Kategoriarkiv: Kishi

Elvecruise fra Moskva til St Petersburg, August 2018

VI fløy fra Gardermoen, OSL til Moskva med Aeroflot, 07.08.2018. Vi ble møtt på flyplassen i Moskva av vår guide Aleksey, og kjørt til shipet MS Nikolay Chernyshevsky.

Velkomst om bord, utpakking på lugaren, info og middag. Vi hadde deilig vær, så vi rakk også å kose oss litt ute i solen på dekk.

Servering av brød med salt, tradisjon i Russland
Ankomst båten
Båten
Ubåt og sjøfly på elve bredden

Dag 2

MOSKVA

Moskva har vært Russlands hovedstad siden 1918. Byen har mer enn 12 millioner innbyggere, og er landets største by der den ligger mellom elvene Oka og Volga.

På vei til byen.

Brede gater i Moskva
På vei inn til byen

Etter frokost, besøkte vi Kreml. Maktens sentrum i verdens største land. Byens historiske festningsverk inkluderer flere katedraler og palasser omringet av Kremlmuren.

Kreml
Den største kanonen, som aldri har klart å skyte en kule…Kreml
Park i Kreml

Ivan den Stores klokketårn . Ved foten av tårnet er den 200 tonn tunge tsarklokken – den største ringeklokken i verden. Klokken har for øvrig aldri slått ett slag

Kreml

Vi besøkte så Rusningskammeret. Tsarens fantastiske skattekammer med gamle våpen, kjøretøy og de berømte Fabergêeggene.

Rustningskammeret
Rustningskammeret, En av Katarina den store sine 20 000 kjoler.

Etterpå valgte vi å ta en tur på egen hånd, og gikk til Arbat. Ingen tur til Moskva er komplett før man har vandret litt rundt i Ulitsa Arbat. Dette er en 1,5 km lang gågate som ligger like ved Kreml, omkranset av pastellfargede hus som vekker til live minnene om en annerledes og behagelig del av Russlands historie. Arbat har manges sjarmerende fortauskafeer, gatehandlere, artister og kunstnere. Her spiste vi lunch, og fikk handlet noen suovernirer. Tok så drosje tilbake til båen, som lå ca 30-50 minutters kjøretur unna byen. Kom litt an på trafikken.

I russland har de ikke takstameter, så her må prisen avtales på forhånd. Hvis man er på en restaurant og spiser, og skal ha drosje derfra, kan det lønne seg å få de ansatte til å bestille drosje for deg, da de alltid vil prøve seg på å få mer betalt fra turister.

Moskva by night

På kvelden etter middag, var vi med på en utflukt, Moskva by night. Vi fikk se hvordan byen og flere bygninger har blitt lyssatt. På den røde plass var det reine julestemningen, med massevis av lys over gater og på bygg, og små boder hvor man fikk kjøpt suvernirer, mat og drikke. St. Basilkatedralen (Vasilijkatedralen). Få ting symboliserer Russland på en slik måte som St. Basil-katedralen gjør, særlig på kveldstid når kuplene blir flombelyst. Katedralen forbindes med Russland og med det ortodokse. Den er nylig restaurert og fremstår nå mer eller mindre som da den først ble innviet. Med sine flerfargede, løkformede kupler.

Moskva by night, Vasiljkatedralen
Moskva by night, Vailjkatedralen
Moskva by night, Russisk eDomkirke

Moskva by night, Det hvite hus
Moskva by night, Triumfbuen
Moskva by night

Dag 3

MOSKVA

Ut på ny utflukt. Vi startet med å besøke en park, før vi kjørte opp på det høyeste punktet i Moskva, Spurvehøyden hvor man har utsikt over hele byen. Her ligger også statsuniversitetet. På veien kjørte vi forbi fotballstadion Luzjniki Stadion, som ble brukt under fotball VM.

Park i Moskva
Universitet
Finanssenter Moskv
Fotballstadion  Luzjniki Stadion
Utsikt over byen

Vi besøkte så Russlands domkirke, Den røde plass, med Vasilij katedralen og det kjente varehuset GUM. I kirkene i Russland, er det ikke benker eller stoler å sitte på. Alle må stå i kirken.

Russlands domkirk
Den røde plass
Vasilj Katedralen på den røde plass
Utenfor GUM senteret
GUM
Gate ut fra den røde plass
Vaktbytte

Vår guide hadde så bestilt bord til oss på en Ukrainsk restaurant, hvor vi fikk typisk Ukrainsk/russisk mat. Saltede sylteagurk, Fylte pannekaker, øl og vodka. Artig opplevelse.

Ukrainsk restaurant

Med pannekaker som ligner Sola, har man i mange år feiret at våren kommer, så da er det pannekake fest flere steder i Russland.

