Kategoriarkiv: Italia

cruise med celebrity edge, La Spezia, portovenere, 29.09.2019

29. September 2019

Portovenere

Vi la til i La Spezia, men valgte denne dagen å ta en båttur ut til Portovenere. Turen dit tar ca 30-40 minutter.

La Spezia
Båttur ut til Portovenere

Portovenere blir også kaldt den 6. Cinque terre byen…

Ankomst sjøveien er absolutt å anbefale. Man kan beundre fasaden til byens bygninger, som rammer inn den historiske delen av byen. Dette inkluderer en sjarmerende handlegate som snor seg bak de pastellfargede fasadene.

Portovenere

Vi gikk innom en liten restaurant i bakgata, for å innta litt lunch. Men vi ble desverre veldig skuffet. Vi bestilte lasagne, og det var noe ferdig greier som de varmet i microen. Ikke bra, og en typisk turistfeller.

Kommer man båtveien fra andre kanten, Fra Riomaggiore, vil man først få øye på den pittoreske kirken “Chiesa di San Pietro” ved innseilingen til byen. Den ble offisielt innviet i 1198. Delen i hvite og svarte bånd stammer fra 1200-tallet

Vi gikk så tilbake for å ta båten tilbake til La Spezia.

Portovenere er en kommune i provinsen La Spezia i den italienske regionen Liguria. Kommunen har ca. 4 000 innbyggere og omfatter ca. 7 km². Den ligger ca. 12 km. fra byen La Spezia. Portovenere ble grunnlagt i 50 f.Kr. som Veneris Portus. I det 12. århundre kom Portovenere under Republikken Genova

Tilbake i La Spezia, og vi gikk igjen ombord på Edge for å pakke å gjøre oss klar til å gå av shipet neste dag. Da tilbake igjen i Civitavecchia.

Celebrity Edge.

Jeg vil til slutt skrive litt om Celebrity Edge., og legger ut noen bilder.

Dette shipet ble sjøsatt i 2018, og er fantastisk flott. Her finner man mange bra og spennende restauranter. Vi rakk ikke å prøve alle iløpet av vårt 10 netters cruise, men de vi var på, var meget bra. Her er det underholdning for enhver smak, i både barer og restauranter, samt en egen teater sal. Det er mulig å gå på både dans og disco, og det er flere barer å velge i.

Treningstilbudet er også bra, med ett velutstyrt treningsrom, samt en fin jogging track ute. Shipet tar 2900 passasjerer, og er så langt en av de fineste cruise shipene vi har vært med i.

Tusen takk igjen til Elisabeth Braaten i cruise.no, nå i Berg Hansen på Jessheim, for hjelp til arrangering av reisen.

Celebrity Edge
Solnedgang over Middelhavet

cruise med celebrity edge, Santa margherita. 28.09.2019

Santa Margherita 28.09.2019

Kanskje en av de best bevarte hemmelighetene på den italienske rivieraen er den strålende havnebyen Santa Margherita Ligure Pene bygninger, ett fargerikt historiske sentrum som er dekorert i typisk ligurisk trompe l’oeil-stil. Hyggelige gågater er foret med butikker, gelato-butikker, barer, bakerier og restauranter.

Kirker å besøke inkluderer 1600-talls basilikaen Santa Margherita.

Vi gikk opp til parken rundt Villa Durazzo. Den ligger på kanten av en høyde med utsikt over havet, og det er absolutt verdt å gå opp for å utforske området

V.G Rossi museum i Villa Durazzo parken

Vi gikk en annen vei ned igjen, og stoppet for ett glass hvitvin, før vi gikk ned til havnen og inntok en god lunch på en fiskerestaurant.

Vi gikk promenaden tilbake igjen mot der tenderbåten lå,

Det er også en strand i Santa Margherita.

Så var det på tide å ta tenderbåten tilbake igjen til shipet.

Tenderbåt til Santa Margherita

cruise med celebrity edge, Napoli og pompei 21.09.2019

Pompeii- 21.September

Vi ankom Napoli tidlig om morgenen. Vi gikk av båten, og praiet en drosje for noen timer, som tok oss til Pompeii. Velig enkelt i de fleste Italienske havner å ordne seg transport, ev med guiding for noen timer. Man avtaler gjerne pris på forhånd, og betaler når man er tilbake ved båten.

På veien til Pompeii, passerer vi Vesuv. Vulkanen som forårsaket det hele.

Vesuv

Det tok ca en halv time å kjøre til Pompeii. Da vi sto i køen for å kjøpe billetter, fikk vi også tak i en guide som tok oss rundt. Veldig greit, da det er store områder det er snakk om, og veldig innteressant å få med seg noe av historien, og få litt forklart underveis. Vi hadde satt av 2 timer, og det er minimum av hva man trenger. Det er stort, det tar tid å fordøye opplevelsene, og ofte er det mye folk. Ta også gjerne med deg en flaske vann…

Pompeii er utvilsomt den mest kjente attraksjonen i området rundt Napoli og Amalfikysten. Besøk ruinene av en blomstrende by som ble offer for vulkanen Vesuvs vrede i år 79. Pompeii var et livlig romersk sentrum med badeanstalter, teatre, butikker og bordeller helt fremt til byen den 24. august i år 79 ble rammet av en forferdelig skjebne som tok med seg alt levende. Vesuvs vulkanutbrudd drev en hel bys befolkning på flukt fra brennende aske, som i løpet av tre dager begravde byen og la den i Torneroses søvn som varte i mer enn 1000 år. Mange innbyggere slapp unna, men man antar at ett par tusen omkom.

Pompeii er virkelig en hel by. Det virker kanskje opplagt, men man forstår det ikke helt før man ser det. Helt siden 1860-årene har de gravd seg meter på meter ned og fått frem kvartal etter kvartal med gater, hus, kirker, teatre, amfier, butikker, boliger, verksteder, kunst, gater og rennesteiner – kort sagt en utrolig mengde gamle minner. Det er stort, og det er tragisk. Når du går gjennom gatene, går det sakte opp for deg hva som skjedde her den gangen for lenge siden. Folk forsto ikke alvoret. Fjellet hadde murret før. Men den dagen ble hele byen, husene, folk og dyr begravet eller brent levende. Den dagen frøs hverdagen fast i en vanvittig varme.

Pompei

På hver side ligger husene tett. Her er det rester av veggmalerier. Innenfor døråpningen litt lenger nede ser man et praktfullt mosaikkgulv. Det er nesten komplett. Her bodde fintfolk.

To steder har de gravd ut hele teatre. Amfiene kunne ta imot et par tusen mennesker for å ta imot datidens underholdning. Men det er kanskje vel så imponerende hva de har klart å grave ut med små spader, skjeer, skraper og pensler. Da de første funnene ble gjort, ante de lite om at en hel by hadde ligget skjult under bakken i tusener av år

Her var det offentlige bad. En side for herrer og en for damer. Her kunne alle gå og bade hver dag. Utrolig å se hvordan de har utformet baderommene, med dreneringssystemer og det hele.

Pompei, offentlig bad
Pompei

Her var også bordell, og en veiviser på bakken viser hvem retning man skal gå for å finne frem. Her kan man fremdeles se veggmalerier, som er “menyen” på hva man kunne velge.

