Kategoriarkiv: Chile

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 46-48

Dag 46-48

Puerto Montt, Chile

Vår reise nærmet seg slutten, og den 17. Desember seilte vi inn til Puerto Montt i Chile, som er en havneby sør i Chile med om lag 180 000 innbyggere.

Økonomien i byen er basert på landbruk, skogbruk, fiske og lakseoppdrett, og den raskest voksende i det sørlige Chile.

Innseiling til Puerto Montt

Vi ruslet litt rundt i byen. Sentrum her er ikke så stort. Man har en strand promenade,  og en hovedgate igjennom byen, så tok ikke så lange tiden. Selve byen var ikke så veldig spennende.

Etterpå gikk vi på Angelmi Handycraft marked, som ligger ett par hundre meter fra piren, i motsatt retning enn sentrum. Ett fargerikt marked, og mye å se på.

Handycraft marked Puerto Montt

Mye å kikke på langs havnen her også.

Puerto Montt
Handy Craft marked i Puerto Montt
Utseiling fra Puerto Montt

Sjødag

Så hadde vi en sjødag før vi ankom Valparaiso. Vi snakket med kapteinen på båten som vi i løpet av cruiset ble litt kjent med, og vi fikk komme opp på broen.

Den siste sjødagen ble også brukt til å pakke.

Pakketid

Nesten litt rart å skulle forlate båten etter 45 dager om bord. Man blir utrolig bortskjemt med å bo på båt, med ferdig frokost, noen dager levert og inntatt på lugaren, deilige buffet luncher, afternoon tea, gormet middager,  og noen som rydder og vasker på lugaren din hver dag, 2 ganger pr dag.  Det har vært en fantastisk reise, med mange nye opplevelser.

Men nå var vi veldig innstilt på at reisen var over, så nå gledet vi oss til å komme hjem til familien og venner. Norsk Julemat og Julefeiring.

Julepyntet båt
Seabourn Quest

Valparaiso

Den 19. Desember ankom vi Valparaiso. Her sluttet reisen, og vi kjørte inn til Santiago hvor vi fløy hjem fra., og som er hovedstaden i Chile.

Men, vi må nok se om vi kan reise tilbake til Chile en gang i fremtiden, så vi får se mer av Valparaiso og Santiago. Kanskje kombinert med en reise ut til Påskeøyene?

utsikt til Valparaiso fra havnen
Valparaiso
Boliger i utkanten av Valparaiso

Chile har mange vin gårder, og flere av de ligger i dalen man kjører igjennom på veien til Santiago.

Vingård

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 45

Dag 45

Castro, Isla Chiloe

En virkelig sjarmerende havnelandsby.

Castro

Castro er kjent for sine palafitos, tre stylte hus som var vanlig mange steder i Chiloè. Noen av dem er veldig godt bevart, og vi så mange steder hvor de drev med vedlikehold av husene. Fint at de prøver å ta vare på denne stilen i byen. Disse stolpehusene kan man finne på flere kanter av byen. På den ene kanten som ligger ut mot havnen, var det flere hus som var gjort om til hoteller. De er glad i farger i Sør Amerika., og bølge blikk blir generelt brukt mye i husbygging både i Argentina og Chile. På dette ene hotellet, var veggene inne også dekket med blikkplater.

Stolpehus i Castro
Inne på hotell i Castro. Legg merke til bølgeblikket på veggene.
Oppussing….
Fargerikt Hotell i Castro

Her bygges det også båter.

Båt byggeri

Plaza de Armas, det sentrale torget med sine velholdte park, kommune og kirke, som ligger midt i Castro. Denne kirken er umulig å overse, der den ruver med sine cerise fargede spir, og selve kirken er malte bølge blikk, gul sådan. Vakker? :/

Katedral i Castro
Katedralen i Castro

Plassen er omgitt av mange butikker, banker, barer og restauranter.

Castro

Nede ved havnen finner man ett marked hvor man kan kjøpe både mat og tekstiler.

