og det dukker det opp flere knøl hvaler (humpback Whales). Det er også mange forskjellige fuglearter å se, blant annet fikk vi besøk på båten av en flokk med Snowy Sheathbill.

Snowy sheathbills
Cape petrels

I Buenos Aires kom det på ett ekspedisjons team på 20 pax, som skal være med oss i Antarktis. Her er det eksperter på hval, sel, pingviner, fugler, is, fotografer osv. Det blir underveis hele tiden  speidet etter dyreliv, og det blir opplyst over høyttaler anlegget på båten når de har observert noe. Vi tilbragte mye tid den neste uken med kikkert og kamera på dekk.

Ekspedisjons team
På dekk, speider etter dyreliv
Fått servert varm drikke

På slutten av dagen, fikk vi ett lite glimt av hvordan Antarktis virkelig kan være. Vi kom tett innpå noen isfjell med pingviner, og også noen Knøl hval. Magisk.

Knøl Hval og pingviner
Knøl hval
Isfjell
Antarktis
Lag på lag med is.
Sol nedgang

Yankee Harbour, Greenwich Island på sør Shetlands øyene.

04 Des.2016

For en strålende første dag i Antarktis. Vi står opp tidlig denne morningen. Vi er første gruppe ut som skal få gå i land. Vi drar opp gardinene på lugaren, blå himmel og sol, og det første vi ser er en hval som pruster rett utenfor. Wow.

Knølhval

Yankee Harbour er en beskyttet havn, med ca 2000 par Gentoo pingviner som hekket langs stranden.
Her la sel og hval fangere i havn for å få ett pusterom i tidligere tider. Her kan man se en gammel “kjele” som ble brukt til å koke ut olje fra spekket på sel, hval og pingviner. Andre gjenstander som ble brukt til dette, er også funnet i dette området.

Da vi kom i land med zodiakene, er det første vi får se, en gjeng med elefant seler som ligger på stranden. Noen leke sloss litt, men de fleste bare lå der, for å “bytte skinn”, som de gjør en gang i året.

Elefant sel, Yankee Harbour
Yankee Harbour
Elefant sel som bader og koser seg

Så var det alle Gentoo pingvinene. De er over alt. Noen jobber flittig med å bære stein til reiret sitt, noen ruger, noen er ute og bader av seg litt shit, og noen bare rusler rundt. Artig å følge med på når de kommer med stein til reiret. De kan gå langt av garde for å komme tilbake med en bitte liten stein, eller noen ganger stjeler de bare fra nabo reiret.

Gentoo Pingvin, Yankee Harbour
Kommer med stein til reiret
Gentoo Pingvin med unge, Yankee Harbour

Noen par med Brown Skuas hekket også i området. Vi fikk se naturen i aksjon. Noen Skuas tok egg og kyllinger fra pingvinene rett foran øynene på oss. Ikke noe hyggelig syn, men sånn er naturen. Skuasene skal også fø ungene sine.

Gentoo Pingvin passer på eggene sine for the Brown skua, Yankee Harbour
Gentoo Pingvin, blir robbet for egg av “Brown skuas”, Yankee Harbour

Lå også flere sel rundt omkring, blant annet denne trøttingen her. Søt da 🙂

Elefant sel, Yankee Harbour
Sel, Gentoo Pingvin, Yankee Harbour

Noen skulle også på kano tur denne dagen.

Kano tur i Yankee Harbour

Var en flott dag, og vårt første møte med sel og pingviner på nært hold var bare helt utrolig.

Koser oss i fin været på Yankee Harbour
Koser oss i sola på Yankee Harbour

Paradise Bay

05.Des.2016

I dag kunne vi sove litt lenger. Vi var siste gruppe ut på tur. Våknet til vind og tåke. Skulle egentlig vært i land på Cuverville Island, men pga av været ble planene endret, og vi reiste videre til Paradise bay. Her er bukten mer skjermet. Når vi kom dit, var det fremdeles lav tåke, og det kom litt snø. Men etter hvert lettet det, og innen vi skulle ut på tur, skinte solen, og vi fikk en herlig zodiac tur rundt i bukta.