Pompei, veiviser til bordellet
Pompei, bordell “meny”
Pompei, seng på bordell

Flere bilder av Pompeii

Under utgravingene, fant de hullrom etter mennesker som var her under utbruddet. De fylte de med gips, og fikk avstøpninger av både mennesker og dyr.

Pompei, avstøpning av en kvinne

Napoli

Vi rakk også å utforske Napoli på ettermiddagen. Napoli er den største byen i Sør Italia. Området ble bebygd av greske kolonister omkring 500 f.Kr. og er en av Europas eldste byer. Napoli og omland har en historie som skiller seg fra Nord-Italia. Fra 1282 til dannelsen av Italia i 1861 var Napoli hovedstad i et kongerike i Sør-Italia og Sicilia. Fra omkring 1500 til omkring 1800 var Napoli en av Europas mest folkerike byer. Gamle byen i Napoli er på Unescos verdensarveliste.

Napoli har lenge vært en populær destinasjon i Italia, og det er uten tvil et yndet reisemål for reiseglade nordmenn. I denne havnebyen bor det omkring en million innbyggere, men den er også stappfull av turister fra hele verden som kommer for å se byen og områdene i nærheten.

Napoli, Maschio Angloino
Utsikt fra Napoli, Maschio Angloino
Kjøpesenter, Napoli
Kjøpesenter Napoli

Cruise med Celebrity Edge- Rome 20.09.2019

Roma 19-20. September 2019

Vi startet vår reise i Roma. Vi hadde en overnatting på hotell 87 Eighty Seven. Ett helt greit hotell, med bra beliggenhet. Fra hotellet er det kun få minuter å gå til både Trevifontenen og Spagna (Spanske trappen). Vi gikk innom Trevi fontenen.

Trevi fontenen, Roma

Siden vi kun hadde en dag i Roma denne gangen, fartet vi ikke så mye rundt for å se, da vi har vært i Roma flere ganger tidligere. Vi ruslet bare litt rundt i gatene i nærheten, og koste oss med en lang god lunch på en uterestaurant i en av smågatene i nærheten av hotellet.

På kvelden inntok vi middagen på restaurant al picchio, og var veldig fornøyd med både mat og service.

Restaurant Roma

Neste dag fikk vi oss en liten gåtur på morningen, før turen gikk til Civitavecchia havn, hvor vi startet vårt middelhavs cruise.

Fontenenes by, Roma
Presidentpalasset, Roma

Hvis du har lyst til å lese mer om Roma, kan du gå inn på denne linken, til tidligere reiser til denne fantastiske byen.

F1 Cruise Monaco, Mai 2018

21. Mai reiste vi ut på Cruise med Azamara Jorney, hvor Formel 1 i Monaco var selve høyde punktet.

Men vi startet turen den 19. Mai i

Roma

Vi ankom Roma på kvelden, så det var bare å innlosjere seg på hotellet, og ut å spise middag. Vi var blitt anbefalt ett sted, hvor vi hadde bestilt bord, da det kun var 5 bord i denne restauranten, eller hva man kan kalle dette stedet. Stedet het Obladi Oblada og kan absolutt ikke anbefales. Her ble det servert Micro mat, og servitøren, som også antageligvis var driveren, var av det mer surrete slaget 😀 Men absolutt ett sted vi kommer til å huske, da det antagelig ikke finnes så mange steder med så dårlig mat i Italia. Kanskje gøy å gå innom bare for noe å drikke.

De fleste vet om de største turistattraksjonene i Roma. Italias hovedstad er som et utendørsmuseum i seg selv – det er ikke langt mellom høydepunktene. Er du villig til å traske litt – og det bør du gjøre når du er i Roma, finner du historiske steder, skjulte perler og ubeskrivelig vakker arkitektur nærmest på hvert eneste hjørne. Vi hadde kun en hel dag her denne gangen, og vi ruslet litt rundt i byen. men vi har vært her ett par ganger ved tidligere anledninger, og her er noen forslag til hva som kan ses og oppleves:

Coluseum og Forum

Maurer Fontenen på Piazza Navona

Fontene utenfor Vatikanet

Villa Borghese

Park rett bortenfor Spansketrappen.

Utsikt fra Park Villa Borghese

Fotoshoot i Parken

Park Villa Borghese

Aurelianusmuren

Mye av Bymuren er fremdeles godt bevart.

Bymuren, Aurelianusmuren

Sykkeltur til Akveduktene

Man kan også være med på sykkeltur i utkanten av Roma. Vi har vært med på dette til Akveduktene og Katakombene. Fin tur 🙂

På sykkeltur, Coluseum

På sykkeltur

Akvedukter

Liten stopp ved Akveduktene

Cruise fra Roma (Civitaveccia) Italia til Barcelona Spania.

Så var vi klare for Cruise, og vår første havn var Livorno i Italia. Her kan man reise for å se både Pisa og Firenze (Se følgende link)

Men da vi har vært i disse byene tidligere valgte vi denne gangen å se byen hvor vi la til, altså

Livorno

Livorno er en italiensk by som er hovedstad i provinsen Livorno i Toscana. Byen har ca. 170 000 innbyggere. Livornos havn ut mot Liguriahavet er den tredje største på Italias vestkyst.

Man får god oversikt over byen hvis man blir med på en kanalbåt, da elven renner gjennom byen.

Kanalbåt i Livorno

Kanaltur i Livorno, Fortezza Vecchia

Livorno

Cannes

Så var vi i Cannes. Her lå vi over natten, så vi hadde 2 dager her. Cannes er en by og kommune på den franske Riviera i Sør-Frankrike. Cannes er mest kjent for sin filmfestival, som blir holdt i Mai hvert år.  Byen har om lag 70 000 innbyggere.

Det er mange flotte butikker i Cannes, så her er det muligheter for shopping. Her finner du fine strender, og det er også en gammel bydel her, med koselige restauranter.

Restauranter langs stranden

Stranden i Cannes

Gamlebyen

Her er også de største feteste båtene å finne.

Båthavna

Cannes

Vi var så heldige å få være med på en helikoptertur når vi var her. Fantastisk opplevelse. Tusen takk for turen 🙂

Klar for helikoptertur

Ajaccio Corsica

Tidlig på dagen, fikk vi oss en tur opp på broen på Azamara, og Kaptein Johannes viste oss rundt.

På broen

Vi leide så en Catamaran, og var ute på tur noen timer. Været var helt herlig, og vi koste oss om bord, og fikk se litt langs kysten her i Ajaccio.

Ajaccio Corsika

Båttur i Corsica

Båttur i Corsica, Gutta heiser seil

På kvelden var det duket for bursdagsfeiring i restaurant Prime C på Azamara.

Bursdagsfeiring på båten

Monte Carlo, Monaco

Så var vi kommet til Monaco, og turens høydepunkt, Formel 1. Vi kom på lørdag, som var kvalifiseringsdagen. Vi hadde i utgangspunktet ikke billetter til denne dagen, men ruslet litt rundt i byen for å kjenne på stemningen. Men etter en stund kom vi over noen billetter til en lounge, og hadde en fantastisk dag, med god mat og drikke, og fantastisk utsikt over banen og havna.