Etterpå tok vi Metro. Mange av metrostasjonene i Moskva er flott dekorert.

Metro Moskva

På kvelden startet vi vår ferd mot Uglitsj. Vi hadde brannøvelse, det var presentasjon av mannskap, og vi passerte vår første sluse.

Brannøvelse
Kapteinens velkomst drink
Vår første sluse

Dag 4

UGLITSJ

Vi seilte hele dagen, og bare koste oss om bord. På formiddagen passerte vi det halvoversvømmede klokketårnet på Skt Nikolai kirken i byen Kaljasin. Denne delen av byen havnet under vann på 1940 tallet under byggingen av kunstige innsjøer ved Rybinsk og Uglitsj.

Halvoversvømmede klokketårnet på Skt Nikolai kirken i byen Kaljasin

Vi passerte gjennom Uglitsj slusen, som er preget av sovjetisk arkitektur.

Uglitsj slusen

Da vi kom frem til Uglitsj var vi på vandretur i byen. Vi var i Dimitri kirken. Vi ruslet også litt rundt og så på hverdagslivet i byen. Her lager de også russiske klokker, så vi måtte selvfølgelig innom en klokkebutikk.

Velkommen til Uglitsj
Uglitsj
Dimitri kirken

Taxi… Fremdeles noen Ladaer i gatene
På Volga

VOLGA ble tidligere brukt til frakt av blant annet olje, malm, kull, korn og tømmer.

Dag 5

JAROSLAVL

En by i det sentrale Russland, og administrativt senter i Jaroslavl oblast. Byen strekker seg rundt 30 km langs elva Volga, ved samløpet med elva Kotorosl, rundt 280 kilometer nord for Moskva

Det gamle sentrumsområdet ble i 2005 tatt med på UNESCOs verdensarvliste. Byen inngår i den gyldne ring i Russland, som er en rekke middelalderbyer nord og øst for Moskva som er populære blant turister. Byen var hovedstad i et uavhengig fyrstedømme fra 1218, som ble innlemmet i Storfyrstedømmet Moskva i 1463. På 1600-tallet var den Russlands nest største by, og for en periode, landets faktiske hovedstad.

Vi besøkte Skt Eliaskirken som står på Unescos arveliste.  Vi var også innom ett marked, og ellers ruslet vi litt rundt i byen.

Jaroslavl
Jaoslavl
Marked Jaroslavl

På veien videre passerer vi flere sluser. På vei ut fra Volga og inn i Rybinsk sjøen, passerer vi også statuen Mother Volga.

Langs elven
Ny sluse ved Rybinsk
Mother Volga

Dag 6

GORITSI

Ligger ved den hvite innsjøen, som er en del av Østersjøkanalen. Ble på 1600 tallet kjent som tsarens fiskesjø, og alle ble skattelagt for å fiske i den.

En typisk russisk landsby. Ruslet rundt i landsbyen, og besøkte hjemmet til pensjonistene Valentina og Leonid.

Goritsy
Brønn i Goritsy
Goritsy. Hus med “kniplinger” er overalt i Goritsi
Klar for å selge hjemmerøkt fisk på marked
Lada….
Goritsy
Spiller på klokkene i klokketårnet
Hjemme hos et pensjonistpar i Goritsy
på besøk hjemme hos ett pensjonistpar
Lokal underholdning i landsbyen

På ettermiddagen var det russisk selskap om bord på båten. Vi fikk servert russisk musserende, samt pannekaker med russisk kaviar og vodka. Så var det allsang i baren med russiske sanger.

Russisk selskap
Stafett, Vodka drikking og agurkspising… 😀
Underhodning i baren

På kvelden var det middag -Russisk stil. Vi måtte si noe på russisk ved inngangen til restauranten, og det ble servert vodka som velkomst.

Russisk aften

På kvelden var det konsert med folkesanger i baren.

Underholdning i baren

Dag 7

KIZJI

Vi seiler over innsjøen Onega. Dette er den nest største innsjøen etter Ladoga, som er to ganger så stor. Noen steder kan Onega være så dyp som 120 m, men gjennomsnittsdybden er på 30 m. Flere enn 50 elver renner inn i den, men kun Svir springer ut, og den binder sammen Onega og Ladoga. Det er over 1300 øyer i Onega, og Kizji er en av dem. Det var litt ruskevær på morningen denne dagen, og vi merket bølgene godt i båten.

