Kategoriarkiv: Åndalsnes

NORGE RUNDT PÅ KRYSS OG TVERS, åndalsnes, juni 2020

10.Juni 2020

Vi pakket bobilen, og kjørte denne gangen Vestover. Vi kjørte Gudbrandsdalen opp til Dombås, hvor vi svingte over mot Åndalsnes. Det er mye å se underveis, så det ble stadig noen stopp.

Slettafossen er en foss i elva Rauma, litt sør for Verma i Romsdalen i Møre og Romsdal. Fossen renner i et juv

Sletta fossen

Bjørli

Flere flotte fossefall langs Riksvei E136 i Møre og Romsdal.

Det var en flott kveld, og vi koste oss med den vakre naturen vi var omringet av.

On the road…

Trollveggen

Vi tok også en liten stopp ved Trollveggen.

På motsatt side av veien, kan man se Romsdalshorn.

Romsdalshorn

Så ankom vi Åndalsnes. Vi fant en bobilparkering nære sentrum, ved siden av jernbane stasjonen.

11.06.2020

Rampestreken

Vi startet neste morgen med å gå opp til Rampestreken. Turen opp Romsdalstrappa til det nye utsiktspunktet ved Rampestreken er på kort tid blitt en av de mest populære trimturene i området. Det er en ganske krevende tur, da det er 537 m stigning på 2 kilometer. Man regner ca 3 timer på turen. Dette er ikke en tur å anbefale for de med høydeskrekk…

Stykket opp til Nebba er uten trapper og med håndlist, så man kan komme opp til første utsiktspunkt med rullestol eller med barnevogn.

Kulturhuset med Nesaksla i bakgrunnen. (Rampestreken)

Første utsiktspunkt ved Nebba.

Åndalsnes
Tindesenteret i Åndalsnes. Utsikt fra Nebbs

Høyere og høyere kommer vi, og bedre og bedre blir utsikten. Ett stykke er det veldig mye røtter, så man må passe på så man ikke snubler. Oppe ved Andersmyra, som er et populært trimmål, er det hvilebenk. Videre er det mye stigning, så trappene er bratte.

Ved Andersmyra.

Utsikten blir bedre og bedre
Trapper trapper trapper…
Rampestreken

Og så er vi oppe på Rampestreken.

Storslagen utsikt.

Utsikt over Åndalsnes fra Rampestreken

Vi fortsatte litt lenger opp på fjellet, og tok en liten rast før vi ruslet ned igjen.

Man kan fortsette litt høyere, og kommer da til en Steinhytte som ligger på toppen her.

Utsikt over Åndalsnes
Utsikt…

Vel nede i Åndalsnes igjen, og vi tok en liten runde i byen. Her finner du ett flott kultursenter, hvor de har turistinfo. Her kan man også henvende seg hvis man vil være med på Via Ferrata, eller guidede turer over feks Romsdalseggen.

Åndalsnes er ett fint utgangspunkt for fjellturer og aktiviteter. Ellers hadde ikke byen så mye å vise frem utenom kulturhuset.

Byen ligger nederst i Romsdalen, ved utløpet av elva Rauma.

Tindesenteret
Åndalsnes

Planen videre var å kjøre over Trollstigen. Men den var fremdeles vinterstengt, så vi endret rutal litt, og kjørte så mot Molde.