Paradise bay
Zodiac tur, Paradise bay
Seabourn Quest i Paradise bay
Zodiac tur i Paradise bay
Pingviner ute og bader i Paradise bay
Is fjell i Paradise bay

Vi var tilbake på båten i 17 tiden, men denne flotte dagen var ikke over enda. Vi cruiset videre gjennom Neumayer Channel, forbi Mt Francais, 2621 moh. Det var en klar og stille ettermiddag og kveld, og det krydde av folk på dekk og i observation baren på båten for å beundre denne flotte naturen. Det er sommer her nå, og det er lyst nesten hele døgnet.

Koser oss ute i solen på dekk
Sel på isflak

Damoi Poin

06.Des. 2016

På ett ekspedisjons cruise i Antarktis, må man kunne endre planer på kort varsel, og fremdeles få en fin dag med nye opplevelser. Kvelden i forvegen fikk vi beskjed om at vi skulle til Torgersen Island, men i løpet av natten tyknet isen til, og båten kom seg ikke frem. Disse bildene er tatt i 0530 tiden om morningen.

Tett is i Antarktis
Sel som slapper av på isflk

Vi måtte derfor snu, og kjøre tilbake igjen samme vei som vi kom. Vi våknet derfor opp i nærheten av Dorian Bay og Damoy Point. Litt grått og snø i dag, og vi endte opp med å gå i land på Damoy Point.

Vi skulle ut kl 0945 i dag, og på kano tur kl 12. Timeplanen ble litt forsinket, men vi rakk allikevel fint begge deler.

Damoy Point
Gentoo i Damoy Point
Gento i Damoy Point

Pingviner lager stier som blir kaldt “highway” som de går i. Ofte er de farget røde av pingvin bæsj.

På Damoy Point gikk vi litt opp i fjellet. Her ligger det en liten blå hytte, Damoy Hut. Her er det også Gento Pingviner, men siden ikke sommeren har kommet like langt her da det ligger enda lenger sør enn vi har vært tidligere, så hadde ikke eggene klekket enda.

Kano turen Var veldig fin. Vi kom tett inn på isfjell og badende pingviner, og det var rolig sjø.

Klar for kano tur
På kano tur
Kano tur i Damoy Point
Is fjell
Gentoo Pingviner
Badende pingviner rundt kanoen
Padende pingviner rundt kanoen

På ettermiddagen så cruiser vi videre, og det er mye å følge med på i dag også, selv om det er litt grå vær.

Badende pingviner
Tåke og tett is, the silver seas
Sel som freser mot oss
Tett is
Sel hviler på isflak
Tåke i Antarktis
Tett is i Antarktis

07. Desember- Waterboat Point

Noen få er grytidlig oppe, og selv våknet jeg av at kaptein Dag opplyser over høytaleranlegget kl 0700 at det er ett nydelig vær ute, som ett vinterlandskaps postkort fra Norge. Bare å hive seg rundt, og komme seg ut på dekk.

Tidlig morgen i Antarktis

Båten stoppet midt i Paradis bukta, som i dag var helt stille. Knall blå himmel, og blank sjø dekorert med isfjell av forskjellige størrelser og fasong.

Nydelig vær i Antarktis
Waterboat point

Etter en liten treningsøkt, var det deilig å sette seg litt ute i solen 🙂

Solings i Antarktis

En seilbåt med 7 personer var i dag i Paradise bay. De hadde også med seg ski, og padlet i land og tok en topp tur.

På seilbåttur i Antarktis
Paradise bay

Utpå dagen ble vår gruppe kjørt i land på Waterboat Point, hvor den Chilenske basen, Gabriel Gonzales Videla. Her er det hundrevis av Gentoo pingviner, og for 3 dager siden kom det 9 pennesker hit, som skal være her over sommeren.

Waterboat point
Pingviner på Waterboat point
Chilensk base Waterboat point

Siden det var så varmt og fint vær denne dagen, tinte snøen godt, og det fører også til at all pingvin shiten som er rundt omkring blir ganske så bløt. Her vasset vi bokstavelig talt i pingvin møkk.

Gentoo pingvin på Waterboat point
Pingviner på Waterboat point
Brown Skuas speider etter egg.

Blant alle pingvinene er en sjelden blond pingvin, kalt Blondie. Det er ikke en albino, men har en pigment feil som gjør at fjærene har liten eller ingen pigment.