Marked i Castro

Her trives også selene, da de blir foret med fiskeslo, så her er det lettvint mat å hente.

Sel i Castro
Sel i havnen i Castro

Nesten hver kveld om bord er det show, og denne kvelden var vi innom og så litt etter middag. Det var båtens underholdnings team som underholdt denne kvelden.

Show på Seabourn

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 42-44

Dag 42

Punta Arenas- Torres del Paine

Punta Arenas er en chilensk havneby og bykommune som ligger helt sør i Fastlands-Chile.

Punta Arenas er den sørligste kontinentale byen i verden., med over 100 000 innbyggere.

Vi hadde denne dagen meldt oss på en tur til Torres del Paine National Park. Dagen startet med at vi kom senere til Punta Arenas enn antatt, da vi ble veldig forsinket dagen i forvegen fra Ushuaia pga tanking av båten. Vi ble også stående en god stund å vente for å komme av båten, da vi måtte vente på godkjennelse til å komme i land. Men etter en tid kunne vi endelig gå i land, og vi hadde en 20 minutters buss tur foran oss, før vi kom til flyplassen, som skulle ta oss opp til Torres del Pain med små fly. I flyet vi tok, var det plass til 9 personer utenom piloten.

Små fly til Torres del Paine
Lander i Torres del Paine

Torres del Paine nasjonalpark er en nasjonalpark som omfatter fjell, isbreer, innsjøer og elver i det sørlige chilenske Patagonia.  Det er en av de største og mest besøkte parkene i Chile. Parken har i  gjennomsnitt rundt 150.000 besøkende i året, hvorav 60% er utenlandske turister, som kommer fra hele verden.

Torres del Paine er de tre karakteristiske granitt toppene i Paine fjellkjeden. De strekker seg opp til 2500 meter over havet, og er sammen med Cuernos del Paine. Området har også daler, elver som Paine, innsjøer og isbreer. De kjente innsjøene inkluderer Grey, Pehoè, Nordenskiold og Sarmiento.  Breene, inkluderer Grey, Pingo og Tyndall, som tilhører det sørlige Patagonia is feltet.

Det ble en stressende dag. Kan anbefale å ha litt mer enn en dag i denne parken. Vi spratt ut av bussen innimellom for å ta noe bilder. Mange av bildene på denne turen er også tatt igjennom buss vinduet, så ikke så bra kvalitet på alle bildene.

Lamaer i Torres del Paine

Vi var innom på en restaurant og spiste lunch underveis. Her var det flott utsikt til de 3 granitt toppene.

Lunch tid i Torres del Paine

Andemor med andungene

Etterpå ble det mer bussing. Vi så flere Lamaer underveis, en skunk, noen struts og flamingoer. Vi stoppet noen minutter ved ett fosse fall, og noen minutter ved ett vann.

Lamaer i Torres del Paine
Isbre i Torres del Paine
Elver og fosse fall i Torres del Paine
Skunk dyr
Flamingoer
Lama på stranda
Struts i Torres del Paine
Torres del Paine

På slutten av dagen hadde vi sett de 3 granitt toppene fra alle vinkler….

Da vi også var forsinket ut, fikk vi ikke flydd tilbake til Punta Arenas, da det var blitt for sent på dagen, og vi måtte busse hele veien tilbake. Så vi satt mer eller mindre i en buss i 10 timer denne dagen. Tross mye vakker natur, var ikke denne turen verdt pengene sine. Siden vi er fra Norge, er vi også vant til mye storslått natur, så vi lot oss nok ikke imponere så lett heller. Men noen bom turer må man regne med innimellom.

Dag 43 -44

De neste par dagene skulle vi seile i de Chilenske fjorder. Det var grå vær og vind, og det var ikke stort å se. Dønningene var såpass store til tider, at jammen ble jeg også litt sjø syk. Dagene ble derfor tilbragt stille og rolig, med lydbok og strikking.