Kategoriarkiv: Chicago

Førjulstur til Chicago, The Windy City, 7.-11. Desember

Vi fløy til Chicago med SAS via København. Flyturen gikk veldig smooth, med kun en times mellomlanding i København.

Da vi kom frem tok vi en taxi fra flyplassen til hotellet. Her ble vi godt lurt, da vi tok den første og beste muligheten på transport som tilbød seg. De sto rett utenfor flyplassen ved utgangen og tilbyr taxi. Det var nok en form for “luxus” transport, med sjåfør i dress, og sorte biler. De tok over dobbelte av prisen av hva en vanlig taxi ville kostet. Greit å sjekke opp litt bedre enn hva vi gjorde her tenker jeg.

Vi bodde på The Royal Sonesta Chicago Downtown. Her er det romslige rom, og ligger rett ved Chicago river walk, og var veldig sentralt.

Chicago er den tredje største byen i USA med over 2 millioner innbyggere. Chicago går også under kallenavnet “Second city” og “The Windy city”. Byen ligger ved Michigansjøen i delstaten Illinois.

Men viste du at på 1920 tallet bodde det i Chicago rundt 50 000 innvandrere fra Norge, noe som gjorde det til den tredje største “Norske” byen, etter Kristiania (Oslo) og Bergen.

Når vi er på storbyturer. liker vi å gå rundt å se på byen. På kjente landemerker, arkitektur og se på det som byen er kjent for.

Vi gikk en tur på The River Walk. Ikke så mye som skjer langs elven her på vinterstid, men på sommeren er det flere serveringssteder her.

Vi gikk ut til Navy Pier, hvor vi så svingte innover i byen.

Vi ruslet også litt langs elven på andre siden. Her ligger det flere fine restauranter som har uterestauranter på sommeren.

Handlegaten Michigan street er verdt et besøk. Gater og butikker er flott pyntet til Jul. Her går også “The Magnificent Mile”. Magnificent Mile er det fremste forretningsdistriktet i Chicago. Det livlige og travle området er kjent for eksklusive butikker, utsalg med luksusmote, kule restauranter og fasjonable hoteller.

Blant landemerkene i området finner man det historiske Chicago Water Tower, Tribune Tower i nygotisk stil, skyskraperen Wrigley Building oppført i terrakotta, og John Hancock Center med over 100 etasjer og en utkikksplattform med eksklusive restauranter og panoramautsikt over byen. Gammelt og nytt går i hverandre, og det er mange høyhus i Chicago.

Vi tok en tur i Millenium Park. Millennium Park er en offentlig park på nesten 100 mål i sentrum av Chicago. Millennium Park er et prisvinnende senter for kunst, musikk, arkitektur og landskapsdesign. Det er fremtredende funksjoner er Frank Gehry-designet Jay Pritzker Pavilion, det mest sofistikerte utendørs konsertstedet av sitt slag i USA.

Vi testet restauranter og barer, og måtte selvfølgelig få med oss et par bluesklubber, noe som Chicago er kjent for. House of Blues lå rett over elven for hotellet vi bodde.

Chicago Loop, ellerThe Loop, er et livlig område med varierte spisesteder, butikker, kinoer og parker. Området består hovedsakelig av skyskrapere, og her finner du også Willis Tower med 108 etasjer. Dette området var på samme siden av elven som vi bodde, og vi ruslet mye i gatene her også. Loop (historisk Union Loop) er 2,88 km lange krets av forhøyet jernbane som danner navnet i Chicago.

Vi gikk forbi et julemarked. Her var det kø som et vondt år, så vi tokk ikke turen innom…

Julemarked

På nabohotellet vårt, London House, kan man ta heisen opp på takterrassen, hvor de har en bar, og nyte en fantastisk utsikt over bla Chicago elven og The Wirgley Building.

Chicago river
Wirgley Buiding
Rooftop The London House
The London House
Chicago river

Chicago er også flott på kveldstid.

Chicago er absolutt en by vi gjerne reiser tilbake til. Kanskje en litt varmere tid på året, for å ta en båt på Chicago elven, og se enda mer av byen.