Kategoriarkiv: Gijon

Vin cruise fra London til Bordeaux, Bilbao, Gijon, La Coruna, Porto og Lisboa, September 2018

Vi startet dette cruiset fra Greenwich London. Benyttet derfor anledningen til å ta ett par dager i London før cruiset.

London

Vi bodde på St James Trafalguar Square, Hilton Collection hotell. Vi var veldig fornøyd både med hotellet og beliggenheten. Det var ikke langt å gå til hverken Buckingham Palace, Westminster med Big Ben, Picadelly Cirkus, Soho og Themsen.

Ønsker man en plass på takterrassen ute på dette hotellet, bør man bestille bord, da det er veldig populært og stor pågang.

Utsikt over Trafalgar Square fra hotellet
Takterrasse hotellet
The eye, utsikt fra tak terrassen på hotellet
The eye

Vi kom på lørdag ettermiddag, så på kvelden gikk vi en runde i Soho distriktet. Her kryr det av restauranter og barer, så her er det noe for enhver smak.

Soho
London by night
London by night, China Town

På søndagen gikk vi en lang runde, hvor vi så flere kjente attraksjoner for London underveis.

Portal til Buckingham Palace
Buckingham Palace
London. De berømte telefonboksene
Langs veien

Big Ben var under restaurering når vi var der….

Westminster Abbey
Westminster Abbey med Big Ben
Underholdning Langs veien

Vi valgte å gå langs Themsen hele veien til London Tower Bridge. Masse å se underveis, og flere steder man kan stoppe for litt å spise, eller bare noe å drikke. Det anbefales å gå over Westminster Bridge, og gå på andre siden av elven nedover. Der er det mest å se. Vi gikk denne siden nedover, og på andre siden tilbake.

Langs Themsen
The eye
Langs Themsen. Drikke pause
Artister langs Themsen
Restauranter langs Themsen
London Tower Bridge
Promenaden langs Themsen, The Shard i bakgrunnen.
City of London
Langs Themsen, Tower of London

Det var sykkelritt i London denne Søndagen, og det krydde av folk rundt hotellet.

Trafalgar square

På kvelden gikk vi igjen en liten runde, og var innom Picadelly Cirkus, og vi kom også over en filminnspilling i byen.

Picadelly cirkus
London by night. Engelsk drosje
Filminnspilling London

Det er ikke så mye man rekker på 1.5 dager, men en del fikk vi da med oss denne gangen også.

Greenwich

Mandag morgen gikk turen til Greenwich hvor cruiset vårt startet.   Det var opprinnelig en egen by, men er nå innlemmet i Stor-London.På grunn av sin lange historie som landets sjøfartssentrum og de mange historiske bygningene nær bysentrum plassert på UNESCOs verdensarvliste i 1997. De maritime forbindelsene til Greenwich ble feiret på 1900-tallet ved å plassere de historiske skipene «Cutty Sark» og «Gipsy Moth IV» ved elvebredden, foruten etableringen av Det nasjonale maritime museum i de tidligere bygningene Royal Hospital School i 1934.

Cutty Sark Greenwich
Greenwic

Vi seilte denne gangen også med Azamara Journey. Vi var 25 Nordmenn om bord, og vi var en del av en gruppe på 23 personer, som reiste i regi av Cruise.no.

Vi seilte sent på natten fra Greenwich. Selv sov jeg godt på den tiden, men min samboer holdt seg våken for å få med utseilingen.

Uteiling fra Greenwich
Utseiling fra Greenwich

Vi startet med ett par dager til sjøs, hvor vi hadde late dager om bord. Været var ikke så bra, så det ble dårlig med soling, men litt trening, gode lange luncher og middager er heller ikke å forakte. Vi fikk også beundre en flokk med delfiner som svømte en stund etter båten. Facinerende.

Delfiner

Vi hadde også ett vin kurs for oss som reiste med cruise.no, for å lære litt om vindistriktene vi skulle innom, hvor vi avsluttet med en Quiz.

Vin kurs

Bordeaux

Vår neste havn var Bordeaux, Frankrike. Bordeaux er en havneby i Garonne, bygget opp på elvebredden av elven Garonne. Byen som er mest kjent for vinproduksjon, og har nå brukt 20 år på å bli en foregangs by innen arkitektur og grønn urbanisme. Som lønn for strevet er de blitt en del av Unescos verdensarvliste.

Da Azamara ikke er så stor båt, seilte vi helt inn til byen, hvor vi også hadde en overnatting. Mange fine plasser og vingårder å se langs elven mot Bordeaux.

