Kategoriarkiv: Brazil

Miami, karibien og Amazonas, November-Desember 2019- Amazonas

01.Desember 2019- Amazonas elven

Vi seiler innover i Amazonas. Vi hadde en liten stopp i elven, hvor myndighetene fra Brazil kom om bord for å godkjenne papirer, før vi kunne seile videre.

Vi hadde en rolig dag, hvor vi nøt varmen, og fulgte med på om det var noe spennende å se i elven, og langs elvebredden. Amazonas er en veldig bred elv, så ikke alltid det er så mye å se på.

Amazonas, brun og fin
Bugs har funnet veien til skipet
Ute og prøver fiskelykken
Ute og går i varmen. 35 +

02.Desember 2019 – Santarem

Byen Santarem ligger der elven Tapajos og Amazonas møtes. Amazonas, av gjørmete vann og Tapajós, av klart og grønt vann. Det danner et vakkert møte med forskjellige farvann som ikke blandes på flere kilometer.Disse elvene gir Santarém et flott økoturist kall, ved å tilby 300 km fantastiske ferskvannsstrender med hvite sandstrender, samt turer i Amazonas regnskog og innsjøer.

Amazonas møter Tapajos

Santarém er en by og kommune i delstaten Pará i nordregionen av Brasil. Byen nås for det meste ved å bruke båt. Santarém var opprinnelig bostedet til den indianske urbefolkningsgruppen Tapajós. Santarem er en av de eldste byene i Nord-regionen, og har derfor gamle monumenter og historiske bygninger.

Utflukt til Maica Lake

Vi fikk kun sett byen på avstand fra elven. Vi hadde meldt oss på en utflukt denne dagen, og skulle være med på båt tur innover Maica Lake. De lokale båtene kom opp på siden av skipet, hvor vi steg om bord. Skipet hadde ankret opp litt inne i Tapajo river, så vi seilte igjen ut i Amazonas, og forbi Santerem.

Meetings of the waters, Amazonas-Tapajos
Amazonas møter Tapajos
Santarem
Bønner

I dette området, er finnes det rosa delfiner. Før de blir fullvoksne er de grå/sorte. Det som er særegent for de “rosa delfinene”, er at de har en pukkel på ryggen i stedet for ryggfinne, og de har en lang tynn snute. Vi så noen ved inngangen til Maica Lake.

Vårt første møte med “rosa delfiner”

Vi seilte ett stykke innover elven, og fikk se forskjellige fugler og bosetninger langs elven. Det er veldig stor forskjell på vannstanden her på sommer og vinterhalv året, så husene som ligger langs elven, står på stolper. Nå er det den tørre perioden her, så da ser man det veldig godt. Det kommer også frem mange fine hvite strender når vannstanden er lav. I regnsesongen blir de helt borte.

Maica Lake, Fugler langs elven
Hvit hegre Maica Lake
Båttur på Maica Lake
Maica Lake

Ett stykke inne i elven, snudde vi båten, og seilte utover igjen. Vi stoppet for å fiske etter Piraja. Vi fisket med biff biter, og med en gang vi kastet snøret uti, begynte det å nappe. Øystein fikk på en stor rugg av noe slag, men da han skulle dra den inn, røyk hele linen. Litt senere fikk han en liten Silver Dollar. Det ble også dratt opp en annen liten rar fisk, som vist nok var giftig, og til slutt dro en av de ansatte om bord opp en Malle, før vi igjen måtte fortsette turen.

På veien tilbake til Skipet, seilte vi veldig nærme Santarem, så vi fikk ett lite innblikk av byen. Det ligger veldig mange båter her, og folk bader i elven. Så også noen rosa delfiner, som så vidt var over vann, men de er ikke så lett å få øye på.

Det går flere typer “ferger” fra Santerem til Manaus, som er den største byen i Amazonas. Man kan da velge mellom hurtig ferge, som bråker noe voldsomt, men man kommer frem i løpet av kvelden, eller man kan velge en type båt lik som den vi seilte ut med, hvor de henger opp hengekøyer på dekk for natten, og man er fremme neste morgen.

Santarem, Ferge
“Ferge”

I 18 tiden reiste vi videre oppover Amazonas, og det var deilig å sitte ute og nyte varmen og solnedgangen. Himmelen sto i brann denne kvelden.