Monaco. Krydde av båter utenfor havna

Intervju med Masa

Livlig i gatene

Mye folk på F1

F1 Monaco, kvalifiseringsdag

Kvalifisering F1 Monaco

Liv i gatene, F1 Monaco

Liv i gatene

Smil til fotografen

På Søndag var det finale. Det var mye bølger pga mye båttrafikk og litt vind, og etter mye om og men, knuste ruter, og sprekt tenderbåt da den sto og slo inne til bryggen, kom vi oss i land, og vi rakk finalen.

Fra tribunen F1 Monaco

F1, kryr av folk på alle balkonger

F1

Fyrstedømmet Monaco er verdens nest minste land målt i areal. Bare Vatikanstaten er mindre. Det ligger inntil Frankrikes kyst og Middelhavet ved den franske rivieraen. Befolkningen lå ved årsskiftet 2017/2018 på 38 300. Monaco har ikke skatt på personlig inntekt, har lave bedriftsskatter og landet er kjent som et skatteparadis.

Det er ikke så enkelt å komme seg rundt for å se byen når det er Formel 1. Mange av gatene er stengte, og man må ha billetter for å komme seg videre. Så skal man se byen, styr unna F1 weekenden i Mai. Monaco er kjent for sitt Casino, og gamlebyen med slottet, hvor man får en fin utsikt.

Casino i Monaco

Utsikt over Monaco fr slottet

Tilbake på båten, var det bare å hive seg rundt, og gjøre seg klar for White night party. Her er det BBQ aften ute på dekk, og en fantastisk buffet. Capteinen presenterer mannskapet, og det er musikk og fest.

White night party

F1 kake

White dress party

White night party, Presentasjon av mannskap

Så var vi kommet til vår siste havn,

Barcelona

Barcelona er byen som har alt. Mange attraksjoner, museer, restauranter, barer, diskoteker og utesteder, gamle by, strender osv. Denne dagen ruslet vi bare en liten runde i byen fra havnen, da vi også har vært her noen ganger tidligere. Se link:

La Rambla, Barcelona

Placa Reial, Barcelona

Italia August/September 2016, Venezia

Når man kommer til Venezia med tog, kan man enten gå, ta en vann taxi eller en vann buss for å komme seg til hotellet. Vi valgte å ta vannvegen, og det er en fantastisk måte å ankomme hotellet på. Vi kjørte inn på Grande Canal. Vi bodde på ett hotell med få rom, med utsikt over elven og Rialto broen. Canal Grande er blitt sitert som den vakreste gaten i verden.

Vann Taxi til flyplassen
Vann Taxi

Grande Canal

Canal Grande, Rialto broen
Grande Canal, Rialto broen

Venezia ligger innerst i Adriaterhavet. Venezia er kjent for sine kanaler, sin arkitektur og sin historie. Noen av de mest kjente landemerkene i Venezia er Dogepalasset, Rialtobroen, Sukkenes bro og Markusplassen (Piazza San Marco)

Piazza San Marco, Kampanilen

San Marco, Dodge Palasset

Rialto broen

San Marco
Piazza San Marco

Sukkenes bro

Venezia er en av få byer i verden som virkelig kan beskrives som unik. Den har overlevd mot alle odds, bygd på mudderbanker og utsatt av tidevann og flom fra Adriaterhavet. Byens enorme velstand ble markert gjennom kunst og arkitektur i hele byen.

Piazza San Marco alene er et tydelig bevis på Venezias posisjon som verdensmakt fra 1100-tallet til 1300-tallet.  Venezia ble en del av kongerike Italia i 1866.

Venezia har ca 14 millioner besøkende i året. En fantastisk by og rusle rundt i, og overalt dukker det opp piazzaer, spennende butikker, restauranter, barer, maskemakerier osv.

La Salute

Hvis man vil kjøpe ordentlige masker som er laget av papp masje, bør man gå innom de ordentlige butikkene med masker, og ikke kjøpe billige plast kopier på gaten.

Maske makeri

Venezia, plast masker som selges på gaten

Det finnes totalt over 400 broer i Venezia.

I bakgatene kan man finne de flotteste restauranter, og vi ramlet borti en med fantastisk mat og service som heter Trattoria alla Madonna, som ikke ligger midt i turistløypa, i nærheten av Rialto broen. Er flere artige barer og puber rundt omkring også. På Pizza San Marco er det flere uteserveringer. Her er det litt dyrere enn andre steder, men det er jo bare helt supert å sitte her å se på livet rundt, så unn deg i hvert fall litt å drikke her, bare for å oppleve det. Ofte er det musikk innslag rundt omkring fra restaurantene, både dag og kveld.

Piazza San Marco

Bar...
Bar…

En gondoltur på Venezias kanaler omtales for å være en av de mest romantiske turene du kan få. Ifølge legenden ble den første gondol til når månen (eller snarere halvmånen) ramlet ned fra himmelen for å bli en båt til et forelsket par. I begynnelsen av September, som vi var her, var det masse ledig overalt, og det er ikke nødvendig å forhåndsbestille billetter. De har faste priser på dette i dag, 80 euro for ca 40 minutter, (Uansett om man er 2 eller 6 personer. Man betaler for båten) Det kan fort bli dyrere å bestille på forhånd.

Gondolierer

Italia August/September 2016, Rimini og San Marino

Fra Verona til Rimini tok vi tog. Veldig greit. Togstasjonen ligger ikke langt fra gamlebyen i Verona, og i Rimini var det ca 5 minutter med taxi fra togstasjonen til Hotellet som lå ved stranden.

Tog til Rimini

Rimini

Rimini er kjent som ett feriested for Italienere, og er Europas største strandsted, med sin nesten 15 km lange sandstrand, med varierende bredde, fra 40 m-200 m. Dette har gjort at byen har rundt 1300 hoteller med over 50000 sengeplasser.  I ferietiden sies det at strendene her er overfylte, men vi var her helt i slutten av August, og vi hadde god plass på stranden, og temperaturen lå på 25-28 grader. Helt herlig. Det er også lagt opp til masse aktiviteter her, og noe å finne på for folk i alle aldre. Her spilles det Bowles på egne baner, sandvolley ball, og det er flere lekeparker både på land og i vann.

På stranden, Rimini

Stranden her er kjempefin å gå tur på også, og tidlig på morningen er det flere mosjonister å se, også grupper som har morgen gymnastikk.

Rimini

Man finner også en Marina og ett delfinarium her.

Delfinarium

Havnen

Følger du elven oppover fra stranden mot gamlebyen, kommer du til Tiberius broen. Ponte di Tiberio ble bestilt av keiser Augustus i år 14, men den sto ikke ferdig før sju år senere. Innen den tid var Tiberius blitt keiser, og han oppkalte broen etter seg selv. Den opprinnelige broen gikk over elven Marecchia. Denne elven ble avledet på begynnelsen av 1900-tallet, og vannet som renner under den er nå en kanal. Til tross for jordskjelv og angrep fra nazistene under andre verdenskrig, ser broen fortsatt ut slik den gjorde i romertiden, og den er en av Riminis eldste og mest ikoniske severdigheter.

Elven, Rimini

På elven, Rimini

Fiskere, Rimini
Fiskere på elven, Rimini

Tiberius broen

Gamlebyen i Rimini er fredelig, med sjarmerende brosteinsgater. men  ingen Piazzaer med uterestauranter og yrende folkeliv som vi kunne se.