Da alle hadde fått vært i land, ble gjengen på basen invitert med på lunch på båten. Her sammen med ekspedisjons leder Iggy.

Folka på Chilensk base ble invitert på lunch på båten

På ettermiddagen i dag var det dekket for kaviar, champagne og aquavit på dekk.

Kaviar, Champagne og Aquavit på dekk
Koser oss på dekk i det nydelige været

En fantarktisk dag i Antarktis, og en flott kveld.

Nydelig kveld
Solnedgang

08 Desember, Hope Bay

I dag befinner vi oss i Hope Bay. En svensk Antarktis explorer, Otto Nordenskiold har fått æren av å oppdage Hope Bay, 15. Januar 1902. Her strandet 4 menn med båten sin, som var blitt smadret av isen. Det står fremdeles ruiner av en stein hytte som de bygde for å overleve vinteren. I nærheten ligger det nå en base, The Argentinian Esperanza Base. Basen ble etablert i 1952, og er det 55 beboere som bor der gjennom sommeren. I 1978 ble det første barnet født i basen. Det er i dag ett lite samfunn her hvor det bor familier. Her finnes en liten skole, en kirke og en kirkegård.

Argentinsk base i Hope Bay
Argentinsk base i Hope Bay, kirkegård.

Vi var ute på zodiak tur denne dagen, og fikk se Adelie pingviner. En annen type pingviner enn hva vi hadde sett tidligere. Man kan også se seler i området og flere forskjellige fuggel arter.

Zodiak tur i Hope bay
Zodiak tur i Hope Bay
Adelie pingvin
Weddel seal

Igjen en fin dag i Antarktis, og på turen videre, fikk vi se noen fantastiske is fjell.

Seabourn Quest
Isfjell i Antarktis
Isfjell
Is fjell i Antarktis
Adelie pingviner

09.Desember- Halfmoon Island

Morningen startet litt tidligere enn vanlig for noen av oss i dag. Første gruppe ut på tur, kl 0500. Vår siste dag i Antarktis. På Halfmoon Island er det en koloni med ca 3000 par med Chinstrap pingviner. I løpet av dagen ble det også observert 4 typer sel. Weddel, Elefant, Antarctic Fur seal og Leopard sel. Flere typer fugler her også.

Tåre måke

Dette hval kjevebeinet, som antas å være fra en blåhval født i 1806, har ligget her i ca 100 år. Man mener at en hval kan bli rundt 200 år gammel. Half moon Island var på 1900 tallet en hval stasjon. De viste ikke på den tiden at man kan få ut olje av bena til hvalen også, så de ble liggende på stranden å råtne.

Kjeve beinet til en blåhval

Det ligger også en strandet trebåt her.

Strandet båt på Halfmoon Island

Ett av høydepunktene denne dagen, var tilbake på båten når vi reiste fra Halfmoon Island, hvor vi fikk se 3 finnhval, hvor 2 hann hvaler sloss om en hunn hval.  De svømte til tider helt inntil båten.

Mens vi fulgte med på denne akten, fikk vi også øye på knøl hvaler som kaster rundt på kroppen, og slår med halen, i ren lek, ca 100 meter fra båten.

Lekende Knøl hval

Iløpet av dagen, har betjeningen om bord byttet ut vannet i bassenget med vann fra havet, Antarktic vann, så gjestene kunne nyte ett kaldt is bad. Først uti var Kaptein Dag Dvergastein. Han var også siste mann ut av bassenget. En ekte Viking 🙂

Kapteinen først uti, Is bading i bassenget.
Is bading i bassenget
En varm gluwein etter is badingen
En aquavit varmer også

Så er våre dager i Antarktis over. Dette har vært en helt utrolig opplevelse. Det er en helt annen verden her nede, og det kan føles som å komme til en annen planet. En vakker uberørt verden.

Vi forbereder oss igjen til å passere den berømte  Drake passagen. Er ikke spådd så dårlig vær de neste dagene, men vi merket allikevel godt til svellingene over.

10. Desember
Ble en rolig dag til sjøs. Ble brukt til å trene og høre på lydbok. Vi fikk øye på en flokk med pilot hval ett stykke unna båten.