03. Desember 2019- Boca De Valeria

Vi startet dagen med frokost på rommet, og en treningsøkt. Mens vi trente, så vi mange rosa delfiner utenfor skipet. Treningsøkten ble derfor ganske kort, da jeg ble mer opptatt av å prøve å få noen bra bilder av disse skapningene, som bare er så vidt oppe i vannflaten, før de forsvinner igjen.

Rosa delfiner

Vi lå utenfor en liten landsby ved elven, Boca da Valeria. Vi tok tender båt inn. Allerede ved tenderbåten møtes vi av lokalbefolkningen som selger smykker fra båtene sine.

På docking-bryggen blir cruiseskipets passasjerer møtt av små barn som er godt trent for å underholde turister. Landsbyen ved moloen er falsk, men for en liten pris tilbyr lokalbefolkningen båtturer til deres faktiske bosetning.

Dette stoppet langs Amazonas cruise-reiserute er laget for visning av dyreliv som Gresshopper, doven dyr, Edderkopper, krokodiller, tukaner og andre tropiske fugler. For å møte urfolk kledd i tradisjonelle fjærdrakter, og ta “dollarfoto” med dem. Noen viser også frem hjemmene sine for å tjene en slant.

Boca de Valeria,

Som man kan se fra bildene, har de også her stolpe hus lengst ned i byen, på grunn av regntiden.

Husene som ligger litt opp i høyden, er ikke bygget på stolper.

Vi seiler videre mot Manaus.

04. Desember 2019- Manaus

Vi har en spennende innseiling mot Manaus. Manaus ligger ved Rio Negro som renner ut i Amazonas, og igjen får vi se 2 elver som møtes. Den brune Amazonas elven, og den sorte Rio Negro. Det er mye å se på langs elven, og etterhvert får vi også øye på Rio Negro-broen, som er ei bru over elva Negro. Brua er ei skråkabelbru og er 3 505 meter lang. Den ble åpnet 24. oktober 2011. Brua knytter sammen Manaus i nord med byen Iranduba på sørsida av elva

Manaus, den historiske inngangsporten til Brasils Amazonas, smelter sammen en fargerik fortid og en yrende gründerkultur med sin status som et symbol på biologisk mangfold. Rett utenfor elveporten og den spektakulære arkitekturen i sentrum ligger regnskogen som har lokket eventyrere og drømmere i århundrer.

Vi blir møtt på havnen med musikk og dans.

Manaus

Vi startet dagen med å gå en liten runde i byen. Manaus blir også kalt Paris of the Tropics, og er den største byen i Amazonas. På begynnelsen av 1900 tallet, var det “gull” periode i Amazonas, pga Amazonas Rubber Boom. En periode med sosial og økonomisk vekst. Manaus ligger i hjertet av Amazonas, og fikk navnet Manaus som betyr Mother of the Gods. Her bor det 2 millioner mennesker.

Manaus, hotell

Byen er lokalisert på Rio Negro, som renner ut i Amazonas elven. Svartvannselver stammer fra jord av lavlandsskog, rik på blader og annet forfallende organisk materiale. Rio Negro renner også veldig sakte. Kun 1,5 kmt. Er da heller ikke så mange fiskeslag eller fugler som trives i og ved elven.

Manaus ble etablert i 1669. Byen vokste kraftig da den var sentrum for Brasils gummiproduksjon på 1800- tallet. I denne perioden ble det blant annet bygget et flott operahus i Manaus. Hovedmarkedet, Mercado Central, stammer også fra denne perioden og skal være bygget etter modell av Les Halles i Paris.

Gummiplantasje museum og besøk hos en indianer stamme.

Vi var med på en utflukt hvor vi startet med å kjøre Speedbåt oppover Rio Negro. Vi kjører da under Rio Negro-broen.

Vårt første stopp er på en nedlagt gummiplantasje. Gummien hadde stor betydning for Brasil på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og blir kalt for Gummiboomen.

Vi fikk da se hvordan gummi baronene levde, og fikk historien om hvordan de ansatte jobbet, og utvinnet gummien.