Gamlebyen Rimini

Litt av den gamle bymuren rundt Rimini

Gamle byen, Rimini

Gamle byen Rimini

På enden av stranden finner man diverse boder og ett Pariserhjul.

Pariserhjul, Rimini

En fantastisk solnedgang i Rimini fra RockIsland. Absolutt ett sted man bør gå ut til i Rimini. Ligger ved utløpet av elven.

Rockisland

Rock Island, Solnedgang

Fra Rimini, er det kun 17 km til San Marino. Vi bestilte en drosje dit den ene dagen, og tok en dags tur.

San Marino er den eldste republikken i Europa, med en historie som strekker seg helt tilbake til år 300 e.Kr. Grunnlagt av St. Marinus, som var munk og stein murer. Han flyktet fra keiser Diokletians forfølgelser. Sammen med han var St Leo som grunnla den nærliggende byen. Landet i skråningen mot Monte har egne penger, frimerker, fotballag og en hær på 1000 mann. Det er også berømt for Formel 1. Det er ingen toll formaliteter i det lille landet, som er bare 12 km på det bredeste.

San Marino er overfylt av turister og suvenir boder store deler av året, så hvis man har lyst til å reise hit, vil jeg anbefale å gjøre som vi, å kun ta en dagstur.

Man kan også ta en gondolbane opp til byen.

San Marino, Gondol bane

Neste, og siste stopp på denne turen, var Venezia, og vi tok igjen tog 🙂

Italia, August/Sepember 2016- Verona

Verona

En livlig handelsby. Byen er kjent som stedet der Shakespares Romeo og Julie utspiller seg. Verona er Veneto regionens nest største by, etter Venezia, og en av nord Italias mest velstående.

Juliets balkong

Byens gamle sentrum har mye å vise frem. Her er det flere Piazzaer, blant annet Piazza Erbe med sitt fargerike marked, Piazza Bra, som Arena di Verona ligger i midten av, handlegater, og restauranter.

Verona, Gamlebyen

Piazza Bra, Verona, Gamlebyen

Piazza Bra

Verona, Gamlebyen, Piazza Erbe

Verona, Gamlebyen

Teatro Romano

Verona, Gamlebyen, Piazza Bra

Arena di Verona, Amfiteateret er 50 år eldre enn Colosseum i Roma. Her blir det holdt store operaforestillinger. Vi var på Carmen, en av verdens mest kjente operaer når vi var her.

Rundt Verona går det en elv, og her er det flere broer som går over. Ponte Scaligero er en av den, og er en del av det gamle forsvarssystemet Castelvecchio.

En fin måte å se byen på, er å ta en gå sightseeing tur. Dette kan bestilles på bla Viatorcom.no. Ellers er det ganske greit å finne frem rundt i byen på egen hånd også. Byen er akkurat passe stor å rusle rundt i, og man kan få med seg det meste av severdigheter på ett par dager. En flott by som er absolutt verdt ett besøk 🙂

Vi var i Verona i 3 netter. Tok så tog videre til Rimini 🙂

Sardinia, 13-18. August 2016

Sardinia, Europas svar på Karibia

Sardinia med sine lange, hvite strender, bortgjemte fjellandsbyer og småbyer der pastellfargede hus lener seg mot hverandre er absolutt verdt et besøk.

Sardinia er Italias nest største øy og byr på mye av det som italiafrelste liker aller best. En variert natur med hvite sandstrender,  sjarmerende småbyer samt mat som er laget av lokalproduserte råvarer ifølge sardinsk tradisjon. Her kan man få mange flotte matopplevelser. Pattegris er en av spesialitetene, og blir servert på flere restauranter, og er absolutt verdt å prøve.

Pattegris

Mye å gjøre på Sardinia
Lei en bil (eller sykkel) og let deg frem på små veier rundt omkring på øya, eller nyt dagen på lange hvite fine sandstrender. Det skal også være flere steder rundt på øya hvor det skal være fint å snorkle.

Cagliari

Vi bodde i Cagliari, på T-hotell. Ett flott hotell, men ligger litt utenfor gamlebyen, ca 20 minutter å gå. Hvis vi skal reise tilbake, vil vi nok velge ett hotell som enten ligger i gamlebyen, eller på Poetto stranden. På Poetto var alt fullt når vi reiste hit, så her må man nok være tidlig ute med bestillingen.

Sardinias hoved by, Cagliari har pene gågater, fristende butikker, cafeer og restauranter tett i tett. Cagliari er på en måte en miniutgave av Roma. Men med relativt få turister, og bygget i en skråning, med en Citadel på toppen, Il Castello som ligger på byens høyeste bakketopp. Her finner man ett flott historisk sentrum.

Santa Mria kirken Cagliari

santa maria kirken

Arkeologisk museum Cagliari

Cagliari by night

Poetto Stranden ligger ett par km fra sentrum, og er på hele 6 km. Her finner man små trivelig cafeer og restauranter langs stranden, hvor man kan innta lunchen for å få en pause fra solen. Flere av stedene langs stranden er private, og man må betale en inngangsbillett for å være her, eller de tilhører hoteller og lignende i nærheten.

På andre siden av gaten for stranden, ligger en Saltsjø. Her kan man se flamencoer.

Flamenco

Vi var kun 5 netter på Sardinia. Vi leide bil, og 2 av dagene brukte vi kun på å kjøre rundt på øya. Sardinia er 24 090 km² stor, så vi måtte plukke oss ut en rute som vi skulle kjøre, samtidig som vi ville se og oppleve mest mulig. Det ble litt hektisk, og lange dager i bil. Men her er noen av stedene vi kjørte innom.

Orgosolo

Fjellandsby kjent for sine grafittimalerier. I sin tid bandittenes hovedstad på Sardinia, beryktet for omfattende kriminalitet, kidnappinger og mord. Men nå er det en fredelig by, besøkt av mange turister.

På vei til Orgosolo

Mye flott å se på veien opp til landsbyen.

Langs vegen

Vi kjørte langs smaragd kysten og stoppet i byen

Porto Cervo.

Luksus hoteller og luksus butikker. Veldig populær blant fiffen, og tiltrekker seg hvert år playboys og celebriteter. var det vi leste om stedet på forhånd. Artig å se tenkte vi. Så for oss gater med store flotte hoteller, restauranter og butikker. En Piazza hvor folk samles. Vi ble nok skuffet der. Porto Cervo er oppskrytt. Vi kan ikke si vi fant noe spesielt sentrum. En liten havn hvor ja, det lå noen fete båter. Ett lite  senter som vi gikk igjennom. Var dette alle de fete butikkene? På Piazzaen bak marinaen, over kjøpesenteret. Ikke en kjeft. Dette stedet har nok sett sine bedre dager. Vi overnattet allikevel på ett av hotellene som vi hadde kjørt forbi på veien inn til byen, som lå langs kysten, da det begynte å bli sent på ettermiddagen. Fikk ett stort rom, hvor havutsikten var en liten gløtt gjennom noen trær. Dette hotellet har nok også sett sine bedre dager.