Innseiling til Bordeaux, Garonne elven

Innseiling til Bordeaux, Garonne elven. Vin museum
Innseiling til Bordeaux, Garonne elven, Heve/senke bro
Bordeaux, utsikt fra båten

I gamle byen i Bordeaux kan man rusle rundt, og det er mange fine steder å se og oppleve. Her finner du gå gater, flere Plasser med restauranter, og mange severdige bygg. Flere steder kan man også se porter av den gamle bymuren.

Bordeaux, Place de la bource
St Andre Katedralen, Bordeaux
Bordeaux, Gå gate
Bordeaux, Opera Nationale
Bordeaux, Grand hotel
Girondins monument
Girondins monume

St Emilion og besøk på Vingård

Vesle St.-Émilion er en av verdens mest kjente vinbyer. Saint-Émilion, som byen også kalles, ligger ved elven Dordogne cirka 40 kilometer øst for byen Bordeaux, og vinproduksjonen her har røtter helt tilbake til romertiden. St.-Émilion har en helt enestående arkitektur fra middelalderen, og er et godt eksempel på hva oppgangstider med påfølgende nedgangstider har å bety for hvordan bebyggelse blir bevart. St.-Émilion ble i år 1999 oppført på Unescos liste over Verdensarven.

Om byen St.-Émilion vet vi at den bretonske benediktinermunken Emilius slo seg ned her på slutten av 700-tallet. Han gravde ut en hule i den kalksteinsklippen midt i byen St.-Émilion der Monolittkirken i dag befinner seg. Her levde han som eremitt til han fikk følge av andre benediktinermunker, og her grunnla de et nytt kloster. Som det var vanlig i tidlig middelalder vokste det frem en liten by rundt klosteret. På denne tiden var Frankrike underlagt Karl den Store, som i følge hans biograf Eiginhard bygde en festning i nabobyen Fronsac, nærmere Bordeaux i år 769. Denne ble revet til grunnen under religionsurolighetene på slutten av 1500-tallet.

Er mange vinhus som er representert her, med mange vin bodegaer hvor man kan gå innom å få en prøvesmak, og kjøpe viner.

St Emilion
St Emilion, Monolitt kirken

Under bakken under kirken, finner man en gammel kirke og katakomber. Her må man ha med guide for å komme inn.

Katakomber

Vin smaking og Lunch på vingården Dauphine

På vingård
På vingård, vinranker
Vin produksjon
På Vingård
Lunch på Vingård

På kvelden var det White night party om bord. Dette er noe Azamara har på hver seiling. De duker opp på soldekk, og serverer en “Amazing” buffet med BBQ.

Bilbao

Vår neste havn på reisen, hvor vi også var i 2 dager. Bilbao ligger helt nord i Spania, i Baskerland. Bilbao er en viktig havneby, med handel og jernindustri. Tidligere kunne større båter seile helt inn til byen, men det er de senere år kommet opp broer, som forhindrer det, så nå må de store båtene legge til i Santurzi, ute ved elvemunningen til elven ria del nervion O de Bilbao.

Santurzi

Strand i Santurzi

Bilbao

Den var lenge kjent som en forurenset industriby, men har senere på kort tid transformert seg til å bli Spanias mest kulturelle by. Dagens Bilbao er full av attraksjoner og ligger samtidig i et meget naturskjønt område med mange severdigheter.  Byggingen av Guggenheim-museet var en katalysator for utviklingen og senere har hele Bilbao blitt rustet opp med ny infrastruktur.

Vi var den første dagen på en runde på egenhånd, og ble litt kjent med byen. Neste dag var vi på en rundtur i regi av Cruise.no, hvor vi først var på Guggenheim museet, før vi hadde “Pintxos” (Baskernes egen tapas) i gamlebyen.

Guggenheim. Maske av speil
Guggenheim, lysekrone av tamponger
Guggenheim

Fra Guggenheim museet kan man rusle på elvepromenaden helt til gamlebyen. Her er det også en flott gangbru kun for fotgjengere over elven.

Bilbao, promenade langs elven

Gamlebyen Casco Viejo, nord for elven, er det historiske sentrum. Den sjarmerende gamlebyen karakteriseres av trange gater med mange små butikker, barer og restauranter.

Pintxos tur
Santurzi

VI hadde også Azamazing evening i Bilbao, hvor vi var på “the Chocolate Box” teater, hvor vi fikk se ett typisk folkelore show fra Baskerland.

Azamazing evening, Chocolate box

Tilbake til båten, hvor de sto klare for velkomst.

Tilbake etter Azamazing evening

Gijon-Oviedo

Gijón er en kystindustriby nordvest i Spania. Gijón er den største byen i den autonome regionen Asturias.

Tidlig morgen på vei inn til Gijon
Velkomst på havna i Gijon

Denne dagen valgte vi å reise på en utflukt, til Fernando Alonso museet. Han var kun 24 år gammel da han ble den yngste F1 sjåføren i historien.

