Elvecruise på Douro Juni-Juli 2022

Douro og Quinta da Aveleda 23.06.2022

Tidlig på morgenen seilte vi av sted på den vakre Douro elven. Vi passerte vår første sluse for turen allerede i 0700 tiden. Noe vi selvfølgelig måtte ha med oss. Vi kledde oss godt, da det var litt kjølige dager, og det kom også noen regnbyger.

På Douro ut fra Porto tidlig morgen
På Douro tidlig morgen
På Douro tidlig morgen, vår første sluse
Passert første sluse

Senere på dagen var det en utflukt til Quinta de Avelada for Lunsj. De er kjent for sine vakre hager og vinen Vinho Verde. Vi vandret først en runde i hagen. Her bugnet det av Hortensia i alle farger, og de hadde bygget en sjarmerende hytte ved en vann dam. Vi så utover vinrankene, og vi fikk se nærmere på et kork tre.

Quinta de Aveleda, Kork tre
Quinta de Aveleda
Vinranker Quinta de Aveleda
Vin tønner på Quinta de Aveleda

Vi fikk servert en typisk Portugisisk lunsj med regionale viner.

Etter lunsj så vi også noen fantastisk fine påfugler som viste frem hele sin vakre prakt.

Tilbake på båten og vi seilte videre. På ettermiddagen passerte vi en ny sluse, Carrapatelo Lock, som er den høyeste slusen i Europa i en lift, 35 meter.

Når vi kom inn i slusene, ble masten lagt ned, Taket over bord og stoler bak på båten ble senket, og styrhuset ble senket ned i båten. Dette for å kunne passere når båten kom opp på toppen av slusene, hvor vi også passere lave broer. Da måtte alle på dekk sitte, for ikke å skalle…

Vi seiler videre.

På kvelden blir det servert en “sip and sail” drink i baren, før middag. Hver dag kunne vi velge inntil 4 retter fra menyen som varierte hver dag. Fantastisk god mat og mange gode lokale viner ble servert om bord under hele seilingen.

Middag ombord. Selfie med sjefs kokken
Dessert

Båten lå til kai i Caldas de Aregos for natten. En stille rolig landsby.

24.06.2022

Lamego, Matheus Palace

Vi seiler videre til Lamego hvor vi skal ligge i et par dager. På andre siden av elven ligger byen Peso da Regua.

Etter frokost gikk vi en liten runde i området. Vi passerte store felt med vindruer, og Sandeman figuren ruvet over markene på en topp.

Vi gikk innom en vingård på vegen, Rotha do Vinho Do Porto. Her var det også et hotell, og muligheter for både overnatting og vinsmaking.

Da vi kom tilbake på båten var det et kokkekurs, hvor vi lærte å lage de fantastiske gode “Pasteis de nata”.

Mateus Palace and Garden tour

På ettermiddagen hadde vi en ny utflukt, til Matheus Palasset. Av oss som var unge på 80 tallet, husker vel de fleste Matheus flasken…

La Casa de Mateus ble bygget i første halvdel av 1700-tallet og designet av Nicholas Nasoni. Det regnes som mesterverket av portugisisk barokkarkitektur. Det er nå et museum med flere rom fulle av antikke møbler. Her er det praktfulle hager som er sammensatt av perfekt velstelte hekker, blomster, trær, praktfulle innsjøer, fontener osv.

Mateus Palace

Etter besøket besøkte vi en lokal restaurant, hvor de selvfølgelig serverte Matheus.

Etter middag denne kvelden var det et show om bord med lokal folkedans og Fado.

25.06.2022

Town of Lamego

Vi startet dagen med en utflukt til byen Lamego. Her ligger pilegrimskirken “the sanctuary of Our lady of Remedies som dominerer over byen, flankert av tvillingklokketårn. Vi startet turen med å gå de 686 trappetrinnene opp til kirken. Dette er en av Portugals viktigste helligdommer. De hundrevis av sikksakk trappene er dekorert med flislagte “malerier”

Our Lady of Remedies

På veien ned til byen igjen, hadde vi en liten vinsmaking med litt diverse pølser og oster på et lokalt vinhus.

Denne herlige barokke byen ligger i en fruktbar dal, og har et sjarmerende sentralt torg som ligger i en offentlig hage omgitt av elegante bygninger fra 1600 tallet.

Tilbake på båten, og vi seiler videre mot Pinhao.

Vi seiler videre til Pinao
Mange falker å se langs elven

Etter lunsj om bord passerer vi en ny sluse.

Nå seiler vi inn i hjertet av Douros vin produksjons region. Vi passerer flere vingårder, og det er drueranker så langt øye kan se. Det er også noen Oliven lunder her og der.

Vingårder langs elven

På ettermiddagen seiler vi inn til Pinao, som ligger i hjerte av Douro`s vindal.

Quinta da Roeda

Vi besøker en lokal vingård for omvisning og Portvinssmaking. Vi får også en demonstrasjon om gamle produksjons måter.

26.06.2022

Pinhão

Vi starter morgenen med en spasertur til byen Pinhão.

Pinhão ligger i hjertet av denne vakre regionen, og et av de mest populære stedene for folk å besøke.

Ama Vida i Pinhão
Douro
Forlatte bygg i Pinhão
Langs elven i Pinhão
Diverse farkoster
i full blomst

Disse “barene” var å se flere steder langs Douro.

