Kategoriarkiv: Laos

elvecruise, kina til Laos på Mekong, Luang Prabang

Luang Prabang

14.01.2019

På ettermiddagen ankommer vi Luang Prabang.

I Luang Prabang, er det ca 50 000 innbyggere. Fra 1300 tallet var byen i lange perioder hovedstad i riket Lan Xang, som geografisk til en viss grad tilsvarer dagens Laos.

Luang Prabang ble i 1995 oppført på Unescos verdensarve liste.

Byen, som ligger ved Mekong, 42 mil nord for Vientiane, som er hovedstaden i Laos, er kjent for en høy konsentrasjon av buddhistkloster og buddhistmunker. I 2010 har byen 33 tempel/kloster, hvorav noen ble bygd allerede på 1600 tallet.

Vi hadde en ettermiddagsutflukt i byen. Vi ruslet litt i gatene, og var innom noen templer.

Luang Prabang
Er mange templer i Luang Prabang
Restaurering
Ofring på bilen
Munker i gatene, Templer i Luang Prabang

Vi ruslet en tur langs Nam Khan river, som renner gjennom hele Luang Prabang. Det er en side elv fra Mekong. Det går en gang bro over til den andre siden.

Håndtverker ved Nam Khan river
Nam Khan river

For å se på solnedgangen, gikk vi opp på Phousi Mountain, et lite fjell i byen, og får en panorma utsikt over Luang Prabang.
Det er 328 trinn å gå opp. Du vil se Buddhas underveis og på toppen er et godt utsiktspunkt for bilder under solnedgang. Men vær obs på at det kan være veldig masse mennesker der, så kan være lurt å være tidlig ute hvis man ønsker seg en fin plass.

På vei opp til Phousi Mountain
På toppen på Phousi Mountain
Utsikt fra Phousi Mountain

Her kan man gå forskjellige veier opp og ned, og vi kom rett inn i nattmarkedet når vi kom ned igjen.

En flott kveld på Mekong.

Vakker kveld i Luang Prabang

Vi gikk så tilbake til båten for middag, før vi ruslet en kveldstur i byen. Vi gikk igjen en tur på nattmarkedet, før vi prøvde en pub for å smake det lokale ølet.

15. 01.2019

Ny dag, og vi får se mer av Luang Prabang.

National Museum og Royal Palace
Det kongelige palassemuseum i Luang Prabang (også kjent som “Haw Kham” eller “Golden Hall”) var en gang Laos kongelige palass. Det huser mange interessante historiske gjenstander. Hvert element forteller en historie … så her kan man lære masse om Laos sin historie. Palasset ble bygget i 1904, og har en blanding av Laos tradisjonelle og franske stil. Det ble bygget for kong Sisavang Vong og hans familie i den franske kolonialtiden. Etter kong Sisavang Vongs død var kronen Prince Savang Vatthana og hans familie den siste til å okkupere palasset. Etter revolusjonen i 1975 ble bygningen overtatt av regjeringen. Slottet ble da omgjort til et nasjonalmuseum og åpnet for publikum i 1995.

Før man går inn i museet, må man legge fra seg ev store vesker/sekker og kameraer inne i ett hus på området. Man får en nøkkel til ett skap. Det er dessverre ikke lov til å ta bilder inne på museet.

Naional museum

Haw Pha Bang, en utsmykket paviljong som huser den stående Buddha-statuen kalt Prabang. Tidligere ble Prabang-statuen og mange andre religiøse gjenstander plassert i palasset, frontfløyen.

Her finner man også ett eget hus med kjøretøy og biler som de kongelige har hatt oppgjennom årene.

Vi kjørte Tuk Tuk til Ock Pop Tok.
Grunnlagt i 2000 av engelskkvinne Joanna Smith og Laotian Veomanee (Veo) Douangdala. Ock Pop Tok eller OPT har vokst fra en liten butikk som bare selger noen få design, til å bli en av de viktigste tekstilene og kunstneriske institusjoner i hele Laos og Sørøst-Asia. Ock Pop Tok er nå et team på over 78 ansatte.

Her farger de silken med naturlige råstoffer.

De har også kurs her for de som har lyst til å lære å veve, eller andre teknikker de bruker i tekstil.