I jungelen. En litt annerledes “marihøne”

Gummiboomen betegner periodene med utvinning og kommersialisering av gummi som råvare i Brasil mellom 1879 og 1912 og med en andre periode mellom 1942 og 1945 under den andre verdenskrigen. Disse periodene er viktige deler av den økonomiske og sosiale historien i Brasil og begivenhetenes sentrum var i Amazonasregionen hvor de bidro til store utvidelser i form av bosettinger. Med bosettingene kom også rikdommene. De medførte store kulturelle og sosiale endringer som bidro til at byene Manaus, Porto Velho og Belém ble kraftig utbygd. De er den dag i dag store sentre og hovedsteder i sine respektive delstater. Gummiboomen sluttet da mere effektive gummiplantasjer åpnet i de britiske koloniene på Ceylon og Malaya.

Det finnes fremdeles flere indianerstammer inne i Amazonas. Vi var på besøk hos en stamme som var en mix av Dessanos, Tucano, Tuyuca, Uanano og Tatuya. De viste oss ett rituale som blir fremført under feiringer. Vi fikk også være med på rituale etter hvert.

Etterpå gikk vi rundt og kikket på husene de bodde i, og de som ville kunne få smake på stekte maur, som de spiser som snacks.

Det går mot kveld, og vi setter kursen tilbake til Manaus og skipet.

Caiman spotting

Kl 20.30 gjør vi oss igjen klar til en utflukt. Vi skal på krokodillejakt.

Vi går ombord i en lokal båt på kaia, og vi får en måneskinnstur nedover Rio Negro elven. Vi går så over i motoriserte kanoer, og vi fortsetter turen innover i jungelen. Under sakkyndig ledelse av den innfødte guide, glir vi lydløst inn i jungelen og dens utallige gjengrodde sideelver. Bevæpnet bare med en lommelykt, skal guiden å finne krokodiller ved å blende dem med lyset og få øynene til å se ut som rubiner om natten. Når krokodillen er hypnotisert av det skarpe lyset, nærmer vi oss lydløst, til vi er nærme nok, til at guiden kan fange den med bare hendene. Han må være veldig rask, ellers slipper den unna. Vår guide prøvde flere ganger uten om å klare å fange de, og vi måtte fortsette letingen. Men til slutt lyktes det å fange en veldig liten en, som antagelig var bare året gammel. En utrolig spennende opplevelse.

05.Desember 2019- Manaus

Tidlig opp, og ut på Jungle Trek.

Vi tok igjen hurtig båt oppover Rio Negro, til Guedes Lake. Her ble vi møtt av vår guide, som har lang erfaring med å overleve i jungelen. Vi hadde også med oss en guide, en indianer som vokste opp i jungelen til han var 11 år gammel. Han hadde 4 brødre og 17 søstre. Han var barnebarnet til en Shaman. Han ble adoptert av noen misjonærer fra Canada, som bodde i Manaus. Her lærte han både portugisisk og engelsk.

Guiden

Vi hadde en veldig spennende runde i jungelen, hvor vi ble vist bruken av flere trær og planter, som blir brukt til medisin mot både Malaria, hodepine, feber, kreft mm. Fra ett tre som de kalte for “melkekua” si, tok de ut en hvit veske, som de bruker som melk i kaffen. Denne vesken blir også brukt for å kurere kreft, noe som er nesten ikke eksisterende blant jungelmennesker.

Vi fikk også se en Tarantella, som de klarte å få ut av hulen sin.

Tarantella

Ett sted skrapte de på et tre, hvor masse “soldat maur”, ca 1,5 cm store, begynte å marsjere oppover stammen. Disse er veldig giftige, og man blir veldig syk, kun fra ett bitt. Dette var ett eksempel på, at man bør vite, og kunne litt om jungelen for å leve her, og overnatte her. Man skal vite hva slags trær man henger hengekøya si i. Soldatmauerne kommer ut om natten, og man vil nødig ha disse i hengekøya si.

Soldat maur
Hengekøye, Jungle trek

Underveis, lagde guidene diverse figurer av blader fra jungelen.

De viste oss hvordan de lager feller for å fange/skyte dyr. Hvordan de tente opp bål, selv i regnvær, og med våte trær.

Guiden viste oss også hvordan man lager ett tau av palmeblad, som man kan bruke for å klatre oppover stammen for å plukke ned frukt.