Capo Testa
Smaragd kysten

Smaragd kysten Sardinia

Porto Cervo, hotell le Ginestre

Porto Cervo
Porto Cervo, stranda til hotellet

Høydepunkt. Verdens største Yatch la seg til utenfor hotellet vårt, Den har en lengde på 156 meter og er verdens største yacht målt i volum. «Dilbar» eies av Russlands tredje rikeste mann, Alisher Usmanov, og er designet av norske Espen Øino.

Verdens største Yatch, Dilbar.

Hadde vi vist bedre, ville vi nok bare kjørt forbi og heller stoppet i Baja Sardinia, som vi kjørte forbi dagen etter. Sette så ut for å være ett veldig koselig sted.

Baja Sardinia

Vi stoppet på ett flott utkikks punkt, hvor vi så over til Korsika, og hadde utsikt til Palau.

Utsikt Korsika, Palau

Vi kjørte så ut til Capo Testa.  Mistralen har vindblåst klippene ved Capo Testa. På grunn av de bløte former, kaldes også området for Sardinias 1000 ansikter.

Her var det ikke mulig å få parkert, da det var ett kaos av biler. Ble derfor bare en kort foto stopp. Langs vegen ut hit var det mange fine badesteder som krydde av folk. Tydelig at Italia har ferie i August.

Castelsardo – en av Sardinias vakreste byer, bak middelaldermurer

Alghero– trivelig atmosfære blant kroer og isbarer, gåavstand til den fine Maria Pia-stranden.

Så var det på tide å sette kursen tilbake til Cagliari. Det var allerede sent på ettermiddag, og vi hadde 3-4 timers kjøring foran oss, før vi var tilbake på hotellet. Vi valgte selvfølgelig å kjøre kystvegen for å se mest mulig 🙂

Vi hadde leie bilen i 3 dager, så vi bestemte oss for å ta en liten runde til på øya. Vi plukket ut en liten by som heter

Villasimius

En gang en fiskerlandsby, i dag en populær ferie destinasjon. Dette merket vi godt da vi kom inn mot sentrum av byen. Her sto køen av biler bom. Vi valgte å svinge av en sidegate, og prøvde å kjøre en annen vei inn til byen. Fant en parkering, og trasket i vei. Vi stampet i kø overalt. Det krydde av biler og folk. Ble derfor en veldig kjapp trasketur i byen. Hadde egentlig tenkt til å kjøre helt ytterst ut til Capo Carbonara, helt ytterst på denne halvøya. Men for å komme hit måtte vi kjøre gjennom byen, så vi skippet det.

Strand like utenfor byen Villasimius.

Poetto Beach

Vi endte opp med å kjøre tilbake igjen til Cagliari, og koste oss litt på Poetto Stranden istedenfor 🙂

Poetto beach

Cruise i Middelhavet, Italia og de greske øyer, September 2015

Så var vi på cruise igjen. I 14 dager skal vi reise rundt og oppleve litt mer av Europa. En flott tid å reise på. Den verste sommer heten i Europa er over, men allikevel rundt 30 grader flere steder. Vi seilte med Celibrity, Equinox.

Vårt cruise startet i Istanbul, 24. August. Vi reiste direkte fra flyplassen til båten, og tilbragte dagen der, for å bli litt kjent på skipet. Vi har jo vært i Istanbul tidligere, og pga urolighetene der om dagen, seilte båten allerede samme kveld. Skulle egentlig ikke seile før den 25. August. Men det var helt greit for vår del. Vi fikk derfor en ekstra dag til sjøs, hvor vi bare koste oss på båten.

Rutekart

Istanbul by night

KUSADASI, TYRKIA

Vårt første stoppe sted var Kusadasi i Tyrkia. Man har jo alltid flere valg når man kommer til en havn. Vil man se byen og området man kommer til, eller vil man være med ut på ekskursjoner for å se gamle uriner, andre byer og lignende. Vi gjorde litt begge deler. I Kusadasi kunne vi for eksempel valgt å reise ut til Effesus, men vi ble i byen og sonderte terrenget der. På basarene her, kan man kjøpe alt man ønsker av fake kles merkevarer og vevde tepper.  Kusadasi er i det hele og store en ganske så koselig by, hvis man overser masete selgere.  Det er også ett fort der som det kan være fint å ta en spasertur ut på.

Fargerik trapp

Kunstner gaten

Kusadasi

De lokale

Fortet, Kusadasi

MYKONOS, HELLAS

Vår første greske øy var Mykonos. En liten øy med en sjarmerende by. Hvite hus med blå skodder. Dette er sånn jeg så for meg Hellas før jeg var der for første gang. Her finner man også flotte strender. Mykonos er også kjent for sitt yrende natte liv. Dette var ikke noe vi fikk oppleve, da vi reiste avgårde igjen kl 22 samme kveld. Øya er kun på 105,2 km2, og det bor ca 10 000 mennesker her. Mange greske og internajsonale kjendiser har ferie hus her. Dette er også ett populært feriested for homofile og lesbiske, og en av de mest populære strendene for homofile blir kalt Super paradise. Vi var for øvrig en tur på denne stranden, og her var det en salig blanding av alle type mennesker.

Mykonos by, også kalt Khora

Super Paradise beach

ATHEN, HELLAS

Athen er hovedstaden i Hellas. Byen er fødestedet for den vesterlandske kultur. Demokrati og moderne naturvitenskap har sin opprinnelse her. Byen har adskillige arkeologiske minner, og høyt over byen troner Akropolis.  Dagens Athen er en storby på nesten 4 millioner mennesker. Sommer-OL ble arrangert i og utenfor byen sommeren 2004. Men i dag står mange av de flotte arenaene som ble bygget til sommer OL ubrukte, pga økonomien i landet.

Det kan bli litt lite med en dag i Athen, da byen er så stor. Vi leide en drosje med hurtig sightesing for å få med oss høyde punktene. (Denne dagen glemte jeg dessverre kameraet mitt på båten, så ble kun mobilbilder… Derfor dårlig kvalitet)

Athen, Akropolis på høyden over byen

Gamle OL arenaen fra 1896

Athen Mobil G (12)

Parthenon, Akropolis

Athen Mobil G (2)

KOTOR, MONTENEGRO

Kotor er en by og kommune i det sørvestlige Montengro, innerst i Kotorbukten ved Adriaterhavet. Kotor er omgitt av bratte fjell med et fjord-landskap som faktisk minner litt om Vestlandet i Norge. Byen er et attraktivt turistmål, med Lovcen-fjellene og Lovcen nasjonalpark umiddelbart øst for byen.

Gamlebyen her ble bygget mellom 12. og 14. århundre. En nydelig liten by, som man bør ta turen til hvis man er i Montenegro. Anbefaler å gå opp alle trappene og helt til toppen på bymuren. Sett av litt tid til dette, og det kan være en fordel å gå tidlig på dagen, før varmen setter inn for fullt. Viktig med vann, men det selges også på vei opp. Blir dyrere og dyrere dess høyere du kommer 😉 Turen tar ca  30 min opp og 20 min ned, i bra tempo med få stopp. Gode sko er en fordel ;). Bra trening.

Byen står nå på Unescos verdens arveliste. Fantastisk flott by, med smale gater og flere torv.