Ock pop tok

Vårt neste stoppested før lunch er Wat Xieng Thong Temple
Wat Xieng Thong befinner seg på spissen av Luang Prabang-halvøya, og er en av Laos vakreste og rikelig innredede templer. Det er et kongelig tempel bygget av kong Setthathirath i 1559 på bredden av Mekong-elven. Det er en av de få templene som ikke ble ødelagt under Black Flag Army invasjonen i 1887. Det er to innganger til templet. Veiens oppføring er gjennom en forseggjort port, toppet med en sirkulær stupa. Innføringen fra Mekong-elva pleide å være hovedinngangen i tidligere århundrer. Det var oppføringen som kongen brukte da han kom med båt fra kongeslottet. En lang, bred trapp fra Mekong-elven fører til templet; i nærheten av toppen er to store hvite løver.

Wat Xieng Thong Temple

På kvelden var det Pandaw Ba Ci Ceremony. Denne spesielle Laos seremonien består av bønn, drikke Lao whisky, og landsbyens folk binder bomullsarmbånd rundt håndleddet. Ritualet er ment å beskytte deg, gi deg lykke, god helse, og sikker god reise.

Knyter på bomullsbånd
Kapteinen knyter på bomullsdbånd

Det var en vakker solnedgang denne kvelden, og etterpå var det lokale dansere som underholdt oss.

Etter hvert blir alle med på dansen.

16.01.2019

Denne morningen står vi opp ekstra tidlig, kl 0500. Vi skal være med på Alms Offering. 200 munker går hver morgen rundt i byen og samler inn ris. Noe gir de videre til de fattige, og resten er mat til dem selv.

Det er mange turister som kommer inn til Luang Prabang på morgenen for å overvære Alms Offering. Det kryr av biler i gatene.

Etterpå går vi på morgenmarkedet. Her er det ferske grønnsaker, fisk, kjøtt med mer og få kjøpt.

Vi tar en tur tilbake på båten til frokost. Det ligger mange båter langs elvebredden, som venter på konene som har vært på marked og handlet.

Så er vi klar for formiddags ekskursjon. Vi tar igjen Tuk Tuker, og kjører litt utenfor sentrum. Først til en smed.

Etterpå besøker vi Ban Xang Khong. Her lager de Papir. De viser frem hvordan de lager det, og hvordan de dekorerer papirene.

Maling på kort de selger

Vi går innom ett sted som lager tre skulpturer.

Treskjærere
Treskjærer

Turen går så videre til Ban Pha Nom. Her besøker vi en sølv smie, og de har også en butikk vi er innom. Tror ikke det var så mange av oss som var så veldig imponert over dette stedet…

Vi reiste så tilbake til båten. Litt å se på underveis her også.

Før middag var det farvel presentasjon av mannskapet.

Etter middag ruslet vi litt rundt i Luang Prabang. Dette var vår siste dag i Laos, og vi måtte bli ferdig med souvernir handelen.

Papirkort, nattmarked

Vårt elvecruise fra Kina til Mekong var over. Å være på elvecruise er veldig spennende. Det er ikke så mange gjester på båten, så man blir greit kjent med folk hvis man vil. På Pandaw Laos er det plass til 20, men på denne seilingen var vi bare 15. Gruppen er ikke så stor på utflukter, og man kommer tett innpå lokalbefolkningen, da man reiser litt utenfor de største turistbyene. Kan absolutt anbefales.

Takk til Kina Reiser hvor vi bestilte vår reise. De er behjelpelig med å planlegge etter ønske, om man ønsker å utvide turen.

Vi reiste videre til Thailand og Hua hin, og hadde en uke der etterpå. Jeg har skrevet om Hua hin tidligere, så gå gjerne inn på innlegget for å lese mer om Thailand.

Elvecruise på mekong fra Kina til Laos- Laos del 2

10.01.2019

Vi fortsetter ferden nedover elven, med Laos på vår venstre side, og Thailand på vår høyre.

Vi har en liten stopp i Pak Tha for shipsformaliteter, ca 30 minutter.

