Maldivene Januar/Februar 2022

Endelig var dagen kommet hvor vi kunne reise til Maldivene. En tur som opprinnelig ble planlagt for å reise i januar 2021. Planleggingen begynte allerede i November 2019.

Det startet med at vi satt og søkte på nettet for å finne ut hvor vi burde reise til Maldivene, da vi kom over siden til G-Adventures, og vi så en tur med en båt som heter Dhoni explorer. Det var 7 lugarer om bord, og vi sjekket om de hadde noen uker hvor hele båten var ledig, Vi tenkte at 6 par til, det får vi med oss på en tur som denne. Og det gjorde vi.

Når vi først er på langtur ville vi kombinere det med opphold på et par av øyene. Etter noen anbefalinger og enda mer søking på nettet, endte vi opp med noen dager før båtturen på Kuredu Island, og etter båtturen på Olhueli resort. Ragnhild i Berg-Hansen hjalp oss med anbefalinger og bestillinger her.

Noen av oss parene ble med på hele reisen, mens noen valgte færre dager, eller en annen resort.

Noe som er helt sikkert, er at vi hadde en fantastisk ferie, og det var helt spesielt å kunne reise på en lengere tur igjen.

For å komme til Maldivene fra Oslo, kan man blant annet fly med både Emirates, Qatar eller Lufthansa. Selv fløy vi med Emirates, og har veldig god erfaring med de.

Vi mellomlandet i Dubai, hvor vi hadde over 4 timers mellomlanding, før vi fløy videre til Male som er hovedstaden på Maldivene. Da vi ankom her var det raskt å få hjelp til hvor vi skulle melde oss for å få transport videre til Kuredu med sjøfly. Turen videre til Kuredu tok ca 40 minutter.

Kuredu

Når vi landet ble vi tatt i mot, og vist til resepsjonen for videre informasjon. Vi var rimelig slitne etter ett døgn med reise, og etter litt om og men ble vi kjørt med golfbil til rommene våre.

Det var godt å komme på bungalowen for å endelig kunne slenge seg i det deilige vannet.

Det ble en rolig ettermiddag før vi skulle spise middag. På den delen vi bodde, var det kun for personer over 18 år. Sangu buffet Restaurant hvor vi spiste er det også 18 års grense. Her var det så god variasjon i maten, og alltid masse smakfulle retter, så det ble til at vi spiste her hver dag. Restauranten ligger helt nede på stranden, så her gikk man barbent både tidlig og sent.

Vår faste restaurant på Kuredu. Sangu buffet restaurant

Ved Sangu buffet restauran er det en bar hvor man ev kan ta seg en fordrink.

Frodrink i baren

Her ble vi ofte sittende å følge med på de store flaggermusene som våknet til liv. En av verdens største flaggermus, De er fruktetende og blir kalt for flying Fox eller flyvende hunder.

Etter noen dager var hele reisefølget vårt kommet, og vi var nå totalt 14 personer. Det ble langbord både til lunch og middag, og vi fikk fast bord, og fast servitør.

Kuredu Island Resort er blandt de største hotelløyene på Maldivene, som ligger i Lhaviyani Atoll. Den har 3,5 km lang sandstrand. Rundt øya er det ca 4 km, og det tar deg ca. 45 minutter å gå rundt. Dette måtte selvfølgelig utforskes.

Bord ved stranden, Kuredu
eremitt kreps
Kuredu rundt
Hegre, Kuredu rundt

Øya har også en lang sandbanke som går langt utover i vannet. Her er sanden veldig fin hele veien.

Hver fredag kveld har de White party på øya. Dette foregår på Babuna bar, som ligger på en annen del av øya. Selv om vi valgte å spise på vår faste restaurant denne kvelden, kledde vi oss i hvitt.

White night party

Det var en av de få kveldene hvor man ser sola forsvinne i havet.

solnedgang
Vakker solnedgang

Treningsrommet ble også testet, og her har man virkelig en flott utsikt under treningsøkten.

Treningsrommet, Kuredu

Utenfor treningsrommet er det en lagune hvor det er fint å snorkle. Her kan man få øye på både hai, djevelrokker og skilpadder.

Snorkel safari

Rett utenfor Bungalowene våre var det også ett sted med en del småfisk. Her var det fint å å ta enten ett morgenbad eller en ettermiddags dukkert. Her kunne det også fort bli litt sosialt, da det var deilig å kjøle seg ned litt i ny og ne.

Snorklin
Snorkling utenfor Bungalowen
Snorkling utenfor Bungalowen. Picasso fisk
bading

Vår siste kveld på Kuredu, og de ansatte hadde dekket et flott bord til oss som takk for denne gang.