Utsikt på vegen opp

På toppen

Flott utsikt over Gamlebyen, Kotor

Kotor, på vei ned fra fjellet

Kotor, trappene...
Kotor, trappene…

Kotor

Lunch

På vei inn i fjorden passerte vi Gospa od Skrpjela, “Lady of the rock”. Skal man være i Kotor over flere dager, kan det nok være verdt ett besøk her ute Det er en kunstig øy laget av bolverk av bergarter og ved å senke gamle og beslaglagt skip lastet med stein.

Gospa od Skrpjela

DUBROVNIK, KROATIA

Adriaterhavets Perle. Grunnlagt i 639. Står på Unescos verdens arveliste. Denne byen i Kroatia er både den mest berømte og den mest besøkte i landet. I Juli ligger temperaturen her på mellom 22-29 grader, med gjennomsnittlig 4 regn dager. Vi var her den 31.08.2015, og hadde rundt 35 grader. Litt i varmeste laget å utforske alt for mye. Er også en tid med mye turister her, da det er mange nedover i Europa som har ferie på denne tiden, og det er mange cruise båter som reiser rundt i Middelhavet, og legger til havn samtidig. Gamlebyen her er ikke så stor, så den fylles fort opp. Her kan man gå på bymurene rundt byen. En flott gamleby.

Dubrovnik, opp til bymuren

Dubrovnik, Kroatsia (69)
Restaurant gate

Dubrovnik, Kroatsia (67)
En av mange små sidegater, Dubrovnik

CORFU, HELLAS

Corfu er gresk øy i Joniske hav, den nest største. Øyas historie er full av kamper og erobringer. Slott plassert strategiske steder over hele øya er en arv av disse kampene. To av disse slottene vedlegge sin kapital, som er den eneste byen i Hellas for å være omgitt på en slik måte. Som et resultat, har Korfu`s hovedstad blitt offisielt erklært som en “Kastropolis”, slottets by, av den greske regjeringen.

Korfu er ett svært populært turistmål. Gamlebyen  i Corfu by  – Kerkyra som grekerne selv kaller den, har vært på Unescos verdensarve liste siden 2007. Gamlebyen hylles for sin arkitekturiske blanding av stiler og sjarm, med sine museer, palasser og festninger. Her finner man også de trange smugene, massevis av butikker og restauranter. Her er det også hyggelige små lokale restauranter som selger lokale retter, som smaker fantastisk. Vi ramlet innom en… De fleste byggene i gamlebyen kunne ha trengt en oppussing. Begynner å bli slitent. Men det er mye å se på her.

Det sies at Korfu Hellas er blant de vakreste og mest populære øyene i landet.  På grunn av sin sterke historiske tilknytning til Europa, dette var blant de første greske øyer å åpne for turisme. Ligger på den nordvestlige siden av landet, har øya Korfu en kosmopolitisk følelse kombinert med en spesiell tradisjonell karakter. Det er vist mange fine turist steder på Kypros, som Paleokastritsa, Sidari, Kassiopi og Acharavi, på nordsiden av øya, mens innlandet er stiplet med vakre landsbyer. Det skal være fantastiske strender her også. Ferier i Korfu kan kombineres med andre joniske øyer, for eksempel Paxi. Det er også muligheter for å booke snorkel turer og lignende.

Corfu (33)
Gamlebyen Corfu

Corfu (25)

Souvernirer

En "sidegate"
En “sidegate”

“Old Fortress”

Venezia okkuperte og styrte øya fra 1386 – 1797, og anla en stor militærbase på Corfu på grunn av handel i østmiddelhavet.

Den gamle festningen var opprinnelig fra den tiden Corfu var en del av det Bysantiske riket, men vi kan takke venezianernes okkupasjon for at vi kan gå rundt å se dette stroslåtte byggverket. Inngang er 4 euro, barn er gratis.

Corfu (71)

Corfu (64)

Corfu
Corfu,

CIVITAVECCIA, ANGUILLARA, ITALIA

Vår neste havn, var Civitaveccia. Dette er havnen hvor man kan velge å reise inn til Roma. I Civitaveccia er det ikke så mye å se, da hele byen ble bombet under krigen.

Vi har begge vært i Roma ett par ganger, så vi ble med på en utflukt til Bracciano Lake, en koselig liten by som heter Anguillara, og vin smaking av lokale viner fra Cerveteri. Underveis stoppet vi også så vi kunne beundret slottet i Bracciano, som er en liten by i den italienske regionen Lazio, 30 kilometer nordvest for Roma. Byen er kjent for sin vulkanske innsjø, Bracciano lake, eller “Sabatino”¨. Den åttende største innsjøen i Italia, og for det spesielt godt bevarte middelalderslottet Castello Orsini-Odescalchi. Innsjøen er mye brukt til seiling, og er populær blant turister. Slottet har arrangert en rekke arrangementer, spesielt bryllup av skuespillere og sangere, som for eksempel Tom Cruise.

Civitaveccia

Utsikt ned til Civitaveccia

Bracciano slott

Vin smking

Vinsmaking

LIVORNO, FIRENZE, PISA, ITALIA

Dette ble en absolutt drømmedag. Firenze er en vakker, spektakulær by. Vi hadde ikke bestilt noen utflukt på forhånd, men her sto det ett drosjeselskap på havnen, som tilbød heldagsturer til Firenze og Piza. Drosjesjåføren fungerte da også litt som guide, og kjørte oss rundt og viste oss det som var å se. Vi hadde også noen timer i Firenze hvor vi ruslet rundt på egen hånd og så det vi hadde lyst til å se, og rakk da også å ta en bedre lunch.

Firenze er den største perlen i Toscana og renessansens sanne skattkammer i Italia. Firenze er en forholdsvis liten by som ikke skremmer deg som reisende, men samtidig er Firenze utrolig stor når det gjelder antall attraksjoner og opplevelser. En by man kan reise tilbake til.

Firenze og Toscana er et perfekt reisemål hvis du liker god mat og vin, kunst og kultur. Byen har en sjarmerende atmosfære, og Firenze tilbyr en blanding av moderne eleganse og det gamle og genuine.

Firenze har et godt klima og er nærmest en helårs storbydestinasjon. Hvis du ikke først og fremst er på jakt etter de største shoppingsentrene, de ”hotteste” diskotekene eller forventer de laveste prisene i Europa, da er Firenze et godt valg. Byen er noe av det beste vår verdensdel har å by på. Det er ikke uten grunn at mange kaller Firenze for den Perfekte by.

FIrenze
Utsikt over FIrenze, fra Piazzale Michelangelo

Firenze

Den berømte broen i Firenze, Ponte Vecchio

mmm. Is

På den berømte broen i Firenze

Den berømte broen, Ponte Vecchio

Livorno, Firenze (45)

Gatekunstnere

PISA

Pisa er en by i Toscana, Italia, ved elva Arno. Pisa er en betydelig handels- og sjøfartsby med stor turisttrafikk, mye på grunn av det spesielle skjeve tårnet som befinner seg der.

Det skjeve tårnet i Pisa er ett frittstående klokketårn til katedralen i den italienske byen Pisa.