Bar i Pinhão

Regionen er åpenbart mekka for vinelskere. Douro er den eldste vinregionen i verden, etter å ha blitt avgrenset i 1756, og den produserer noen av de beste vinene i Portugal.

Pinhão jernbanestasjon er en flott jernbanestasjonen i Portugal, med vakre azulejos, ( flerfargede, ofte relieffprydede fajansefliser.)

Togstasjonene på
Togstasjon i Pinhão

Quinta da Avessada

På veien opp til Quinta da Avesada er utsikten upåklagelig.

Usikt over Douro dalen langs veien til Quinta da Avessada

Et nytt vinhus besøkes. Denne gangen i en landsby oppe i fjellene, ca 600 moh, på det flateste område i regionen. På grunn av dette er 90% av plantasjen bestemt til produksjon av Muscat druer, som Moscatel de Favaios er produsert, og er utpekt som en nasjonal apéritif. Det er den vindyrkende landsbyen Favaios med rundt 1000 innbyggere som gir navn til denne vinen. I dag er produksjonen av denne likøren eksklusiv for Adega Cooperativa de Favaios, men all denne produksjonen hadde sin begynnelse i Quinta da Avessada.

Quinta da Avessada
Vinranker, Quinta da Avessada

Her ble vi ønsket velkommen med litt musserende i glasset, før eieren av godset introduserte seg selv, og fortalte litt om stedet. Det ble omvisning etterfulgt av en nydelig 3 retters lunsj.

Eier av vingården på Quinta da Avessada
Eier av vingården, Quinta da Avessada
Demonstrasjon av høstingen
Vin tønner
Håndmaler kjøleskapsmaneter og souvernirer
Lunsj på Quinta da Avessada
Eieren kommer stadig innom og forteller historier. Veldig morsom type 🙂
Underholdning før maten
Nydelig mat

På ettermiddagen ruslet vi en liten runde igjen. Da fikk vi se de diverse farkostene i aksjon…Det var en variant av “ta sjansen” på gang. Morsomt å se på alle de kreative farkostene som var laget, og hvordan de kom seg frem på vannet.

Pinhão, Ta sjansen…

Nå hadde også “baren” åpnet like i nærheten av båten, så da ble det en liten pitstop her. Gøy å smake på litt lokalt øl også.

En liten pit stop, Pinhão

På kvelden var det Farewell Gala dinner, og all mannskap ble hyllet.

27.06.2022

Vega Terron

Vi seilte tidlig av sted videre oppover Douro elven, og vi kom snart til en ny sluse. Valera Lock, 33 meter stigning.

Douro elven
Smalt til tider…
Neste sluse, Valeira lock
Trangt på sidene av båten. Valeira lock
Neste sluse, Valeira lock. Lavt under broen, så alt på dekk blir senket.
Sluse passert

VI har en flott seiling videre mot Spania, til vår ende stasjon Vega Terron.

Lave broer
Douro valley
Douro
Tog langs Douro elven
Langs elven
Vinranker, Douro valley
Douro valley
Oliven lunder

Vi kommer til vår femte og siste sluse på reisen, Pocinho Lock, 12 meter stigning.

Castelo Rodrigo

Vi kommer til vår ende stasjon, Vega Terron i Spania, og etter lunsj tar vi fatt på vår siste utflukt i Portugal. Her har vi Portugal på den ene siden av elven, og Spania på den andre. Turen går til Castelo Rodrigo. Fra sin høye bakke posisjon ser den lille landsbyen Castelo Rodrigo ned over platået som strekker seg østover til Spania og nordover til den dype dalen av elven Douro.

Utiskt over Douro valley og over til Spania

Den historiske landsbyen Castelo Rodrigo har hatt en viktig betydning i Portugisisk historie. Det antas at slottet ble grunnlagt på 600 tallet basert på legender.  Blant monumentene som gir verdi til den historiske arven er de gamle murene, ruinene av palasset Cristóvão de Moura, Pelourinho fra sekstende århundre, moderkirken, middelaldersisternen og restene som vitner om tilstedeværelsen av et viktig samfunn. I mer enn 600 år var landsbyen en by og fylkesete. På forskjellige tidspunkter i nasjonal historie skilte innbyggerne seg ut for sitt mot og lojalitet til kronen. Nå en rolig fredelig landsby.

I dette området er det stor mandel produksjon, og vi fikk smake mandler i mange varianter, og også viner og mandlelikør.

Siste kveld om bord. Vi nøt en bedre middag og fikk servert nydelig vin fra Figueira Castelo Rodrigo området.

28.06.2022

Tidlig neste morgen, frokost og avreise Madrid. Takk for nå Ama Vida. God service, nydelig mat og fine utflukter. Vi hadde en flott tur med dere.

(Jeg vil skrive om reisen til Madrid, Salamanca og Toledo i neste innlegg.)

4 kommentarer til “Elvecruise på Douro Juni-Juli 2022”

1. Hei hei. Beklager sent svar, men har ikke vært inne på siden på en god stund.
    Vi booker gjerne reisene våre i god tid, gjerne både et og to år i forvegen.
    Vi bruker Escape en del, og det var de vi bestilte elvecruiset på Douro med. Ellers bestiller vi stort sett større cruise gjennom Berg Hansen på Jessheim.

Ha en fin sommer.

MVH

Gro Haga

2. Hei, reiste dere på egenhånd eller med en arrangør?
    Vi har lyst på Douro men ser det er opptatt overalt. Kan du si litt hvordan dere booket og med hvem?