Siste kveld

Etterpå var det underholdning i baren.

Vi hadde noen herlige dager på Kuredu. En resort på en vakker øy med nydelige kritthvite strender, turkisblått hav, palmer i vinden og stort husrev. Man kan snorkle rett ut fra stranden, eller man kan bli med på en av utfluktene hotellet har å by på. Det var gode senger og sengetøy, og bra utvalg i minibaren på rommet. Maten på Sangu var fantastisk. Kanskje på tide å restaurere noen av bungalowene sine. Men alt i alt, et herlig sted.

På rommet
Infinity pool, Kuredu
Klare for Midda, Kuredu
Solnedgang Kuredu

Etter 6 dager her, er dagen kommet for å reise videre. Vi tar sjøfly tilbake til Male.

Turen går videre
Male fra luften

Etter litt leting finner vi skranken hvor vi skal henvende oss for reisen videre, med Dhoni explorer. Etter hvert dukker også vår guide Hai opp, og gir oss litt info i forhold til reisen videre. Det ble noe venting på flyplassen før vi ble hentet, og kjørt av garde til havna hvor båten lå.

Venting på flyplassen

Dhoni explorer

All bagasjen vår blir lastet opp i en ribb, og fraktet videre til båten vi skal være med de neste dagene. Vi blir også hentet i ribb, og kjørt ut til båten.

Lasting av bagasje

Her blir vi tatt imot på båten.

Dhoni Explorer, vårt hjem de n neste uken

Vi får servert kokosnøtter, og får en liten breefing, før vi får lugarene. På tide å reise…

Velkomst. Kokosnøtter
Velkomst

Vi kjører ut av havna, og på vei til vårt første snorkelstopp.

Male, på vei ut fra havna

Her er ett kart over reiseruta vår. Her står nr på dagene, og hva vi så de forskjellige stedene.

Mens vi venter på lunsj, blir det tid til å kose seg litt på soldekk.

På soldekk på vei til vår første snorkling

Lunsj time. Vår kokk om bord tryllet frem de nydeligste retter til både lunsj og middag. Gode salater, gryter og tunfisk. Tradisjonell Maldivsk kost.

Lunch

Vi stopper ved vårt første snorkelsted. Her blir de som vil med ut i gummibåten, som de kalte for Dingel.

Vårt første stopp på turen
Snorkling

Vi reiste videre til en annen øy hvor vi også la oss til for natten.

Solnedgang

På kvelden hadde vi bursdagsfeiring på båten, og de ansatte hadde pyntet, og kokken stilte opp med kake.

Bursdagsdronninga
Middag første kvelden
Bursdagsfeiring

Og sånn gikk dagene. Vi sto opp til frokost kl 0800. Noen tok et morgenbad først, og andre tok en liten treningsøkt på soldekk. De som ville var med på inntil 2 snorkelturer om dagen. Innimellom der var det lunsj. Så var det afternoon tea kl 16, og middag kl 19.

Snorkelturene ble mer og mer spennende for hver dag, da vi etterhvert både så hvittipp og svarttipp hai, skilpadder, fisker i alle regnbuens farger, ål, nurse shark, djevel rokker, delfiner og tunfisk. Vi hadde også snorkling rundt et skipsvrak.

Vår guide Hai og vår kaptein George var med oss ut på alle snorklingene, og kapteinen filmet mye på turene våre. De var veldig drevne, og viste oss det som var verdt å se. Veldig gøy.

På snorkeltur, Maldivene

Vi koste oss på soldekk, med bøker, og for å se etter flyvefisk og delfiner. Vi passerte lokale øyer, og vi passerte flotte resorter.

Maldivene
Hai utenfor båten
Ut på snorkeltur
Bading utenfor båten

Vi var innom en øy som heter Fulidhoo. Her ruslet vi rundt, og fikk vært innom og kjøpt noen souvernirer, solkrem ol.

Her fikk vi også underholdning på kvelden. Et lokalt lag spilte og danset for oss. Var veldig mye folk på stranden denne kvelden og så på alle rokkene og haiene som holdt til inne ved land.

En ettermiddag reiste vi inn til en liten øy. Det ble fraktet med litt proviant fra båten i flytende form, og vi så på solnedgangen. Her hadde vi en liten fotoshoot seanse.

Tilbake på båten for middag.

Vi fikk tilbud om å dra ut på kvelden for å fiske, men det var bare 2 pers som fikk være med om gangen. Det ble kun en tur, og det ble dessverre ikke noe fisk.

Fisketur

Vi hadde fine kvelder, og det var mange fine solnedganger.