Tårnet begynte å bli skjevt allerede kort tid etter at konstruksjonen begynte i august 1173. Tårnet står bak katedralen på Campo dei Miracoli (mirakelplassen). Tårnet er 55,86m fra bakken på den laveste siden, og 56,70 m på den høyeste siden. Veggene er 4,09 m ved bakken og 2,48 m ved toppen. Vekten er estimert til 14 500 tonn. Tårnet har 294 trinn og en helling på nesten 4 grader etter siste stabilisering. Det har vært fare for at tårnet skal velte flere ganger, men i 1964 ble det dannet en gruppe av arkitekter, matematikere og historikere som gikk sammen for å finne en metode å sikre tårnet på. I 1990 fant man at tårnet måtte stenges for publikum. Klokkene ble fjernet, og tårnet ble forankret med kabler rundt tredje etasje. Etter stabiliseringsarbeidet ble tårnet igjen åpnet for publikum 15. Desember 2001. Mange metoder ble foreslått. Det man endte opp med var å fjerne 38 m³ av grunnen under den hevede delen av tårnet. Nå regner man med at det er sikret for de neste 300 årene.

Pisa

VILLEFRANCHE, ST PAUL DE VENCE, FRANKRIKE

Så var vi i Frankrike. Vi lå på anker utenfor en havneby som heter Villefranche, Her er det butikker, strender og restauranter, hvor det er mulig å sitte å se på livet i havnen. Fra denne havnen var det mulig å være med på utflukter til både Nice og Monako, og ev Eze. Eller ev reise på egen hånd selvfølgelig. Men da vi tidligere har vært i alle disse byene også, ble vi med på en utflukt til en liten koselig by som heter St Paul De Vence.

Kunsten spiller en sentral rolle i denne avslappede, lille byen. Chagall bodde her, og fremragende kunstmuseer som Maeght og Saint-Paul ligger i byen eller like utenfor. Byens Chapelle des Pénitents Blancs var et av de siste oppdragene til den belgiske kunstneren Folon. Spaser langs de gamle bymurene og nyt utsikten – og ta med din egen skissebok. Kanskje du også blir inspirert 😉

Villefranche

St Paul de Vence
St Paul de Vence, kloster restauranten

MARSEILLE, AIX, FRANKRIKE

Neste dag var vi i Marseille. Dette er også en by vi har vært i tidligere, så her reiste vi til Aix-en-Provence. En universitets by og kommune som ligger ca 30 km nord for Marseille, også kalt City of fountains, da det skal være 101 stk av dem i byen.

De Cours Mirabeau, er en bred hovedvei, beplantet med doble rekker av trær, avgrenset av fine hus og dekorert av fontener. Den følger linjen av den gamle bymuren og deler byen i to seksjoner. Den nye byen strekker seg mot sør og vest.  Den gamle bydelen, med sine trange, uregelmessige gater og sine gamle herskapshus fra det 16., 17. og 18. århundre, ligger nord. Langs denne avenuen, som er foret på den ene siden med banker og på den andre med kafeer, er de Deux Garçons, det mest berømte brasseriet i Aix. Bygd i 1792. Det har vært hyppig besøkt av flere kjente forfattere og kunstnere, blant annet Ernst Hemingway.

I den gamle bydelen finner man også ett torg, som bugner av frukt, grønnsaker, oster, skinker, olivener, sopp mm. Her får man også kjøpt tørket lavendel som det dyrkes mye av i denne regionen. En by med mye kultur og historie, liv og røre.

En av de 101 fontenene i Aix

Cours Mirabeau, hovedgaten

Gamlebyen
Flotte bygg i hovedgaten

Aix

Mange fine dører å se, som vitner om forskjellige tidsepoker og stiler

Marseille, Aix (135)
Aix Catedrale

Vår siste havn var BARCELONA. Men siden vi var der i August, brukte vi ikke noen tid der (Se tidligere innlegg), men reiste da direkte til flyplassen.

Noen lurer kanskje på hva vi ellers brukte tiden på båten til? Her er det mye å foreta seg for de som ønsker. Det er ett flott treningssenter om bord, og vi liker å trene, så dette ble tatt i bruk nesten hver dag. Det er diverse forestillinger i teateret hver kveld. Det er ofte på dagtid/ettermiddag muligheter for å spille minigolf, Bocca. eller bordtennis. Det er aktiviteter i bassenget, eller man kan bare ligge å sole seg ved bassenget, eller på balkongen. Det er flere typer kurs om bord på båten, som mat kurs og sjokolade kurs. Man spiser selvfølgelig en god middag hver kveld, og det er flere restauranter å velge i. Det er barer og underholdning rundt på flere steder på båten hver kveld. Eller man kan også bare slappe av på lugaren eller på biblioteket med en god bok eller hva man måtte ønske. Mulighetene er mange. Vi liker også å se litt på innseilinger og utseilinger til forskjellige havner, når vi har muligheten til det.

Legger til noen bilder her på slutten fra båten.

Bassengområdet

Biblioteket

på båten
på båten, restaurant luminae

Aqua spa Court. Sunn mat.

cafè på dekk

Gressbanen på dekk

Glassblåser oppvisning

Glassblåsing oppvisning

Afternoon tea på lugaren

Coctailparty

Utseiling fra Dubrovnik

Følger med på utseilingen
Følger med på utseilingen i solnedgang.

Solnedgang fra alkong lugaren
Solnedgang fra balkongen på lugaren

På vei fra Corfu til Italia. Her passerer vi Cecilia. En dag til sjøs

Ett supert cruise i Middelhavet, med mange havner. Vi hadde knallvær hele turen, hvor temperaturen varierte mellom 23 – 35 grader. Vi fikk oppleve mange nye steder. En flott båt, med hyggelige ansatte.

Bil ferie i Nord Italia, Cinque Terre og Tyskland

Vi ville denne gangen ta bilen nedover i Europa. Vi startet med å ta Kiel fergen fra Oslo. Da vi kom til Kiel, valgte vi å komme oss fortest mulig nedover til Cinque Terre, da vi hadde bestilt hotell der nede, og vi skulle være der i 4 netter.

CHUR

En overnatting ville vi ha på vegen ned, og den valgte vi å ta i Chur i Sveits. Sveits eldste by.Byens eldste arkeologiske funn er 11000 år gamle. Den tidlige bydannelsen må ses på bakgrunn av beliggenheten ved inngangen til fire viktige alpepass, og ett gunstig klima. Byen har en beskyttende beliggenhet og har hyppig forekomst av fønvind. Den har en vakker gamle by med en rekke hus fra middelalderen. Romansk-gotisk katedral, st Maria Himmelfahrt og en bispeborg fra 500-tallet.

Vegg kunst i Chur

Vegg malerier

CINQUE TERRE

Ca 50 mil etter Chur, og vi var kommet til La Spezia, og så videre til Cinque Terre, og byen Riomaggiore.

La Spezia

Riomaggiore

Bade sted Riomaggiore

CINQUE TERRE, RIOMAGGIORE

Vi valgte her å bo på ett familiedrevent hotell,  Cinque terre Residence. Ett sjarmerende hotell som ligger ett stykke opp i byen, med god utsikt utover. Ikke ett typisk hotell vi er vant til her i Norge, men med egen inngang til alle rom. Vi hadde oppholdsrom med ett lite t-kjøkken, bad, soverom i 2. etg og balkong. Super koselig. Riomaggiore er den første av de 5 byene som utgjør Cinque Terre når man kommer fra La Spezia.