Vakker liten sommerfugl i jungelen

Etter rundtturen fikk vi servert diverse frukt, lokalt mineralvann og øl. og Caprinja.

Så var det retur til skipet igjen. På veien tilbake, ble det laget flere figurer på båten, og det ble fortalt flere historier om livet i jungelen.

Så var det lunch tid, og etterhvert tid for å starte utseilingen igjen nedover Amazonas elven. Men vi hadde 2 stopp til, før vi igjen var ute på åpent hav. Resten av dagen, ble brukt til å høre på lydbok, soling og kos.

06.Desember 2019- Parintins

Shuttlebåt til land. Her sto det mange som ville selge oss turer og utflukter når vi kom i land. Vi valgte å ta en sykkeldrosje rundt i byen, da det var utrolig varmt denne dagen.

Parintins er en liten by med ved Amazonas-elven i Brasil, omtrent 350 mil fra Manaus. Landsbyen er 200 år gammel og har en rik arv fra Amazonia. Hver juni er Parintins vertskap for den berømte Boi Bumba-festivalen, og titusenvis av besøkende strømmer inn i byen for den ukelange festen. Mange festivalgjengere sover til og med i hengekøyer på båtene som bar dem til Parintins. Denne festivalen er en av mange slike festivaler i Brasil. Boi Bumba er virkelig en vennlig konkurranse som startet mellom to Parintins-familier før 1920. Legenden involverer en ung kvinne, mannen hennes, en okse og en lykkelig slutt. Boi Bumba-festivalen innebærer mye musikk, dans, kostymer og enorme dyre flåter. De to lagene som konkurrerer i Boi Bumba-festivalen hvert år er Caprichosos (blått lag) og Garantidos (rødt lag). I tre dager hver juni kan befolkningen vokse til flere hundre tusen for Boi Bumba-festivalen. Parintins får over halvparten av sin årlige inntekt under den tre dager lange Boi Bumba-festivalen. Familier leier ut hele hjemmene sine eller bare en seng. Andre selger alle slags Boi Bumba-suvenirer – CDer, DVDer eller minner. Over 45 000 besøker det lokale stadionet for å se Blue Team og Red Team konkurrere.

Utenfor Stadion

Vi fikk oss en liten tur inn på stadion til de “blå oksene”, Caprichosos.

Etter rundturen, satte vi oss ned på en bar for noe å leske oss på, mens vi satt og så på folk og trafikk.

Så var dette besøket over, og igjen var det på tide å komme seg ombord.

07.Desember 2019- Alter Do Chao

Alter Do Chao, en sjarmerende elve landsby. Vi hadde igjen shuttlebåt inn. Vi ruslet igjennom landsbyen, i retning Ilha do Amor stranda, En av de mest fotograferte ferskvanns strendene i verden.

For å komme ut til ilha do Amor stranda, må man komme seg over en liten elv. Vi praiet en båt, som tok oss over.

På vei over til kjærlighetsøya

Vi kom inn på motsatt side av hvor stranda er, og fikk oss en liten gåtur i kritthvit sand.

Ilha do Amor

Vi ruslet så ett stykke bortover stranda, før vi fant oss en restaurant vi satte oss ned ved.

Vi koste oss med en strand dag. Badet og så på det yrende livet som etterhvert ble utover dagen. Her kan man leie kanoer. Her selges iskrem, kokosnøtter og badeleker. Man kan bestille seg kalde drikkevarer fra restauranten, og bare nyte.

Etterhvert, måtte vi teste den brasilianske Caipirinha’en, bestående av cachaça, lime, sukker og is.

Da vi skulle tilbake til der hvor shuttlebåtene gikk tilbake til skipet, fikk vi sitte på med noen andre jenter fra skipet, som hadde avtalt henting på stranden. Da fikk vi også se, hvor man egentlig kommer seg over til Ilha do Amor. Her gikk det jevnlige båter, og noen valgte å gå over. Da dette var en lørdag, ble det rimelig folksomt på strendene utover ettermiddagen.

i 2009 ble Alter do Chao vurdert av den engleske avisen The Guardian som en av de beste strendene i Brazil. Dette er ikke tilfeldig. De hvite sandstrendene og blågrønt vann tilbyr fristed i et paradis midt på Amazonas. Du kan bade i elven, gå i skogen eller til og med ta en båttur i skogen i den våte årstiden.