Solnedgang

Ellers var det litt liv og røre på båten, og dagene fløy avsted.

Overføring av filmer fra kapteinen
Titanic…
Hvordan skal jeg komme meg ut her?
Bananer i lange baner
Klipping og hårstell
Klare for å hive anker
Ankeret må ut
Kokken
Alle man i arbeid

Siste kveld på Dhoni Explorer var kommet. Vi fikk tatt et gruppebilde med alle ombord, og vi fikk takket mannskapet for en flott uke. Men nå skulle det bli deilig å få beina på landjorda igjen, og få aircondition på rommet. Noen skulle også forlate gruppen, og reiste hjem, eller videre på en annen resort.

Olhuveli

Vi var tidlig tilbake i Male, og vi ble kjørt tilbake til flyplassen igjen. Herfra var det båt transport til neste resort, Olhuveli, som tar ca 45 minutter for 4 av parene som var med på reisen.

Her ble vi tatt imot av ansatte, og fikk en gjennomgang i resepsjonsområdet over hva resorten kunne tilby av aktiviteter osv før vi ble kjørt ut til Dream Island hvor bungalowene våre var.

Sun Siyam Olhuveli er et godt mellomklasse hotell som ligger i South Male’ Atoll. Øya har ca. 2 km med kritthvite sandstrender, som flere ganger har blitt kåret til Maldivenes beste strender.. Korallsanden er kritthvit og myk, og havet er turkisblått. En vakker øy.

Flotte sandstrender

Her måte vi også på en rundtur og utforske øya.

Etter 2 dager her, er dagen kommet for å reise hjem for et av parene som var med hit, og vi bestilte et bord på fiske og Bbq restauranten som ligger på stranden.
klar for middag.

Enda en vakker kveld

Det er 5 a la carte restauranter på øya, men vår faste buffet restaurant var egentlig bedre enn bbq restauranten, så vi holdt oss til den resten av uken. Her var det også bbq aften en dag, og det var mye god variert mat.

Utenfor bungalowen vår var det en flott lagune hvor vi badet, snorklet og koste oss. Her fant vi fine sjell og konkylier. Det var satt ut »bur» her for å gro koraller på.

Mens vi var der satte de ut flere korall bur.

Setter ut korall bur

Vi prøvde også å snorkle ved diving senteret på resorten, hvor det var et rev hvor det var mye fisk å se. Her kom vi igjen tett innpå skilpadder.

På vei for å snorkle
Bunnen renskes for gress

På Olhuveli er det et infinity basseng, hvor det også er en bar. Her er det 18 års grense for å være gjest. En kvelding vi satt her, var det bryllup på stranden, og bryllup var det her titt og ofte.

Infinity pool

Føre middag drink
Utsikt til solnedgangen
Solnedgan

Vakkert opplyst på kvelden.

By night

ved resepsjonen hadde noen av øyas flaggermus bosted i ett par av trærne.

Flying fox

En og annen firfirsle var også å se.

En liten firfirsle

På resorten ble det satt opp fotospotter for Valentines flere steder.

Snart Valentines

Ett besøk på Spa er absolutt å anbefale.

Spa

Siste hele dag, og uvær på vei- Da var det hyggelig å ta et glass vin på terrassen, og se på regnet.

Uvær på vei
Room service

3 fantastisk uker på vakre Maldivene var over, og vi har fyllt opp minnebanken med mange nye opplevelser, samt flere nye relasjoner.

Siste dagen var vi så heldige å få beholde et rom helt til kl 17, da flyet vårt ikke gikk før kl 23.30. Det var igjen hurtigbåt til flyplassen, og det ble endel venting på veien hjem også. Fra vi reiste fra resorten, til vi var hjemme igjen, tok det totalt 26 timer…

På vei hjem

Vi vil takke alle som hjalp oss med bestillinger og organisering av denne turen, og som gjorde at vi fikk noen flotte opplevelser:

Tom Buck from GAdventures

Ragnhild Frey i Berg-Hansen Jessheim

All the employees at Dhoni explorer

Ansatte på Kuredu

Ansatte på Olhuveli

PS! Ett lite tips. Ta med deg nok solkrem. Sola tar godt her, og når man bader mye, må man også smøre seg mye. Prisene er generelt høye på resortene. På Kuredu betalte vi 35 dollar for en solkrem, som ikke er så ille, men på Olhuveli kostet den 90 dollar. Helt vilt.

Om Maldivene

Republikken Maldivene er en stat i Indiahavet, sørvest for India som består av en gruppe atoller. Maldivene er et land med 1192 øyer som ofte ikke er høyere enn 2 meter på det høyeste, og ligger cirka 650 km sørvest for Sri Lanka