Kategoriarkiv: Isle of Man

vikingrute, douglas isle of man

Isle of Man 20.Juli 2019

Man er en del av De britiske øyer, og er en øy beliggende på nordvestkysten av Europa. Øya ligger i Irskesjøen, omtrent midt mellom England, Skottland og Irland. Geografisk ligger Man nærmest Skottland, deretter England og så Wales. Den er omtrent 48 km lang og mellom 13 og 24 km bred.

Øyas totale befolkning er på ca 80 000

Douglas, Isle of Man

TT Race

Hvert år er det ett gaterace her. Isle of Man TT Race. Konkurransen skjer årlig og betraktes som det eldste og meste prestisjefylte landevegsløp for motorsykler.

Welcome

Da vi gikk i land, hadde vi ett mål. og det var å komme oss på ett museum med motorkjøretøyer. Vi fikk her god hjelp på kaia av noen hjelpsomme damer. Vi fikk god info om diverse museer på øya, og ble også vist på kart hvor TT racet går. Vi endte opp med at de ringte en drosjesjåfør som har god kjennskap til racet, og vi fikk en kjempe opplevelse.

Vi startet runden på start.

Start for TT race
Start, TT Race

Vår sjåfør fortalte hele tiden underveis, og vi kunne se for oss hvordan racet foregår. Langs hele løypa ser man madrasser og skydd på bygg i svinger og kryss. Det er også satt opp tribuner flere steder langs vegen.

Flere tribuner langs vegen
Alle hjørner er beskyttet…

Enkelte steder er det også lange strekker. Her kan motorsyklene komme opp i over 300 kmt. Hele runden er på 60,7 kilometer. Den beste rundetiden er på litt over 17 minutter.

Lang strekke…
Lang strekke

Vei forklaringer underveis

TT Race

Løpet går gjennom flere tettsteder. Hvert år skjer det større eller mindre ulykker, både førere og funksjonærer har mistet livet. I 2005 var svensken Joakim Karlsson en av de ni som mistet livet bare i dette året. Dette året hadde det største antallet døde i løpets hundreårige historie. Flere har prøvd å boikotte løpet, og i 1997 ble det tatt av VM programmet. At konkurransen fortsatt blir satt opp hvert eneste år, dødstallene til tross, har sin økonomiske grunn for Mans turismeindustri.

Kjører gjennom flere tettsteder

Classic Bike Collection, ligger ved Kirk Michael på vestkysten av øya. De har vanligvis åpent hver dag, men akkura denne dagen var de stengt.. Dette er en privat samling, hvor man finner over 100 motorsykler v merker som Triumph, AMC, BSA, Vincent and Moto Guzzi. Skal være absolutt verdt ett besøk for motorsykkel entusiaster.

Privat motorsykkel museum langs ruten
Privat motorsykkelmuseum

Vi fortsatte vår TT tur, og vårt neste stopp var ved Braddan bridge, hvor mange bra bilder blir tatt av racet.

Broen, hvor mange bilder har blitt tatt…
Braddan Bridge
Kjører gjennom flere tettsteder

Vi hadde en liten pause hvor vi gikk innom en cafè. Her var det flere effekter fra TT race.

Mange cafeer, restauranter og barer har effekter fra racet

På vei opp til snaefell, fikk vi en flott utsikt. Her kan man se både over til Irland, England og Scottland. Det er sagt at på en klar dag kan seks kongedømmer bli sett fra toppen av fjellet, England, Irland, Skottland, Wales, Man og Guds kongedømme i himmelen

På vei opp til snaefell.

Rett nedenfor toppen går motorvegen A18 Snaefell Mountain road og som er det høyeste punktet for det årlige motorsykkel racet. (Snaefell er 621 moh og, det høyeste fjellet på Isle of Man) Her finner man en statue av Joey Dunloop. I 2016 ble han kåret gjennom Motorcycle News som det 5. største motorsykkelikonet noensinne, bak Valentino Rossi. Hans prestasjoner inkluderer tre hat-triks på Isle of Man TT-race, hvor han vant rekord 26 løp totalt.

Joey Dunlop. 26 times TT winner

En elektrisk jernbane, Snaefell Mountain Railway, går fra Laxey og til toppen hvor det er en kafé og flere kommunikasjonsmaster.

Electric train
Snaefell

På veien ned av fjellet, fikk vi også en flott utsikt. Her ser vi Seabourn Quest, vårt cruiseship som ligger utenfor Douglas.

Utsikt ned fra snaefell, Seabourn

Så var vi tilbake i Douglas, og i kjørte inn i mål. Vi brukte nesten 2 timer på vår runde, og vi var superfornøyde med guidingen. Og jammen kom vi oss opp på pallen også 😀

Final
På Pallen

Det er også mulig å få guidet tur rundt på en 3 hjuling.

Motorbike

Vi gikk så innom Manx museum i Douglas. Dette er ett museum som forteller om historien på Isle of Man fra tidenes morgen, og er stort og variert. Det er gratis inngang, og absolutt verdt ett besøk.

Douglas

Douglas er hovedstaden på den britiske kronbesittelsen Man i Irskesjøen. Byen har ca 26 000 innbyggere. Dette utgjør nært opptil en tredjedel av øyas totale innbyggertall, og det gjør byen til øyas klart største. Øyas lagmannsrett og regjering har sitt hovedsete i byen. Byen tjener som sentrum for forretninger, finans, transport, shopping og underholdning.

Vi måtte selvfølgelig utforske Douglas også. Vi gikk først en tur på strandpromenaden. Mange flotte fargerike bygg å se, og her ligger flere hoteller.

Vi gikk videre inn i strand street som er en gågate, hvor man finner mange butikker og restauranter. Vi tok en pause på en Pizza restaurant, for å ta en matbit, men da vi hadde ventet over en time, og pizzaen fremdeles ikke var kommet på bordet, gikk vi videre.

Vi gikk videre til The Barbary Coast Grill & Bar, som ligger rett ved terminalen. Ett koselig område med flere restauranter som også har uteserveringer. Her ble både drikke og mat kjapt servert, og her var det rause porsoner 🙂

The Barbary Coast Grill & Bar
Isle of Man seaTerminal

Så var tiden kommet for å seile videre, og her er noen bilder fra utseilingen.