Stopp for skipsformaliteter
Langs elven

Vi seiler videre, og på ettermiddagen har vi en stopp i

Pan Pak Sith Village

Khmu etnisk minoritetsgruppe.
Den oprinnelige befolkning i Laos representeres av mon-khmer-talende grupper (først og fremmest khmu), som i dag utgjør ca. 25% av landets befolkning. De er en Østroasiatisk språkgruppe. Austroasiatiske språk er en språkfamilie i Sørøst-Asia og det nordøstlige India. Navnet kommer fra greske ordrøtter og betyr Sør-Asia. De austroasiatiske språkene snakkes ikke i en sammenhengende region, fordi den splittes opp av andre språk og språkfamilier. Det har blitt antatt at talerne av austroasiatiske språk tilhører en veldig gammel befolkning i Sør- og Sørøst-Asia, og at talerne av de andre språkene har kommet til regionen seinere.

Religion er Animisme. Respekt for åndelig mester.
Animisme har blitt forstått som en tro på en upersonlig kraft (mana) som ligger bakom alle fenomener (animatisme, krafttro), og troen på en individuell sjelelig bestanddel i alle ting. Sjeletro.

De dyrker ris. Har gris, høns og geiter, og de jakter på rotter.

Ender og høner
Rottefeller
Rottefelle
Ban Pak Sith Village

De lager sine egne bambuskurver og stråtak.

De håndlager også møbler av teak.

Håndlager teak bord

Det bor 41 familier i landsbyen.

Ban Pak Sith Village

Her kan man se stor forskjell på de som jobber, og de som “ikke gidder” som vår guide sa. Kan selvfølgelig også komme av sykdom. De har bygget seg ett lite krypinn, og det er heller ikke så veldig tett…

Vi var på besøk på skolen. Da vi kom, var ungene midt i time. Vår guide Bee tok en liten engelsk time med de, og gikk gjennom det engelske alfabetet, med sang. Stor stas blandt ungene, og de var villig med.

Engelsk med Bee

Etterpå fikk de en fotball fra båten, og det ble fotballkamp ute.

Fotball kamp

Jentene drev med egen lek, og hoppet strikk.

Tilbake til båten, og vi fortsetter ferden nedover Mekong. Vi nyter dagen, og sitter ute på dekk og følger med på livet nedover elvebredden.

Etter en stund, møter vi en annen Pandaw båt. Vi begynner å gå short for enkelte typer av drikkevarer ombord, og får litt påfyll, men gjester og ansatte slår av en kjapp prat over rekka 🙂

Møter en annen Pandaw båt

I 17 tiden la båten til på en sandbank langs elven. Det var tid for Pandaw BBQ and Coctail party før middag.

Stoler og utstyr ble bært i land. Det ble tent lykter og bål. Det ble servert Coctail og grillspyd, og det var underholdning fra mannskapet med lokale sanger, og i blandt gjestene hadde vi også en ung gutt fra Tyskland som tok ett par låter på gitaren. Det var en utrolig fin stemning.

Bbq og coctailparty on the riverbank
Det går mot kveld
Solnedgang
Underholdning, kokken og servitøren
Underholdning

Etterpå sendte vi opp lys lanterner, og kapteinen gikk rundt og ønsket oss happy life, good healt and live for a thousen year.

Floating fire lantern

Da vi var klare til å pakke sammen igjen, og gå tilbake til båten for middag, hadde det meste av sandbanken ast ut i elven, da det var mye vann i elven, og den stadig steg.

Vi overnattet her for natten.

11. 01.2019

Vi seiler i 5 nye timer, før vi kommer til det neste stoppet.

Pak Ou Buddha Caves og Elephant Camp

Vi legger til langs elven, og går om bord i en long boat. Denne båten tar oss til Pak Ou Buddha Caves.
En av de mest respekterte hellige steder i Lao; Pak Ou Caves har en historie som går tilbake tusenvis av år. Pakket med over 4000 buddha ikoner. Ligger i en dramatisk kalkstein klippe på det punktet der Mekong slutter seg til Nam Ou-elven. Det er to huler å besøke, den nederste hulen heter Tham Ting og den øvre hulen Tham Theung, begge har miniatyr buddhistiske figurer som hovedsakelig er laget av tre.

Pak ou Buddha cave
Mange turister som er innom Pak ou Buddha cave

Vi går opp en ganske lang trapp til den øvre hulen, hvor det er en del statuer. og noen veggmalerier, før vi går ned og inn i den nedre hulen.

