Kategoriarkiv: Agra

India reise, Dehli, Agra, Ranthambhore og Jaipur, Januar 2023

Dehli

Vi ble møtt på flyplassen av en representant for det indiske reise selskapet Creative travel. Han viste oss til bilen og sjåføren som skulle kjøre oss rundt den neste uken. I kveldingen sjekket vi inn på The Claridge hotell i New Dehli, et flott hotell med et kjempefint treningsrom, flere restauranter, et eget bakeri og en natt klubb.

Så var det tid for å utforske litt av denne storbyen.

Old Dehli

Old Delhi ligger vest for Det røde fort (Lal Qila) og kalles enda ofte Shahjahanabad, etter grunnleggeren Sjah Jahan. Det er en tettbefolket by med trange gater, omgitt av murer, bygd på midten av 1600-tallet og forsterket i begynnelsen av 1800-tallet av britene, som bygde tårnene om til bastioner.

Vi hadde med oss en guide, og vi ruslet rundt i Old Dehli. Vi startet med å gå opp hovedgaten.

Vi gikk innom et område hvor de kun solgte nøtter og krydder.

Inne i ei trang sidegate, var det også massevis av krydderier, og her bar de stadig inn sekker med varer, da det var en lagerplass innerst i gaten. Legg merke til det neste bilde. Her sitter en på bakken og lager og selger te, mens over sitter det en å selger kiosk varer. Snakk om å utnytte plassen.

Jeg blir stadig fasinert av folkemengden, arbeidsmåter, og primitive hjelpemidler.

Et område sitter håndt verkere og tilbyr sine tjenester.

Vi fortsetter å gå rundt gjennom gater og smug. Vi går gjennom bryllups klær markeder, sølvmarkeder, og uansett hvor trangt det er, kommer det kjørende syklister, mopeder og tuk tuker.

Og hva gjør man hvis man på tisse her i byen? Går på en av byens “urinaler”. ( Vet ikke helt hva jentene gjør, men jeg valgte å holde meg :D)

Så tar vi en tuk tuk et lite stykke. Her passerer vi blandt annet teppe butikker, bil verksteder, dekk forretninger og folk som sover i midtrabatter, og vi ender til slutt opp ved et tempel.

Humayun Tomb

Humayuns grav er en samling av bygninger i Delhi, India. Mausoleet over stormogulen Humayun ble reist av hans enke i 1569–70. Både selve gravmonumentet og hagene rundt med kanaler og gangveier er viktige eksempler på tidlig mogularkitektur. Bygget representerer en byggestil som senere nådde høydepunkter i Agra og Fatehpur Sikri, blant annet Taj Mahal.

Samlingen er satt på UNESCOs liste over verdensarven.

Flere turist attraksjoner som vi besøkte solgte egne billetter til turister, som er dyrere enn hva lokal befolkningen betaler.

Triumf buen India Gate, opprinnelig All India War Memorial. Den ble tegnet av Edwin Lutyens og innviet i 1931.

Sikh Temple and Gurudwara Bangla Sahib

Vi måtte ta av sko tøy, og dekke til hodet for å gå inn. Hodeskjerf og “sko pass service” er tilgjengelig gratis for turister. Gurudwara er en stor spisesal hvor alle sitter på gulvet for å ta i mot sitt måltid. Dette er for alle, uansett samfunnslag, rase, eller religion, og det kommer flere 1000 hit hver dag til både frokost og lunsj for å spise. Maten tilberedes av gursikher og frivillige, og legg merke til, at til og med på kjøkkenet går alle barbeint. Ikke mye HMS her i gården, og IK mat er heller ikke helt etter vår standard. Veldig spesielt for meg som har jobbet i restaurant bransjen i 25 år.

Kø for å komme inn for et måltid
Storkjøkken

Sikh Temple

Gurudwara Bangla Sahib er kjent for sin tilknytning til Guru Har Krishan, den åttende sikhguruen, og er et av de mest fremtredende religiøse turiststedene i Delhi. Den ble bygget av sikh general Sardar Bhagel Singh i 1783.

Turen går videre til

Agra

Ca 4 timers kjøretur til Agra. På vei ut av Dehli får vi utsikt over flere moskeer og tomber. Det ligger også flere nymoderne bygg utenfor byen. Det er flere områder utenfor byen hvor det bygges næring og bolig blokker. Her blir det nok stor forandring i løpet av de neste tiårene.

Vi kjører på motorveier store deler av turen. Det går allikevel ikke så fort. Max grensen her er 80 km/t, men trafikken går ofte allikevel ikke fortere enn 60 km/t. Selv om det er enveis kjørte filer her, kan man plutselig møte biler/mopeder ol som kommer kjørende i motsatt retning. Det er overlessede traktorer og lastebiler, og noen lastebiler er så overdekorerte at de knapt ser ut av front ruta.

