Kategoriarkiv: Telemark

NORGE RUNDT PÅ KRYSS OG TVERS-telemark, JULI 2020

11. Juli 2020

Haukelifjell

Fra Røldal kjørte vi videre over Haukelifjell. Ett par steder var det kolonnekjøring på grunn av vegarbeid inne i noen tuneller.

Telemark

Vi kjørte først til Dalen hotell. Her ble det en god lunch, og jammen hadde de ett rom ledig til oss for natten 🙂 Deilig med en hotellovernatting etter en uke i en liten bobil.

Dalen Hotel, kjent som «eventyrhotellet» fra 1894, i overdådig, romantisk stil med dragehoder, tårn og spir, altaner, utspring og gesimser. Medlem av de Historiske Hoteller. En av Norges eldste trehoteller.

Dalen hotell
Dalen hotell. Deilig lunch
Dalen hotell. Badeplass

12. Juli 2020

Rui

Dalen i Telemark

Kledd i skaut og forkle, krumbøyde av års slit og strev, og knapt 120
centimeter på strømpelesten, var de begge av en slik støpning at man skulle tro Asbjørnsen og Moe hadde diktet dem opp. Til og med navnene deres hørte hjemme i eventyrland. Men Gurine og Ingerine var virkelige nok. Nå er det flere tiår siden de to «Rui-søstrene» gikk bort, men fremdeles er det folk i Telemark som husker disse eiendommelige søstrene.

Turen opp til Rui gård er godt merket. Den starter ved steintrapp fra Dalen sentrum, ved ambulansestasjonen. Den er ganske bratt og kronglete, så her fikk vi opp hjertepumpa på morningen. Denne trappa er som mange andre trapper i Norge, laget av sherpaer fra Nepal.

Rui. Rasteplass på vei opp

Rui plassen er en flott plass, med en flott utsikt over Telemarkskanalen.

Vi fortsetter turen vår i Telemark, og vi kjører mot Akkerhaugen, da vi har bestilt oss en tur på Telemarkskanalen neste dag. På veien tar vi en liten stopp for kaffe og svele.

I lunde ligger Norsjø ferieland. Dette er ett ypperlig start punkt for å være med på båttur på telemarkskanalen.

Vi ble stående lenge i kø for å komme inn på campingen, da det var veldig stor pågang. Her kan det lønne seg å bestille plass god tid i forvegen.

Norsjø ferieland

Norsjø ferieland har en Kabelpark. De har Norges eneste fullverdige vannski- og wakeboardanlegg.

Det er lekeapparater, minigolf og restaurant på campingen. En ypperlig campingplass for småbarnsfamilier, da det også kun er ca 30 minutters kjøretur til Bø sommarland.

13. Juli 2020

Telemarkskanalen

Neste dag var det tid for båttur. Telemarkskanalen er vannveien fra Skien til Dalen i Telemark med tre kanaler med sluseanlegg i Telemarksvassdraget. Vi hadde bestilt tur fra Akkerhaugen, (Norsjø ferieland) til Lunde.

Vi kjørte med Telemarken. En av tre båter som går på Telemarkskanalen.

Telemarken
Telemarkskanalen

Her passerer man flere sluser underveis, og man får også med seg slusene på Ulefoss og Vrangfoss. Ulefoss har tre slusekammer med en samlet løftehøyde på 10,7 meter.

Turen fortsetter oppover Telemarkskanalen.

Eidsfoss

Vrangfoss sluser er det største og flotteste av sluseanleggene i Telemarkskanalen. Det består av fem løftekamre med en samlet løftehøyde på 23 m

Vrangfoss

Vi nærmer oss Lunde, og turen vår er snart over.

Lunde

Da vi kommer til Lunde, kom også Victoria og Henrik Ibsen, og alle 3 båtene var samlet.

Henrik Ibsen
Victoria
Henrik Ibsen og Victoria
Telemarken

Fra Lunde tilbake til Akkerhaugen, går det buss, hvis man ikke har bestilt tur/retur.

Så var denne rundturen over, og vi satte snuten hjemover.