Nedre hule

Veggmalerier på limestone klippen

Etterpå tar vi turen til andre siden av elven. Her besøker vi en Elefant Camp.

Vi forer elefantene med noen bananer, og etterpå kan vi være med å bade med elefantene hvis vi vil. Det fristet ikke veldig mye, da Mekong ikke er den reneste elven, og det er heller ikke fritt for elefant møkk her.

På ettermiddagen besøker vi

Ban Xang Hai Village, Whiskey Village.

Ban Xang Hai eller Whisky Village er en liten landsby nær Mekong-elven. Det trekker besøkende med sin spesielle sterke whisky produsert av ris som gjæres og selges i flasker. Lao-Lao utgjør en integrert del av Lao-kulturen. Det brukes under seremonier for velsignelse, og turister tilbys ofte en shot med brannvann (eller stort glass) når de besøker landsbyen. Besøkende får muligheten til å kjøpe denne alkoholiske etableringen, men de som foretrekker vann i stedet for whisky, kan se lokalbefolkningen veve Laosilke.

Flaskene med Whiskey kan også inneholde slanger eller skorpioner. Hvis du vil prøve noen av de fineste og sterkeste Lao Lao er, bør du ta en tur hit.

Ban Xang Hai Village, whiskey village

I den blå kurven har denne damen shotteglass oppi, og vi får smake på den lokale whiskyen. Disse glassene blir ikke vasket mellom hver gang, men de regner med at spriten er så sterk, at den vil drepe alt av bakterier.

Denne byen er mer preget av turisme. Her finner man også veverier, pottemakeri, og masse souvernir butikker.

Tempel plassen her er det mye å se på.

Ban Xang Hai Village, whiskey village

Husene her er også litt mer moderne. Både tre hus og mur hus. Spesielt fine inngangsdører på flere av de nye husene.

12. 01.2019

Morgen utflukt i

Ban Nasarn Village.

Det bor ca 300 personer i byen, 32 familier. De er animismer, som respekterer familieforfedre og Hmong-Yao språk gruppe.
En svært tonal språkfamilie i Sør-Kina og Nord-Sørøst-Asia.
Han Yao er en ganske stor minoritet. De bor hovedsakelig i fjellrike sørlige Kina, men de er også funnet i Nord-Thailand (der de er kjent som Mian) og Nord-Laos og Vietnam .

På vei inn til landsbyen treffer vi på noen barn som driver og skyter med sprettert.

Her driver de med trevirke. De dyrker også ris, har husdyr som griser, kuer og høner.

Tyske NGO støtter landsbybeboerne med solpanel for strøm, tilgang på vann, skole og hus til læreren.

Ban Nasarn Village
Klesvasken

De har en mølle laget av sandstein, hvor de kverner bla maiskorn.

Mange er veldig fattige her, og man ser flere av barna på rundt 5-6 år, går og bærer på småsøsken, da foreldrene er ute og jobber. Man ser at flere av de minste ungene som løper rundt ikke har på seg truser eller bukse. Grunnene til dette er at de ikke er “renslige” enda, og her har de ikke bleier.

Passer små søsken mens foreldrene er ute og jobber
Ban Nasarn Village

Her er det mange hus med stråtak. De har heller ikke vinduer. De fyrer med bål inne for matlaging. Tidligere bodde dette folket i fjellene, men måtte flytte nedover for å kunne forsørge seg med grønnsaker osv.

Mange landsbyer i Laos, må befolkningen bidra med å drive avl av grønnsaker og ris og lignende, så de får nok kvantum totalt til å selge, så noen stopper og tar med avlingen for salg.

Tilbake på båten, og turen går videre

Xayaburi Dam

På ettermiddagen kommer vi til Xayaburi Dam.
Xayaburi Dam er en vannkraft sluse på nedre Mekong-elven.
Den 4. mai 2007 undertegnet Lao-regjeringen et samarbeidsavtale med Thailands CH. Karnchang Public Company for utviklingen av dette vannkraftprosjektet. Hovedformålet med dammen er å produsere vannkraft. Prosjektet er omgitt av kontroverser på grunn av klager fra nedstrøms miljøvernere. Foreløpig konstruksjon begynte tidlig i 2012, men arbeidet med selve dammen ble suspendert kort tid etterpå på grunn av klager fra Kambodsja og Vietnam nedstrøms. Xayaburi Dam er den første av de 11 dammene som er planlagt på nedre Mekong.