Det er store åkre med senneps planter i full blomst. Vi passerer også flere “bricks fabrikker”. Det produseres rød murstein mange steder i India, og man kjenner de raskt igjen på de høye pipene.

Vi sjekker inn på ITC Mughal Sheraton. Det ligger ikke langt fra Taj Mahal, og fra en utkikksplass på taket, kan vi se den berømte bygningen.

Det er store hager rundt hotellet. Et fint hotell, men det var veldig kaldt her inne. Temperaturen nord i India er lave, spesielt på natten på denne tiden, og her var det ikke mye oppvarming som ble kjørt på dagtid.

Taj Mahal

På ettermiddagen besøkte vi Taj Mahal. Opprinnelig i programmet skulle vi ikke besøke dette før neste morning, men på grunn av at det hadde vært litt morgen dis de siste dagene, ble vi enig med guiden vår at vi skulle besøke det denne ettermiddagen siden det var veldig fint klart vær. Dette ble et av høydepunktene på hele turen.

Inngangen til Taj Mahal.

Det storslåtte kjærlighetsmonumentet – Taj Mahal, ble bygget av en keiser, Stormogulen muslimen Shah Jahan, til minne om sin elskede dronning, hans yndlingskone Arjumand Banu Begum med tilnavnet Mumtaz Mahal. Byggingen av Taj Mahal startet i 1632, og antas å ha tatt 22 år å fullføre, med over 20 000 håndverkere som jobbet døgnet rundt. Design og konstruksjon er av den legendariske arkitekten Ustad Ahamad Lahori.

Legenden sier at når konstruksjonen var fullført, fikk Shah Jehan Lahoris-hender kuttet av og blendet, slik at han aldri ville være i stand til å duplisere strukturen. Det som gjør Taj Mahal unik er dens perfekte proporsjoner, distinkte feminitet, konstruksjonsmedium og ornamentikk. Eksteriøret i marmor reflekterer rosa og gylne nyanser ved soloppgang og solnedgang, mens det er blendende hvitt om dagen. Det er umulig å visualisere Taj Mahal i andre omgivelser enn dens paradoksale hage. Paradis, i islam, er visualisert som en frodig hage der rennende bekker renner.

Det er fasinerende å se hvordan alt er bygget synkront. På den ene siden av palasset er det bygget et tempel. Da måtte det også bygges et tempel på andre siden, som var for arbeiderne, så de ikke behøvde å reise langt for å be under byggingen, da dette tok mye tid.

Vår guide fungerte også godt som fotograf 🙂

Vi var innom et sted hvor de brukte samme teknikk for bruk av stener som de brukte på Taj Mahal. Her får man kjøpt diverse produkter, alt fra smykkeskrin til møbler.

Røde fortet, Agra Fort

Agra Fort ligger omkring 2,5 km nordvest for Taj Maha. Fortet har en 2,5 km lang mur rundt det som var den keiserlige hovedstaden. Agra fort ble konstruert av Mogulrikets tredje stormogul, Akbar den store. I 1558 ankom Akbar den store stedet. Han ga order om å bygge opp igjen bygningene, med rød sandstein. Rundt 4000 arbeidere arbeidet med dette i 8 år, og byen sto ferdig i 1573. Byen Agra var i en periode Mogulrikets hovedstad, og flere av rikets stormoguler hadde sitt bosted på fortet. Akbar var eldste sønn av keiser Humayun, og overtok dermed riket ved farens død i 1556. Akbar var bare 13 år gammel da dette skjedde. Det var ikke før i 1562 at Akbar selv overtok styret av imperiet.

Fantastiske byggverk, hvor de virkelig var forut sin tid. Her var det Jacuzzi, “sentral” varme, sommer palass og vinter pallass.

I september 1657 led Shah Jahan av en sykdom, og han utnevnte sin eldste sønn som sin etterfølger. Denne nominasjonen førte til en feide blant hans tre sønner, hvoretter Shah Jahans tredje sønn Aurangzeb   gikk seirende ut og ble den sjette keiseren. Etter at Shah Jahan kom tilbake fra sykdom i juli 1658, fengslet Aurangzeb sin far i fortet Agra fra juli 1658 til sin død i januar 1666. Her kunne han se over til Taj Mahal hvor hans tredje kone lå begravet, og senere ble også han gravlagt der.

Ranthambhore

En ny dag på veien. Det er ca 6 timers kjøretur fra Agra til Ranthambhore. Med litt stopp underveis brukte vi nok borti 8 timer.

