Kategoriarkiv: Lombok

Indonesia-Australia, 2015-2016, Cruise. Indonesia-Lombok

CRUISE MED AZAMARA QUEST, LOMBOK

Fra Bali i Indonesia til Sydney i Australia. Totalt 25 dager. Vi var innom 14 steder underveis på turen, så vi fikk se og oppleve utrolig mye.

Azamara har 2 båter. Journey og Quest. Denne gangen reiste vi med Azamara Quest. Cruise med disse båtene passer nok best for voksne som reiser uten barn. Det er plass til ca 600 passasjerer om bord, og de har ingen fast rute de seiler på, men farter på forskjellige steder rundt omkring i verden. Fordel med å reise med disse små båtene, er at man får litt mer kontakt med andre reisende, og betjeningen om bord. Det er også høy standard på restauranter, service osv. Her har man alt inkludert av mat og drikke.

Vi gikk på båten den 22. Desember, og reiste fra Bali den 23.

VI fikk en flott velkomst på båten, og de hadde klart å lage en fin julestemning. For sikkerhets skyld, hadde vi pakket med en nisse i bagasjen, for å pynte med på lugaren.

Velkomst kake
Velkommen, på lugaren
Pepperkake landsby på båten
Julepyntet båt

Vårt første stoppe sted på cruiset, som var den 24. Desember:

LOMBOK- Indonesia, og Julaften feiring

Lombok
Kart over Lombok

Kan minne litt om Bali, men er som å reise 20 år tilbake i tid.    Da vi kom i land, var det ikke noe problem å få tak i Taxi/private turer. Vi hyret en sjåfør med Guide som viste oss litt rundt. Det var mange rismarker og se langs vegen, og i byene her, er det helt vanlig med hestetransport. De fleste på denne øya er Muslimer, og det er mange Mosqeèr å se.

Tempel, Lombok
Rismarker

Var innom en landsby hvor hovednæringen bestod av veving. Her var det kun damer som vevde, og de lagde mønstre som de hadde lært av sine mødre. De kunne de i hodet, og hadde ikke noe mønster ark å gå etter.

Veving
Rismarker i landsbyen

Etterpå kjørte vi til Hovedstaden på Lombok, Mataram. Kjørte kun igjennom, og var innom en forretning hvor de solgte Perler, smykker. Så ikke ut for at byen hadde så mye å tilby turister, som restauranter, barer etc.

Salg av Perler
Hestetransport

Vi kjørte så til Sengigi beach. En strand med sort sand på stranden. Var veldig varm, og det var ganske så bratt ned til vannet. Lombok var i våre øyne ikke så mye å stå etter…

Sengigi Beach

Hvis vi en annen gang havner på disse trakter, vil vi nok oppsøke Gili øyene, som ligger rett utenfor Lombok. Øyene er et populært reisemål for vestlige turister på jakt etter en avsidesliggene øyopplevelse. Hver øy har flere svært små feriesteder som vanligvis består av en liten samling av hytter for turister og en restaurant. De fleste lokale innbyggere bor på Trawangan langs østsiden av øya (som også er der det meste av utviklingen skjer). Biler og motorferdsel er forbudt på øyene, så den foretrukne metoden for transport er sykkel eller hest og vogn, en cidomo. Dykking i og rundt Gilis er også populært på grunn av mangfoldet av fisk og attraktive korallformasjoner.

JULAFTEN FEIRING

Tilbake på båten. Litt lunch måtte vi ha, og det var på tide å pynte og ordne seg til Julaften feiring. Bestilte vin, jordbær med sjokolade, ost og kjeks som litt snacks på rommet til 17 tiden, som vi koste oss med sammen med gave åpning, før vi gikk ned til middag.

Litt kos på lugaren før middag
"Gavebordet" Julaften
“Gavebordet” Julaften

Vi var invitert til en egen julefeiring for europeere denne kvelden. Vi ble satt på Kapteinens bord, sammen med 6 andre gjester, og vi fikk servert en nydelig middag. Ikke ribbe som vi er vant til, men det ble servert en 3 retters middag, med bla kalkun som hovedrett. Viser seg at vi er de eneste norske på båten på dette cruiset.

Middag på Julaften
Julaften
Julaften, julesanger rundt bordene

Etter middagen var det juleforestilling.

Juleforestilling

Ble pyntet med fantastiske is skulpturer, og satt frem godis overalt. Til og med Julenissen kom på besøk.