Kategoriarkiv: Puerto Montt

Cruise, Forth Lauderdale-Karibien-Sør Amerika-Antarktis, Dag 46-48

Dag 46-48

Puerto Montt, Chile

Vår reise nærmet seg slutten, og den 17. Desember seilte vi inn til Puerto Montt i Chile, som er en havneby sør i Chile med om lag 180 000 innbyggere.

Økonomien i byen er basert på landbruk, skogbruk, fiske og lakseoppdrett, og den raskest voksende i det sørlige Chile.

Innseiling til Puerto Montt

Vi ruslet litt rundt i byen. Sentrum her er ikke så stort. Man har en strand promenade,  og en hovedgate igjennom byen, så tok ikke så lange tiden. Selve byen var ikke så veldig spennende.

Etterpå gikk vi på Angelmi Handycraft marked, som ligger ett par hundre meter fra piren, i motsatt retning enn sentrum. Ett fargerikt marked, og mye å se på.

Handycraft marked Puerto Montt

Mye å kikke på langs havnen her også.

Puerto Montt
Handy Craft marked i Puerto Montt
Utseiling fra Puerto Montt

Sjødag

Så hadde vi en sjødag før vi ankom Valparaiso. Vi snakket med kapteinen på båten som vi i løpet av cruiset ble litt kjent med, og vi fikk komme opp på broen.

Den siste sjødagen ble også brukt til å pakke.

Pakketid

Nesten litt rart å skulle forlate båten etter 45 dager om bord. Man blir utrolig bortskjemt med å bo på båt, med ferdig frokost, noen dager levert og inntatt på lugaren, deilige buffet luncher, afternoon tea, gormet middager,  og noen som rydder og vasker på lugaren din hver dag, 2 ganger pr dag.  Det har vært en fantastisk reise, med mange nye opplevelser.

Men nå var vi veldig innstilt på at reisen var over, så nå gledet vi oss til å komme hjem til familien og venner. Norsk Julemat og Julefeiring.

Julepyntet båt
Seabourn Quest

Valparaiso

Den 19. Desember ankom vi Valparaiso. Her sluttet reisen, og vi kjørte inn til Santiago hvor vi fløy hjem fra., og som er hovedstaden i Chile.

Men, vi må nok se om vi kan reise tilbake til Chile en gang i fremtiden, så vi får se mer av Valparaiso og Santiago. Kanskje kombinert med en reise ut til Påskeøyene?

utsikt til Valparaiso fra havnen
Valparaiso
Boliger i utkanten av Valparaiso

Chile har mange vin gårder, og flere av de ligger i dalen man kjører igjennom på veien til Santiago.