Vi la til ved elven ett lite stykke nedenfor slusene, ved Ban Huay Kau Luang Village.

13.01.2019

Ban Huay Kau Luang Village.

Dette er en landsby som Laos Pandaw aldri hadde besøkt tidligere. Noen av de ansatte på båten, tok en liten rundttur i landsbyen kvelden før, for å få litt informasjon om byen.

Tidlig på morningen ruslet vi inn i byen. Her driver de også med jordbruk, fiske og har husdyr

Her var det stort sett tre hus, og flere hadde fliser på gulvene.
Er litt bedre velstand her. En familie tjener ca 2500 dollar i året.

Det bor ca 450 mennesker i denne landsbyen. De har både barne og ungdomskole. Bygges en ny skole i byen også.

Skole Ban Huay Kau Luang Village

Er flere butikker rundt om i byen.

Denne dagen skulle det være en seremoni i byen på morningen, så det var flere som gikk rundt med noen krukker de samlet mat ol i. Det var også første gang de fikk besøk av turister, så hele landsbyen var ute for å se på disse store hvite menneskene som kom på besøk.

Munker på vei inn til byen for å samle inn mat ol.

Munkene kommer for å samle inn mat

Tilbake på båten fikk vi en omvisning på båten. VI var inne hos kapteinen, og noen fikk også prøve å styre båten. Vi ble vist vaskeriet, kjøkkenet og motorrommet.

Omvisning på båten, inne i styrhuset hos kapteinen
Omvisning på båten, kjøkkenet
Omvisning på båten, vaskeriet
Omvisning på båten, motorrommet

Etter lunch, hadde vi “Cooking Demonstraion” med kjøkkensjefen. Han viste oss hvordan man lager “Tum Som” (papaya salat) og “Boud Mak Auo” (Gresskar i kokosnøtt melk)

Vi satte nå kursen oppover elven igjen, og passerte igjen slusene. Vi la til i Ban Muang Khay Village for natten.

14.01.2019

Vår ferd på Mekong går mot slutten. Dette er vårt siste stopp før vi kommer til Luang Prabang. Da vi har seilt nedstrøms, og det gikk litt raskere enn planlagt, har vi fått besøke litt flere steder enn det sto i programmet , og vi har fått se mange spennende steder.

Vi har overnattet ved Muang Khay Village, og vi starter morningen med å reise til

Kuang Si Waterfall

Her går man først gjennom en bjørnepark, med ………., før man kommer til bassengene, med det fantastiske azurblå vannet.

Kuang Si Fossen er den største i Luang Prabang-området med tre nivåer som fører til en 50 meter fossefall i spektakulære azurblå bassenger før de strømmer nedstrøms. I ett av bassengene kan man også bade, og er veldig populær blant både turister og lokalbefolkningen. Du kan bytte klær til svømming ved trehyttene som ligger nær inngangen. Bassengene har også kaskader på opptil fem meter høyt med deilig kaldt vann på grunn av skyggen gitt av den omkringliggende frodige, tropiske jungelen. Det er stier som gjør at du kan klatre opp til toppen der du kan se strømmen som fôrer inn i fossen og nyte noen mer naturlige bassenger.

Utenfor Kuang Si Watefall garden, var det ett marked hvor man fikk kjøpt både mat og klær. Her var det også restauranter.

Butterfly park

300 meter fra Kuang Si-fossen, ligger Kuang Si Butterfly park. Rt prosjekt som ble startet i januar 2014 fra 2 nederlandske lidenskapelige folk fra Holland. Oppdraget er å skape et forskningsenter som studerer og publiserer om Laos sommerfugler, vertsplanter og bevaring på grunn av miljøspørsmål i Laos. Butterfly Park er åpen for skolene for å øke bevisstheten om den vakre og sårbare naturen i Laos, og gi dem læringsmateriell til å utdanne og forstå viktigheten av å bevare sin vakre natur for deres helse, lykke og økonomisk trygghet i fremtiden. Butterfly Park ønsker å skape finansiering også for lokale skoler. Så barna kan komme for å lære om deres lokale natur.