For en fantastisk deilig dag, vår siste dag i Amazonas.

Mye har vi hørt om all myggen, malaria osv i Amazonas. Vi var hele veien flinke med myggspray, og hadde på oss lange klær i jungelen. Langs elvene Tapajos og Rio Negro som vi befant oss i store deler av vårt opphold her, er det minimalt med mygg. Etter en uke her, hadde vi til sammen fått omtrent 5 stikk.

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 22-23-24-25

Dag 22-25

Rio de Janeiro, Brazil

Rio de Janeiro er den mest besøkte byen på den sørlige halvkule.  Den har en rekke kjente landemerker, deriblant Kristusstatuen(Christ the Redemeer) på Corcovado fjelltoppen, Pao de Acucar (Sukkertoppen), fotballstadion Maracana og Sambadromen. Den er også kjent for det vakre landskapet den er omgitt av, og for sine mange strender, blant annet Copacabana, Ipanema, Leblon og Barra da Tijuca.  I februar hvert år finner verdens mest berømte karneval sted i Rio. Musikksjangeren “bossa nova “stammer også fra byen.

Rio de Janeiro er en av verdens mest spennende byer. De brennhete strendene og den livlige kulturen byr på et hav av muligheter til hva du bør se og gjøre under et besøk.

Vi hadde en flott innseiling til Rio, tross litt grå vær.

Innseiling til Rio De Janeiro

Vi hadde knappe 2 dager i Rio, og dette er noe av hva vi rakk å se.

Vi startet rund turen langs havnen. Her ser man noen favelaer, og vi så lagrene til karnevals utstyret som blir brukt under karnevals paraden i Februar.

Favela, Rio De Janeiro

Havnen, Rio De Janeiro

Ved havnen, Rio De Janeiro

Vi kjørte så til bydelen Copacabana, og

Copacabana Beach.

De berømte strendene Copacabana og Ipanema er obligatorisk under et Rio-besøk!

Kilometer på kilometer med perfekte sandstrender. Copacabana er stranden for de unge og hotte.

Det var litt grått denne dagen, og det er ikke høy sesong enda, da det fremdeles er vår i Rio, så det yret ikke med liv på stranden. Kanskje var vi der også litt for tidlig på dagen.

Copacabana beach, Rio De Janeiro

Copacabana Beach strandpromenade, Rio De Janeiro

Christ the Redeemer

På fjelltoppen Corcovado, 704 meter over bakken, står Rios mest berømte landemerke: den mektige Christ the Redeemer-statuen. Vi tok tog opp for å se på statuen. Mens vi ventet på at toget skulle gå, fikk vi besøk av noen super søte små apekatter. Ordentlig Pippi ape 🙂

Tog til Christ Redeemer statuen

Små apekatter

Små Apekatter

Møtende tog på vei opp

Det er ofte tåke oppe på Corcovado, og det var det denne dagen også. Vi var heldig som fikk se statuen klart i ett lyst øyeblikk.

Christ Redeemer statuen

Så kom tåka…..

Kristus-statuen, Christo Redentor på portugisisk, er hele 30 meter høy, og ansiktet er vendt mot Rio de Janeiros sentrum. For noen år siden brøt det faktisk ut opptøyer i en av Rios favelaer på grunn av statuens plassering: favelaen, som er en av de få som ligger bak Corcovado, mente at styresmaktene bevisst hadde latt Kristus-statuen vende ryggen til dem.

Mystisk stemning i tåka, på vei ned igjen.

Tåkeheim

Christ the Redeemer er et fantastisk og overveldende syn, og det er et definitivt must-do ved et hvert besøk i Rio. Er du litt heldigere enn vi var med været, får man visst også en fantastisk utsikt over byen. Fikk se litt på vei ned, etter vi kom oss igjennom tåka.

Utsikt over byen på vei ned

Fikk også ett glimt av statuen da vi var kommet oss ned igjen.