SEILBÅTTUR

Den andre dagen vi var her, hadde vi bestilt en dagstur med en seilbåt gjennom Viator, fra La Spezia. Her hadde vi en fantastisk dag, med skyfri himmel, og ett flott mannskap. Seilbåten tok max 10 gjester, og vi var kun 4, så vi hadde god plass. Siden været var så fantastisk, og det fantes heller ikke vind, ble det dårlig med seiling, men vi cruiset ut på motor. Vi var på denne turen innom en kai hvor det lå massevis av veteranbåter, før vi putret videre forbi Portovenere, som også er en sjarmerende by langs Ligueria kysten, så Riomaggiore, Manarola, Corneglia og Vernassa som alle 4 er byer av Cinque Terre. En tur som absolutt kan anbefales. Her får du valuta for pengene, da det kostet under 1000,- pr person.

Seilbåt tur

Gammel togbane linje

Riomaggiore

Corniglia

Da vi hadde vært utpå noen timer, var det tid for lunch. Vi stoppet i n bukt mellom Corneglia og Vernassa hvor vi fikk servert Foccacia, som de bruker mye av i Italia, Olivener, Sardiner, Pesto, med godt drikke til. Både mat og drikke var med i pakka. Her var det også tid for å ta seg ett bad. Vi fikk oss en litt spesiell opplevelse her, mens vi var ute og badet. Plutselig så jeg noe som raste nedover fjellsiden, og så det var ett villsvin. Grisen ble hardt skadet, og klarte ikke å bevege seg så mye etter fallet. Dette var over ved en badestrand, men det var ingen av badegjestene som så dette skjedde. Men så var det en som nesten gikk rett på villsvinet, da han gikk bortover stranden. Han skvatt nok litt, men skjønte at dyret var skadet. Han fikk tak i noen lokale menn, som kom og tok seg av dyret. De hadde med en øks, og fikk tatt livet av det. Så heiv de klærne,  rensket dyret, og parterte det med det samme. Grisen var ganske så stor og tung, så dette var nok enkleste måten å få fraktet det avgårde på. 🙂

Villsvin

Slakting av villsvin

Frakting av villsvin

Tid for en dukkert

Etter vi hadde ligget i ro her en god stund, og vi var fornøyde med spising og bading, kjørte vi litt videre, så vi skulle få med oss neste by av Cinque Terre, Vernassa.

Vernassa

Så var det på tide å reise tilbake til La Spezia. Etter hvert kom det en liten ettermiddagsbris, så vi fikk endelig heist seilene, og vi fikk prøvd oss som skippere 🙂

Heiser seil

FÅr styre båten
Får styre båten

FRA BY TIL BY

Vi følger stiene som gjennom historiene har vært den eneste landbaserte ruten mellom de fem byene. Fem sjarmerende småbyer som klamrer seg til fjellene, og utgjør Cinque Terre på den italienske Liguriakysten. Mellom landsbyene går kyststier blant olivenlunder og frodige vinmarker, med Middelhavets klare vann og steile fjellskrenter som kulisser. Ett område som innbyr til vandring og oppdagelse. Den første kyststien fra Riomaggiore til Manarola var stengt nå i Juni når vi var der. Her var det gått ett ras i fjellskrenten. Denne stien går rundt ved klippekanten, og er den korteste og enkleste av turene å gå. Blir også kalt “Kjærlighetsstien”, Via del Amore. Vi tok derfor en lokal buss opp til Volastra, og fikk en fin tur derfra til Corneglia. Vi hoppet dermed over Manarola, og fikk mest bortover og nedover tur på denne etappen, men kanskje den vakreste av dem alle, hvor man går blant drueranker og olivenlunder, med en fantastisk utsikt.

Via del Amore, kjærlighetsstien

Drueranker
Drueranker på vei til Corneglia

Olivenlunder og vinranker

Sti blant drueranker

Utsikt til Corneglia

Stien

Gjennom en privat hage

Heis til å frakte druer ved høsting

Corneglia

Crepes

VERNAZZA

Etter en pause i Corneglia gikk vi videre til neste by, Vernazza. Dette var nok byen vi synest var den fineste av de alle 5, etter Riomaggiore. Turen hit tar ca 1,5 timer, og det er stigning på 2-300 høydemeter, og fortsetter noenlunde flatt før en tilsvarende nedstigning til neste landsby. Underlaget varierer fra steintrapper i ujevne trinn i opp og nedstigninger, til steinete og myke stier.

Vernassa neste

Manarola og Corneglia

Restaurant over Corneglia
Restaurant over Vernassa

Corneglia fra restaurant
Vernassa fra restaurant

Vernassa

Da vi hadde spiste en bedre lunch, og ruslet rundt i Vernassa en stund, valgte vi å ta toget tilbake til Riomaggiore. Det går tog forbi alle byene, som går ganske ofte. Så når man er fornøyd for dagen, er det ikke verre enn at man kan ta ett tog eller en båt tilbake til byen man bor i.

MONTEROSSO AL MARE

Neste dag var vi rimelig slitne og støle i beina, men hadde bestemt oss for å gå den siste etappen, fra Vernassa til Monterosso. Vi tok derfor ett tog tilbake til Vernassa, og begynte på den siste turen. Dette er nok den tøffeste av dem alle. Den er lengere enn de foregående, og det er veldig bratt både oppstigning og nedstigning.  Dette er den eneste byen med en ordentlig strand, så vil man kombinere ferien med sol og bading, er nok dette byen å bo i.

Oppover går det...
Oppover går det…

Pus

Kattehotell
Kattehotell langs stien oppe i fjellet.

Monterosso

Utsikt til Monterosso

På vei til Monterosso

Monterosso, endelig fremme

Vakre  Cinque Terre er absolutt ett sted jeg vil anbefale alle å reise til, forutsatt at man ikke er dårlig til beins.  Man må regne med at det kan bli en del tråkking, og gå fra by til by er en del av opplevelsen. I Riomaggiore er det også veldig bratt, så man går enten i trapper, opp eller nedoverbakker. Nå har Cinque Terre blitt veldig populært de siste årene, og står også på Unescos verdensarveliste. Nå var vi her tidlig i Juni, før skole ferien begynte hjemme, og det var allerede veldig mye folk overalt, og til tider kunne vi gå nesten i kø på stiene. Det kommer også cruise båter inn til La Spezia, som har utflukter inn til byene.

COMO

Etter 4 dager i Cinque Terre, begynte vi på turen Nordover igjen, med neste stopp i Como ved Comosjøen.

Territoriet til Como er ganske variert, med innsjøer og daler.  Como ligger ved foten av Mount Brunate og er omgitt av åser.
Como ligger på den vestlige arm av innsjøen, som er formet som en ønskekvist. Herfra går det ferger til flere av byene rundt sjøen.
Vi hadde kun en overnatting her, så det begrenset seg litt på hva vi rakk å se. Men her skal det være mange flotte historiske steder å se rundt sjøen, og Bellagio som ligger i midten av ønskekvisten, mener mange  er Italias vakreste by.

Como har mange gamle flotte ærverdige bygg, rene fine handlegater og torg.

Como

Como sjøen

Cattedrale di Como
Den historiske katedralen, Cattedrale di Como

Como

Det lokale fotball laget Calcio Como., rykket opp når vi var der, og det var stor stå hei i byen.

Feiring av opprykk etter fotball kamp