Kategoriarkiv: Barbados

Miami, karibien og Amazonas, November-Desember 2019- Barbados

12. Desember 2019- Barbados, Bridgetown

Etter nok en sjødag, kom vi til Bridgetown. Ganske mye skyer denne dagen, og høye bølger. Vi skulle ut på snorkel tur, så var litt spent på hvordan det ville bli ute på en Catamaran.

Vi kjørte først nedover langs “Gullkysten”. Den blir kalt gullkysten på grunn av at eiendommer langs kysten har blitt kjøpt opp, for det meste av amerikanere, hvor de har bygd opp store palasser av noen hus. Når man kjører forbi, kan man fremdeles se noen små hus, hvor de lokale ikke vil selge.

Katamaran, Bridgetown
Katamaran tur, Bridgetown
Bridgetown, Barbados. Katamaran tur
“Gullkysten”, Barbados

Vi kjørte så tilbake til Bridgetown for å snorkle, da det var for mye vind utover på øya. Først stoppet vi og snorklet ved ett skips vrak. Var mye fisk å se også.

Så forflyttet vi oss 5 minutters båttur unna, nærmere stranden i Bridgetown. Her snorklet vi etter skilpadder. Vannet var ganske grumsete denne dagen på grunn av vinden, så var ikke så lett å få noen klare bilder av det vi så. Men vi fikk øye på både skate og skilpadde.

Etter vi var ferdig med å snorkle, var det servering av rom punch og lunch ombord.

Bridgetown, Barbados. Katamaran tur

I bridgetown er det flotte strender, og tross at det var litt overskyet denne dagen, var det bra med folk på stranden. Temperaturen var det uansett ikke noe å si på, hverken i lufta eller i vannet.

Strand i Bridgetown
Bridgetown

Vi så også litt av byen når vi kjørte forbi.

I Bridgetown kan man også bestille seg tur med en “mini ubåt” for å se på livet i havet.

Vi var på Barbados i 2016 også, og da hadde vi en rundttur på øya. Her er linken til innlegget fra den reisen.

Barbados er en selvstendig øystat beliggende øst i det karibiske hav og Karibia. Øya tilhører det som kalles de små Antillene, hovedstaten heter Bridgetown og det offisielle språket er engelsk.

Det bor rundt 285 600 mennesker på Barbados og levestandarden er blant de høyeste i verden, med en arbeidsledighet på under 10%.

Landets økonomi har tradisjonelt vært basert på sukkerproduksjon, men fra første del av 1970-årene overtok turismen som viktigste inntektskilde. Turismen står for mer enn halvparten av landets inntekter, og hvert år besøkes Barbados av langt flere turister enn det er lokale innbyggere. Mesteparten av turistene kommer fra USA.

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 9-11

Dag 9

Barbados, Bridgetown

Ut på tur, Discover Barbados. Sightseeing med buss rundt nesten hele øya.

Vi startet turen langs den historiske vest kysten av Barbados. Den blir kalt for US kystlinjen da det er mange styrt rike Amerikanere som har kjøpt opp tomter her og bygd noen voldsomme palasser.

Strender på Vestkysten

US Million villaer

Innimellom alle palassene ligger noen av de gamle orginale husene. Det er også slik de fleste av husene på den andre siden av vegen ser ut. Store motsetninger. Mange som har hatt hus her i generasjoner, selger tomtene sine dyrt til Amerikanerne, som villig betaler en god sum for å kapre seg en tomt i strand linjen. Men alle strendene på Barbados er offentlige, så hvem som helst kan ferdes forbi, og bruke stranda utenfor husene.

Barbados

Vi kjørte så innover i landet, og passerte sukkerrør plantasjer, landsbyer, og noen gamle vindmøller,  før vi kom over til østkysten av Barbados. Flott landskap, og veldig spesielt med alle de store steinene som ligger på Batsheba strendene her.

Utsikt Barbados

Vindmøller

Øst Kysten, Barbados

Vårt neste stopp var på St Johns Parish Church, som står på en høyde, ca 400 moh.

St John`s Church

Familie graver ved St John`s Church

Utsikt fra St John`s Church

Vi avsluttet rundturen på Sunbury Plantation House. Ett levende monument fra hvordan livet var for plantasjeeiere på 1800 tallet, når øya var styrt av Storbritannia. Huset er restaurert, og gjort om til ett museum, hvor man både ser klær, møbler og verktøy som ble brukt på denne tiden. Her fikk vi også servert lunch.

Sunbury Plantation House

Så gikk turen tilbake til Bridgetown. Vi ruslet her en runde på egenhånd, og fikk sett litt av byen. Her ligger det flotte strender helt opp til byen.

Bridgetown

Dag 10 og 11

Sjø dager. 2 rolige, deilige dager som ble brukt til soling, lyd bok, organisere bilder, shuffleboard, trening osv.