Christ Redeemer statuen

Selv om man ser boder som det her mange steder, har ikke Brazil det beste ryktet med hensyn til sikkerhet, og det med god grunn. De brasilianske storbyene har skremmende statistikker å vise til når det gjelder kriminalitet. Men tar man sine forholdsregler og bruker sunn fornuft går det stort sett bra. Vi ble anbefalt å legge igjen dyre smykker og klokker på båten. Ikke gå alene om kvelden/natta. Ikke oppsøk usikre steder. Ikke kjør buss om kvelden, men ta heller en taxi. Unngå å  gå tur på stranden etter solnedgang osv.

De mest populære turistområdene har ett stort oppbud av politi det meste av døgnet.

Vakt bu

Man tror gjerne at karnevalet i Rio går gjennom gatene, men dette stemmer ikke. De har en stadion som er ca 500 meter lang. med tribuner på begge sider. Her er det store karnevalsopptoget går gjennom. Det ligger litt utenfor by sentrum, nede ved havnen.

Rio de Janeiro

Vegg malerier på havnen

SANTA TERESA

Santa Teresa

Bydelen ble bygget på 1700-tallet og ligger på Santa Teresa-åsen. Stedet er berømt for sin arkitektur fra kolonitiden og sin undergrunnns kunstscene

Santa  Teresa er det hippeste strøket i hele Rio, og her finner du strevende kunstnere, tøffe barer, rå musikk og fantastisk street art.  Santa Teresa er stedet hvor du nyter livet i et rolig tempo!

Vegg malerier i Santa Teresa

Inne på Cafe i Santa Teresa

En lokal øl på Bar i Santa Teresa

Santa Teresa

O Bonde, Trikken til Santa Teresa, en av Rios mest orginale finurligheter. Linjen går fra sentrum til to destinasjoner i Santa Teresa, langsomt og godmodig som den har gjort det siden 1891.

Trikken til Santa Teresa

På kvelden tok vi oss en liten tur ut sammen med noen andre vi ble kjent med på båten. Det var onsdag kveld, og vi fant ikke det helt store livet. Men vi koste oss på noen barer, og tok blant annet en tur innom Copacabana hotell, hvor det var servering rundt bassengområdet. Dette er det eldste hotellet ved Copacabana Beach, og er ærverdig og flott.

Copacabana hotell

Neste dag var det på tide å reise videre, og her er noen bilder fra utseilingen.

Utseiling fra Rio De Janeiro

Utseiling fra Rio De Janeiro, Fly inn for landing

“Sukker toppen”

Copacabana

Så hadde vi igjen 2 nye sjø dager, hvor vi bare koste oss på båten.

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 21

Dag 21

Armaca dos Buzios, Brazil

Den geografiske beliggenheten til Buzios, på spissen av en halvøy, gjør at skyer og regnvær trekker utenom. De har i gjennomsnitt 250 soldager i året. Buzios er først og fremst strandliv.

Det var ikke strålende solskinn når vi var her, men det var godt og varmt. Vi ruslet rundt og så på byen. Veldig koselig sted, og mye å se på.

Strandpromenade Buzios

Gribber på stranda

Eller man kan ta en tur i Rua das Pedras, med små butikker, barer og restauranter, hvor prisene ligger høyere enn resten av Brazil, men allikevel billigere enn i Norge.

Buzios

Bar i Buzios

Julegris…

Buzios var en søvnig fiskerlandsby frem til 1960- årene. Men så kom datidens ledende sex symbol, franske Brigitte Bardot innom, med en horde av paparazzi og journalister, og byen ble aldri den samme igjen. Man finner en statue av henne på strandpromenaden.

Brigitte Bardot

Buzios

I dag er Buzios et ekslusivt møtested for jetsett fra inn og utland. Flere idrettsstjerner, skuespillere og rikmenn fra Argentina og Europa har sommerhus her.

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 20

Dag 20

Vitoria og Vila Velha, Brazil

Vi hadde en flott innseiling til Vitoria, tidlig om morgenen 21. November. Mye å se innover kanalen inn til byen. Vi liker å stå opp tidlig for å se innseilingene, da man får se byer og steder på litt avstand fra sjø veien.

Vitoria

Innseiling til Vitoria, den nyere bydelen

Innseiling til Vitoria. Favela

Innseiling til Vitoria

Vi var med på en rundtur denne dagen, og det er absolutt å anbefale, så man får sett litt rundt, da det kan bli kjedelig å traske rundt i bydelen rundt havnen.