Vi kjørte gjennom flere landsbyer, og man ser at kulturer endrer seg. Det var områder hvor damene var veldig opptatte av å dekke til fjesene når de møtte folk, og de hadde sjal som var veldig fargerike.

Vi hadde en stopp på

Abhaneri Stepwell

Abhaneri er en liten landsby med en av Indias dypeste og største vann reservoar, ca 30 meter dyp, Chand Baori. Fra ca 800-900 århundre. Slike vann reservoarer er unikt i India. De ble brukt for å kjøle seg ned på sommeren. For rituelle rensinger før et tempel besøk og her var reserve vann under tørke perioder.

Ved siden av ligger Harshat Mata-tempelet. Dette er bygget i perioden 7-8 århundre. Men ble ødelagt og skadet av Mahmud Ghazni. Mange av dens søyler, søyler, statuer ligger nå spredt

Utenfor denne lille landsbyen stoppet vi på en familie drevet restaurant langs veien. I denne type hus som de har her, bor gjerne store familier samlet. Flere søsken med familier, og flere generasjoner.

Vi møtte stadig på kameler som ble brukt i arbeid, og det var et tydelig bondesamfunn hvor det var veldig populært å bruke traktorer til alt. De ble stasjet opp med krims krams og store høytalere.

Etter en lang dag i bilen, sjekker vi inn på

Khem Villas i Ranthambhore.

En jungle camp i Rhantambhore nasjonal park. Igjen glad for å ha pakket med oss ull undertøy, er det bare å skifte, og kle på oss alt vi har. Her er det samling rundt bålet, hvor også baren befinner seg, før middag. Det blir fyrt opp i kull bøtter, som er oppvarmingen i restauranten som selvfølgelig er utendørs, kun med tepper hengende ned i åpningene.

Det blir tidlig kvelden, da vi skal grytidlig opp neste dag for jungel safari. En deilig overraskelse å krype opp i sengen, da de hadde lagt varmeflasker under dynen.

Det er kun 5 grader da vi reiser ut på morgen safari kl 0645. Vi får utdelt tepper med varmeflaske i før vi krabber opp i Jeepen. En åpen bil, så det er rimelig kjølig de første timene før sola står opp. Vi skal nå ut å se om vi får øye på tiger. For å komme inn i den delen av nasjonalparken som vi skal inn i, må vi kjøre 18 km. På veien får vi se en leopard som er nede ved elven for å drikke vann.

Vi får øye på litt forskjellige dyr og fugler, men dessverre ingen tiger. Kun tiger spor.

På vei tilbake til hotellet, kjører vi gjennom en landsby som nå er våknet til liv.

På hotellet fikk vi besøk av en lokal kunstner og lærer, som tegner tiger bilder på en litt spesiell måte, da han kun bruker en papir spiss å tegne med, som han dupper i blypulver. Jeg fikk også prøve meg litt på teknikken.

Rundt på lodgen er det også noen dyr å se, som aper og bøfler. Det har også blitt observert Tigre inne på området. Her kan man bo både i telt, hytter og inne i hovedbygget.

Vi var på en ny safari i en annen del av nasjonalparken på ettermiddagen, men så da heller ingen tigre. Så kun igjen tiger spor, og spor etter en bjørn.

Før vi dro fra Ranhambhore hadde vi en liten rundtur rundt i område med en natur guide. Han viste oss mange typer fugler, planter og dyrespor. Vi gikk også innom grønnsakshagen til lodgen, hvor de dyrker det meste av det de bruker i matlaging på hotellet selv, hvor det kun blir servert vegetar kost.

Vi var innom en liten landsby i Ranthambhore. Vi besøkte en familie og fikk se hvordan de levde. De drev en liten butikk, og her bodde hele storfamilien samlet i 3 generasjoner.

Vi gikk litt rundt i landsbyen, og så hvordan de lever her. Ku ruker blir brukt rundt i hele India til å fyre med. De lager “kaker” av de som de tørker, og bruker de så til fyring, av mangel på ved. Mange steder er de heller ikke bortskjemt med elektrisitet, så de trenger brensel for å lage mat.

Vi kjører videre til

Jaipur.

Igjen, mye å se på langs veien, så en 4 timers kjøretur går helt fint.

Vi bor 40 minutter utenfor byen, på Haveli Royal Heritage hotell. Bygget i det 18. århundre av Hans Høyhet, Madho Singh II av Jaipur, og var tidligere et jakt slott for kongelige.

