Kategoriarkiv: Rio de Janeiro

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 22-23-24-25

Dag 22-25

Rio de Janeiro, Brazil

Rio de Janeiro er den mest besøkte byen på den sørlige halvkule.  Den har en rekke kjente landemerker, deriblant Kristusstatuen(Christ the Redemeer) på Corcovado fjelltoppen, Pao de Acucar (Sukkertoppen), fotballstadion Maracana og Sambadromen. Den er også kjent for det vakre landskapet den er omgitt av, og for sine mange strender, blant annet Copacabana, Ipanema, Leblon og Barra da Tijuca.  I februar hvert år finner verdens mest berømte karneval sted i Rio. Musikksjangeren “bossa nova “stammer også fra byen.

Rio de Janeiro er en av verdens mest spennende byer. De brennhete strendene og den livlige kulturen byr på et hav av muligheter til hva du bør se og gjøre under et besøk.

Vi hadde en flott innseiling til Rio, tross litt grå vær.

Innseiling til Rio De Janeiro

Vi hadde knappe 2 dager i Rio, og dette er noe av hva vi rakk å se.

Vi startet rund turen langs havnen. Her ser man noen favelaer, og vi så lagrene til karnevals utstyret som blir brukt under karnevals paraden i Februar.

Favela, Rio De Janeiro
Havnen, Rio De Janeiro
Ved havnen, Rio De Janeiro

Vi kjørte så til bydelen Copacabana, og

Copacabana Beach.

De berømte strendene Copacabana og Ipanema er obligatorisk under et Rio-besøk!

Kilometer på kilometer med perfekte sandstrender. Copacabana er stranden for de unge og hotte.

Det var litt grått denne dagen, og det er ikke høy sesong enda, da det fremdeles er vår i Rio, så det yret ikke med liv på stranden. Kanskje var vi der også litt for tidlig på dagen.

Copacabana beach, Rio De Janeiro
Copacabana Beach strandpromenade, Rio De Janeiro

Christ the Redeemer

På fjelltoppen Corcovado, 704 meter over bakken, står Rios mest berømte landemerke: den mektige Christ the Redeemer-statuen. Vi tok tog opp for å se på statuen. Mens vi ventet på at toget skulle gå, fikk vi besøk av noen super søte små apekatter. Ordentlig Pippi ape 🙂

Tog til Christ Redeemer statuen
Små apekatter
Små Apekatter
Møtende tog på vei opp

Det er ofte tåke oppe på Corcovado, og det var det denne dagen også. Vi var heldig som fikk se statuen klart i ett lyst øyeblikk.

Christ Redeemer statuen

Så kom tåka…..

Kristus-statuen, Christo Redentor på portugisisk, er hele 30 meter høy, og ansiktet er vendt mot Rio de Janeiros sentrum. For noen år siden brøt det faktisk ut opptøyer i en av Rios favelaer på grunn av statuens plassering: favelaen, som er en av de få som ligger bak Corcovado, mente at styresmaktene bevisst hadde latt Kristus-statuen vende ryggen til dem.

Mystisk stemning i tåka, på vei ned igjen.

Tåkeheim

Christ the Redeemer er et fantastisk og overveldende syn, og det er et definitivt must-do ved et hvert besøk i Rio. Er du litt heldigere enn vi var med været, får man visst også en fantastisk utsikt over byen. Fikk se litt på vei ned, etter vi kom oss igjennom tåka.

Utsikt over byen på vei ned

Fikk også ett glimt av statuen da vi var kommet oss ned igjen.

Christ Redeemer statuen

Selv om man ser boder som det her mange steder, har ikke Brazil det beste ryktet med hensyn til sikkerhet, og det med god grunn. De brasilianske storbyene har skremmende statistikker å vise til når det gjelder kriminalitet. Men tar man sine forholdsregler og bruker sunn fornuft går det stort sett bra. Vi ble anbefalt å legge igjen dyre smykker og klokker på båten. Ikke gå alene om kvelden/natta. Ikke oppsøk usikre steder. Ikke kjør buss om kvelden, men ta heller en taxi. Unngå å  gå tur på stranden etter solnedgang osv.

De mest populære turistområdene har ett stort oppbud av politi det meste av døgnet.

Vakt bu

Man tror gjerne at karnevalet i Rio går gjennom gatene, men dette stemmer ikke. De har en stadion som er ca 500 meter lang. med tribuner på begge sider. Her er det store karnevalsopptoget går gjennom. Det ligger litt utenfor by sentrum, nede ved havnen.

Rio de Janeiro
Vegg malerier på havnen

SANTA TERESA

Santa Teresa

Bydelen ble bygget på 1700-tallet og ligger på Santa Teresa-åsen. Stedet er berømt for sin arkitektur fra kolonitiden og sin undergrunnns kunstscene

Santa  Teresa er det hippeste strøket i hele Rio, og her finner du strevende kunstnere, tøffe barer, rå musikk og fantastisk street art.  Santa Teresa er stedet hvor du nyter livet i et rolig tempo!

Vegg malerier i Santa Teresa
Inne på Cafe i Santa Teresa
En lokal øl på Bar i Santa Teresa
Santa Teresa

O Bonde, Trikken til Santa Teresa, en av Rios mest orginale finurligheter. Linjen går fra sentrum til to destinasjoner i Santa Teresa, langsomt og godmodig som den har gjort det siden 1891.

Trikken til Santa Teresa

På kvelden tok vi oss en liten tur ut sammen med noen andre vi ble kjent med på båten. Det var onsdag kveld, og vi fant ikke det helt store livet. Men vi koste oss på noen barer, og tok blant annet en tur innom Copacabana hotell, hvor det var servering rundt bassengområdet. Dette er det eldste hotellet ved Copacabana Beach, og er ærverdig og flott.

Copacabana hotell

Neste dag var det på tide å reise videre, og her er noen bilder fra utseilingen.

Utseiling fra Rio De Janeiro
Utseiling fra Rio De Janeiro, Fly inn for landing
“Sukker toppen”

Copacabana

Så hadde vi igjen 2 nye sjø dager, hvor vi bare koste oss på båten.