På ettermiddagen besøker vi et friluftsmuseum av tre arkitektur. De to kirkene sammen med de få trehusene er fra 1700 tallet. Den mest imponerende bygningen er Kristi Forklarelseskirke fra 1714, bygget av tre uten en eneste spiker eller skrue. Kirken står på Unescos verdensarveliste. Det sies at byggmesteren Nestor kastet alle verktøyene sine da kirken var ferdig mens han utbrøt: “Denne kirken ble bygget av Nestor”.                                                                                Den var nå under restaurering, og de bruker nok spiker og plugger på dette i dag.

Dette er en av de flotteste friluftsmuseèr i hele Russland. Øya er 8 km lang og bare noen få 10 meter bred på det bredeste.

Kizji, restaurert kuppel
Kizji,
Vindmølle på Kizji
Kizji
Utsikt fra tårnet på kirken
Restaurering av kirken i Kizji
Restaurering av kupler
Kizji

Dag 8

MANDROGI

Bygda ligger mellom Europas største innsjøer Onega og Ladoga, på bredden av elven Svir. Opprinnelig var det den finske stammen “Vepsene” som bodde i Mandrogi. Var en del av Østerleden, og ett populært stopp blant vikingene. Under andre verdenskrig ble bygda utslettet. På 90 tallet bestemte russiske myndigheter seg for å gjenoppbygge bygda. Nå er bygda ett godt eksempel på russisk tre arkitektur.

Trearkitektur

“Lokal transport” 😉
Her skal lunchen inntas
Underhodning under lunchen

På natten seilte vi over Ladoga, Europas største innsjø. Den har ett areal på over 18 tusen kvadratkilometer. Her kan det være masse vind, som kan føre til sykloner, så været over sjøen kan være ganske stygt. Vi var heldige, og hadde en forholdsvis rolig tur over.

Vi seilte så inn i elven Neva.

Dag 9

SANKT PETERSBURG

Grunnlagt av Peter den store i 1703. Ligger ved Neva og Finskebukten. St Petersburg ligger på 42 øyer. Ble tidligere kaldt Petrograd og Leningrad, før den igjen skiftet navn til St Petersburg i 1991. Det historiske sentrum står på Unescos verdensarveliste. I st Petersburg ligger også Erimitasjen, et av verden største kunstmuseer.

Byrundtur med mange smakebiter av St Petersburg. Blodskirken med de fargerike løkkuplene, Nevskij Prospekt som er byens handlegate, St Isak katedralen og omvisning i Peter-Paul festningen hvor tsarene ligger begravd. Den ligger på en liten øy og var tidligere et beryktet statsfengsel.

Langs veien.
St Petersburg, Byens eldste Shoppingsenter
En av de mange kanaler
Ned til Metro

Dag 10

ST PETERSBURG

Vi var denne dagen i  et av verdens desidert flotteste museer, VInterpalasset og erimitasjen. Her finner man verker av da Vinci, Michelangelo, Picasso, Rembrandt med flere. De russiske kronjuvelene har også sin plass i samlingen.

Vinterpalasset og erimitasjen, Madonna med barn
Vinterpalasset og erimitasjen, Peter og Paul
Vinterpalasset og erimitasjen, mye folk…

Byen sjarmerer med sine kanaler og avenyer, vakre parker og imponerende bygninger. Er regnet av mange som en av verdens vakreste byer. Historien er magisk, men også brutal. Fortiden har mange mørke minner, men summen av fortid og nåtid gir også byen sjel.

Vi tok så en båttur på kanalene i byen. Vi hadde en artig opplevelse, med å bli stoppet av havnepolitiet, som også hadde med seg ett filmteam, som sendte på direkte tv,

Bro designet av Eiffel
Strand midt i byen
På elvetur,
På elvetur, St Isak katedralen
På elvetur, Vinterpalasset

Vi ruslet så litt rundt i byen, og havnet i Rubinsk gate, hvor det er mange barer og restauranter.

St Petersburg, Nevskij Prospekt
St Petersburg, Fine biler her også
Tilbake på båten, sen kveld

Dag 11

ST PETERSBURG

Ut på tur til Pushkin og Katarinapalasset. Palasset er en barokkens juvel. Bare fasaden er 300 m lang. Vi ruslet så litt rundt i parken.

Katarinapalasset, spisestuen
Katarinapalasset
Hus i parken, Katarinapalasset

Vi reiste så til Peterhof, parken til Peter den store. En praktfull park med mange fontener som er inspirert av Ludvik, solkongens slott i Versailles.

Dag 12

Etter frokost, sjekket vi ut av skipet. VI hadde ett stopp i sentrum i St Petersburg, fø vi reiste videre mot flyplassen. Vi hadde da ett lite stopp på Seiersplassen. Den 48 meter høye oblisken er til ære for de heroiske soldatene som forsvarte byen under andre verdenskrig, men ble reist først i 1975 under Sovjettiden.