Buterfly garden

Vi ruslet en liten runde i Muang Khay Village, før vi gikk ombord i båten for lunch.

Tilbake på båten, spiste vi lunch, før vi hadde kurs i håndkle og serviett bretting.

På ettermiddagen ankom vi Luang Prabang.

Elvecruise på mekong fra Kina til Laos- The golden triangle

The Golden Triangle

Welcome to the Golden Triangle, the centre of the world’s drug trafficking.

Den gylne triangel er et område som dekker 367 000 kvadratkilometer i Sørøst-Asia, der en betydelig del av verdens opium har blitt produsert siden begynnelsen av det tjuende århundre. Dette området er sentrert rundt møtestedet til grensene som skiller Laos, Myanmar og Thailand. Den gylne triangels fjellrike terreng og avstand fra store bysentre gjør det til et ideelt sted for ulovlig valmue-dyrking og trans nasjonal opiumsmugling. Inntil slutten av 1900-tallet var den Gyldne Triangelen verdens største produsent av opium og heroin. På 1990 tallet, fikk myndighetene flere av bøndene som hadde opiumsplantasjer til å gå over til å dyrke andre ting, som ananas, mais og lignende.

I dag er det lite tegn på at det ikke var så lenge siden dette var en av de farligste delene av verden, med sin narkotika produksjon og smuglerruter.

I dag finnes det nok enda opiumsplantasjer og narkotikasmugling i dette området.

En FN rapport fra 2014 sier problemet har forverret seg i det siste tiåret. Den viste at opiumproduksjonen i The Golden Triangle hadde tredoblet seg siden 2006, med den illegale narkotikahandel i regionen verdt 16,3 milliarder dollar. Området produserte 762 tonn opium i 2014, som utgjør om lag 76 tonn heroin.
Dette området er kjent som “Golden Triangle”, en av verdens mest travle narkotikahandel sted.

07.01.2019

Chiang Saen

På ettermiddagen ankommer vi Chiang Saen.

Chiang Saen er en viktig entrepôt for Thailands handel med andre land på den øvre delen av Mekong-elven.
Byen ligger i Chiang Rai-provinsen, like sør for Golden Triangle, hvor Thailand, Laos og Burma møtes. Her finnes mange ruiner av templer fra 1300 tallet.

Tempel ruiner fra 1300 tallet

Vi hadde ettermiddagen til fri disposisjon, og ruslet litt rundt i byen. Vi passerte ett marked som ligger langs Mekong elven, før vi svingte opp hovedgaten, en fargerik gate med mat marked, og flere restauranter.

På kvelden kom det en lokal dansegruppe på besøk på båten, og vi fikk underholdning med Thai Tradisjonell dans fra nord Thailand.

08.01.2019

Tachilek- Myanmare

Vi kjørte i ca 40 minutter til Mae Sai, som er i Thailand, og hvor vi passerte grensen over til smugler byen Tachilek i Burma. En litt spesiell grense overgang, da det er venstre kjøring i Thailand, og høyre kjøring i Burma. Her krysser de over i kjørefeltene for å komme på riktig side av veien. Det samme gjelder da fotgjengerne.

På vei til Tachilek
Mae Sai- En regnværsdag
Mae Sai- Grenseovergang fra Thailand til Burma

Vi tok noen små tuk tuk-er til Tachilek Shwedagon Pagoda. Opp til pagodaen var det en litt bratt bakke. Her orket ikke Tuk tuk-en vår og dra opp hele bakken, så her var det ut å dytte.

Tuk tuk Tachilek
Tuk tuk tur i Tachilek

Her er det ingen hindring å kjøre moped på regnværsdager. Mange kreative løsninger…

Regnværsdag i Tachilek
Tachilek

Etterpå kjørte vi til ett kinesisk tempel, og vi fikk også en liten kikk inn til munkene, og så hvordan de bodde.

Kinesisk tempel Tachilek

Vårt siste stoppested i Tachilek var på ett marked. Her ble det solgt masse fake varer til en billig penge, da det også var tax fritt her.