Vi startet vår rundt tur med å kjøre over til Vila Vehla. Vila Velha er en kystby og kommune i delstaten Espirito Santo i Sørøstregionen av Brazil. Byen ligger ca en mil fra Vitoria som er hovedstaden i delstaten.

Vila Vehla

Her besøkte vi Convent da Penha, en av de eldste religiøse helligdommer i Brazil, som ligger på toppen av en klippe på 154 moh. Kirken ble påbegynt i 1558.

Convent da penha

Utsiktspunkt nedenfor Convent da penha.

Utsikt fra Convent da penha

Det er 365 trinn opp til kirken, hvor vi da fikk panorama utsikt. Veldig flott.

Convent da penha

Utiskt fra Convent da penha

Tok også en kikk inn i kirken, som for øvrig er en veldig liten kirke. Her er det flere gudstjenester hver dag.

Inne i Convent da penha

Det ligger mange flotte strender rundt Vila Vehla, og vi stoppet på noen av dem.

Praia da Costa

På stranden Praia da Jurema ble det servert en forfriskning.

Kokosnøtter

Koser seg med kokosnøtt i skyggen

Praia da Jurema

Da vi kom tilbake til havnen i Vitoria, gikk vi en liten runde i den gamle bydelen hvor båten vår lå. Var ikke så mye å se her, og det var veldig varmt denne dagen, så etter en times tid var mye gjort.

Noen gamle fine bygg har de jo også å by på. Men overalt henger det kabler, som ødelegger litt av inntrykket.

Palácio Anchieta, Vitoria

Teateret i Vittoria

Katedral i Vitoria

Gatelangs i Vitoria

Vitoria, Fargerikt

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 17-19

Dag 17

Recife, Brazil

Ligger i den tropiske klimasonen. Byen har om lag 1,3 millioner innbyggere og er Brasils fjerde største by. Byen er en viktig havneby.

Vi hadde shuttlebuss fra båt havnen og inn til det historiske sentrum, og ble sluppet av ved ett gammelt fengsel som er gjort om til kjøpesenter.

Bro over en av de mange kanalene i RecifeRecife, Brazil

Nedlagt fengsel gjort om til kjøpesenter

Telefonkiosk i kjøpesenteret

Etterpå ruslet vi litt rundt i byen, og overalt var det butikker og markedsgater.

Markeder i Recife

Salg av Juleduker

Markedsgater

Fargerike gater i Recife

Graffiti mange steder

Er også en del historiske bygninger rundt om.

Basilica de Nossa Senhova da Penha

Vi tok en drosje tilbake til båten, og ved havnen ligger en litt mer opprustet del av byen,Rio Branco Plassen.  Her er det mange restauranter som ligger på kaien. Var mange studenter å se her. Recife er den byen i Brazil med flest univeristeter.

Marco Zero

Baron Rio Branco

Skulptur park

Restauranter på rekke og rad

Det skal vist være flotte strender ved kysten her også, men vi rakk ikke å utforske de. Man rekker ikke alt når man kun kan være i land 8-10 timer.

Dag 18 og 19

2 nye sjødager. Ikke noen spesielle aktiviteter disse dagene. Men knall fint vær, soling og relaxing.

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 16

Dag 16

Natal, Brazil

Natal, Rio Grande do Nortes delstatshovedstad, har en fantastisk beliggenhet ved den nordøstlige spissen av Brasil, bare noen få grader sør for ekvator. Med et tropisk klima og sol året rundt, fortjener Natal utvilsomt kallenavnet “solbyen”.

Utsikt over Natal

Natal

Fsker

Forte dos Reis Magos

Denne dagen i Natal var vi klare for litt fart og spenning, og vi koste oss med Brasils kanskje mest berømte beach buggy-utflukt. De fantastiske sanddynene i Jenipabu, 25 km nord for byen med høyder opptil 50 meter, er som hentet fra et postkort og gir deg en virkelig minneverdig buggytur.

Buggy tur i Natal

Langs stranden

Ferje tur over Ceara-Mirim

Vi tok noen stopp underveis, bla annet på Pitangui Lagoon for en forfriskning, og vi endte opp på Jacuma Beach, hvor vi rakk en dukkert før vi returnerte til skipet.