VI gikk en liten runde i området rundt hotellet. Vi traff en mann som var veldig interessert i å snakke med oss, og vi ble også invitert i bryllupet til hans datter 🙂

Det var flere trær vi så som var fulle av “draker” Det hadde vært drake festival i byen, og det hang fremdeles mange igjen i trærne.

Jaipur, den rosa byen

Port inn til Jaipur by.

Jantar Mantar,

En samling av 19 astronomiske instrumenter bygget av Rajput-kongen Sawai Jai Singh II, grunnleggeren av Jaipur, Rajasthan. Monumentet sto ferdig i 1734. Det har verdens største solur i stein, og står på UNESCOs verdensarvliste.

City Palace

Jaipur er dagens hovedstad i delstaten Rajasthan, og frem til 1949 var by palasset det seremonielle og administrative setet til Maharaja av Jaipur. Palasset var også stedet for religiøse og kulturelle arrangementer, samt en beskytter av kunst, handel og industri. Det huser nå Maharaja Sawai Man Singh II Museum, og fortsetter å være hjemmet til Jaipur kongefamilien. Kongefamilien har rundt 500 personlige tjenere. Flagget var til topps når vi var der, som tydet på at kongefamilien var hjemme.

Et populært sted for bryllups fotografering og bryllup.

De kongelige har en egen privat port inn til byen og palasset.

Vi hadde en kaffe/te pause på en cafe på palass området.

Vi kjøpte et bilde av en anerkjent kunstner i Jaipur, som hadde fått flere priser.

Vannpalasset

Al Mahal er et palass midt i Man Sagar Lake i Jaipur by. Palasset ble opprinnelig bygget i 1699; Bygningen og innsjøen rundt den ble senere renovert og utvidet på 1700-tallet.

På vei inn i byen igjen, passerer plutselig en elefant bilen. Den hadde vist forkjørsrett…

Jaipur by night

Jaipur blir også kaldt “den rosa byen”, og det er vel det den er mest kjent for. Selv om bygningene kanskje er mer aprikos farget enn rosa.

Det var enda lyst da vi begynte for ettermiddags/kvelds vandring i byen. Vi var innom gater og smug. Grønnsaks handlere, blomster handlere, gater med bryllupsklær, gater med sølv smeder, kryddermarkeder, og sukkerrør pressing. Ett sted hvor det ble laget mel, vi så hvordan de lagde armbånd, og vi smakte på noen søtsaker.

Til slutt stoppet vi utenfor Hawa Mahal som er et særpreget palass i Jaipur i India. Det ble bygget i 1799 av maharaja Sawai Pratap. Hensikten med palasset og gitterdesignet var å la kongelige damer observere hverdagen og festivaler som ble feiret i gaten nedenfor uten å bli sett.

Amber Fort

Fort Amber ligger på en fjelltopp i Amber, 11 km fra Jaipur. Borgen ble bygget i det antikke India og er et storslagent orientalsk slott.

Amber Fort, (også kaldt Amer palasset) sammen med Jaigarh Fort, regnes som ett kompleks, da de to er forbundet med en underjordisk passasje. Denne passasjen var ment som en fluktrute i krigstider for å gjøre det mulig for de kongelige familiemedlemmene og andre i Amer Fort å flykte til Jaigarh Fort. Her kan man også se en av verdens lengste bymurer.

Man kan bli kjørt opp i bil, eller man kan også ri på elefanter opp til fortet.

Dette er også et populært sted for bryllups fotografering, og dette er bare noen av parene vi så på fortet.

Amber Fort er et strålende eksempel på Rajput arkitektur med sine terrasser og ramper, reflektert i Maota Lake nedenfor.

Så var tiden kommet for å kjøre tilbake igjen til New Dehli, ca 5,5 timer. Det var litt viktig for oss å komme oss litt tidlig av garde, så vi ikke kom inn i ettermiddags trafikken, da samme turen ville tatt opp til 8 timer. Vi passerte denne formiddagen flere ulykker på veien.

Vi hadde 2,5 fantastiske uker i India, med masse opplevelser. Alt fungerte kjempebra med flyturer og guider. Vi hadde en super sjåfør på vår rund tur etter vi kom til New Dehli, som var med oss en hel uke. Han var godt kjent på veiene, hadde mye kunnskap, holdt dialog med alle guider og krasjet ikke en eneste gang, som vi synes var et under i trafikken som er i dette landet, spesielt i byene. Tusen takk Anup 🙂 Namaste! Anup kan nås på mail: sethi.anup35@gmail.com, og ønsker at du skal ta kontakt hvis du trenger en sjåfør i Dehli område 😀

Jeg vil til slutt få takke Eli-Ann og Hege i Escape som organiserte turen for oss.