Fernando Alonso museet, samling av hjelmer fra andre F1 sjåfører

Vi var også innom hans hjemby, Oviedo. Vi ruslet rundt i gamlebyen, som var utrolig koselig.

Stort innendørs matmarked i Gamlebyen Oviedo

Her i distriktet er det cider som blir laget, og vi måtte jo teste den ut. Den ble servert på en veldig spesiell måte på restauranten vi satte oss ned på. Men at den var så veldig god, skal jeg vel ikke påstå…

Sjenking av Cider

La Coruna

La Coruña er den nest største byen i den autonome regionen Galicia i den nordvestre delen av Spania.

Her fikk vi oss en ordentlig lang gå tur. Båten lå helt inne i byen, så vi kunne bare spasere ut på kaia, og inn til byen.

Havnen i La Coruna
Havna La Coruna

Vi startet i gamle byen, som ikke var så veldig stor.

Herfra gikk vi ut på strandpromenaden, som går rundt store deler av byen. Den er over 12 kilometer lang.

Strandpromenaden
Mye bevegelse i havet utenfor byen
Hver stolpe på strandpromenaden hadde hvert sitt motiv

Her gikk vi innom flere by høydepunkter langs vegen, som Jardin del Moro, Stranden Las Margaritas, Torre de Hercules, som er ett Romansk fyrtårn bygd i det andre århundre. Restaurert i 1791. Er fremdeles i bruk, og står på Unescos verdensarveliste.

Jardin del Moro
På vei til fyret
Torre de Hercules
Utsikt fra fyret
Ved fyret

Videre kom vi til noen flotte strender, Playa del Orzan og Playa de Riazor.

Playa del Orzan
Ved Playa del Orzan
Playa de Riazor
Obelisco millenium

Herfra gikk vi inn i byen, og tok en runde i gå gaten, og restaurant gaten som ligger parallelt. Her finner man også mange artige butikker.

La Coruna
Handlegate Coruna
Gå gate
Rest og bar gate Coruna
Plaza de Maripita, Rådhuset
Spesielle sko…

På ettermiddagen hadde vi en flott utseiling fra La Coruna

Porto, Portugal

Porto er den nest største byen i Portugal etter Lisboa, og en av de største urbane sentrene i sørvestlige Europa.

I nordvestre Portugal, ved elvemunningen til elven Douro, ligger landets nest største by Porto. Herfra reiste de første portugisiske oppdagerne ut på sine ekspedisjoner.

Vi hadde ca 15 minutters kjøretur fra havnen, og inn til Porto sentrum. På havnen krydde av fiskebåter på morningen, og det er tydelig at de har fått fangst.

Porto havn
Havna i Porto
Langs veien, Porto

Porto er kjent for sin vinproduksjon, og da først og fremst portvin. En rundtur i et av de mange portvinshusene er en selvfølge når man er i Porto, og da er det området Vila Nova de Gaia man skal dra til. Her ligger alle de kjente portvinshusene som for eksempel Burmester, Calem, Kopke – som er det eldste og Sandeman på rekke og rad Her er vinhusene på den ene siden av elven, og restauranter i fleng på den andre siden. Her går broen Ponte Luise I over elven, hvor det er biltrafikk og gangfelt nede, og bane og gangfelt over. Man kan da ta Cabel car fra Vinhusene, og opp på toppen av broen.

Porto
Portvin på Sandemann
Porto, Cable car
Porto, Ponte Luis I
Porto, elven Douro

Smale gater og trange smug, sjarmerende hus og vakre kirker dekt av blå fliser og ikke minst mange imponerende katedraler. Dette er bare noen få eksempler på kultur og arkitektur som Porto har å tilby. I den koselige bydelen Ribeira kan man fortsatt føle historiens vingeslag og det er ikke så rart at Porto står på Unescos verdensarvliste. Middelalderkatedralen Sé, kirken Sao Francisco fra 1300-tallet og 1800-tallsbørsen Palácio da Bolsa er bare noen av de historiske perlene som du absolutt ikke får gå glipp av når du er her.

Det er også ett bar område i Porto, hvor det er flere gater med “uteliv”. Men på en onsdag dag, var det ikke så mange steder her som var åpne. Men vi fikk smakt på det lokale ølet på denne baren.

Bar to be wild
Super Bock

Skulle gjerne hatt flere dager i Porto, da det er en veldig spennende by, hvor det er mye å se. Men det må bli en annen gang 🙂

Vår siste havn på denne reisen var

Lisboa, Portugal

Jeg velger å ikke skrive noe om Lisboa denne gangen, da jeg har skrevet om denne byen i ett tidligere innlegg. Se:

Men noen bilder legger jeg ved, da vi hadde en flott innseiling tidlig på morningen, og Lisboa er også en fantastisk fin by.