På vei tilbake til The Golden Triangle, kom vi oppi ett trafikkork. Det viste seg at buddaen som de mente stoppet regnværet da de 12 unge guttene fra ett fotballag ble sperret inne i en grotte pga kraftig regnvær i mars i 2018, hadde bursdag. Det samlet seg tusenvis av mennesker for å hylle han, og derav kaos på veiene.

Trafikkaos

Tilbake på the Golden Triangle, hadde vi lunch på Serene hotell, som ligger langs Mekong elven.

Turen gikk videre til

Opium Hall

Opiummuseet er et av de beste stedene du kan besøke for å få en forståelse av hvordan det ble så stort og hvordan det ble utryddet.
Den gylne triangelen pleide å være beryktet som en av de største produsentene av opium. Ulike thailandske organisasjoner ledet av det kongelige prosjektet har brukt tiår med å kjempe mot denne handel. Som en del av denne kampanjen ble Opiumhallen bygget for å utdanne folk om farene ved stoffet gjennom en underholdende utstilling som sporer opiums historie fra første gang, for 5000 år siden, til nåværende problemstillinger av narkotikamisbruk og avhengighet.

Hall of Opium
Opiumspiper, Hall of Opium

09.01.2019

Dai Sa-Ngo

Startet dagen med å kjøre opp til ett utsiktspunkt, hvor man får utsikt over aller de tre landene på the Golden Triangle, Laos, Burma og Thailand.

The Golden Triangle, Burma, Laos, Thailand

Morgen utflukt med traktor til landsbyen Dai Sa Ngo ved The Golden Triangle. Her var det tidligere opiumsplantasjer, men i dag dyrkes det ris og diverse frukt/grønnsaker.

“Traktor” tur
The Golden Triangle, ut på tur
Langs veien til Doi Sa-Ngo
Langs veien til Doi Sa-Ngo, Rismarker i bakgrunnen
Ananas plantasje, Langs veien til Doi Sa-Ngo
Doi Sa-Ngo, Vann tårn
Inne i Traktoren

I Doi Sa-Ngo er de katolikker.

Gravplass, Doi Sa Ngo
Kirke i Doi Sa Ngo

Noen bor fremdeles i stråhus, uten vinduer. Her fyrer de med ved inne, hvor de har kokeplass til matlaging.

Stråhus i Doi Sa Ngo
Husdyr, Doi Sa Ngo
Frysør i Doi Sa Ngo
Doi Sa Ngo
Butikk i Doi Sa Ngo
Valpen følger lekent med på ved saging.
Bensinstasjon
I Thailand hyller de kongen overalt.

Akha etnisk gruppe, som jeg også har skrevet om tidligere. Tygger betelnøtter for å få svarte tenner. Bruker “sølv” lue osv.

Folkene som bor i dette området er veldig små. Selv jeg på mine 160 cm, følte meg høy.

Betel svarte tenner
Vi møtte en dame i den lokale drakten, tilhørende “sølv” lue
“Traktor” på vei tilbake igjen til the Golden Triangle

Vi besøkte så Buddha Statuen på The Golden Triangle, og ruslet litt rundt i området.

Golden Buddah, The Golden Triangle
The Golden Triangle

Tilbake til båten for lunch, før vi setter kursen videre nedover elven. Vi sjekker samtidig ut av Thailand, og har en liten stopp på Laos siden, for å sjekke inn i Laos.

Stopp for innsjekk til Laos
Langs elven, Golden Triangle

Og vi fortsetter ettermiddagen nedover elven.

Langs elven, videre i Laos
Langs elven, videre i Laos. Hvite hegrer

Elvecruise på mekong fra Kina til Laos- Laos

5. Januar

Vi sjekket ut av hotellet, og ble kjørt med buss til en speedbåt som ventet på oss ved elvebredden på Mekong elven i Jinghong. Pandaw, vår elvecruise båt ventet lenger ned i elven på grensen mellom Kina og Laos. På grunn av lite vann i elven, kunne ikke båten gå motstrøms helt opp til Jinghong.

Langs elvebredden kunne vi se mye av det nye som blir bygd i Jinghong området.

Reiseruten på Mekong
Husbåt, Jinghong, Mekong
Jinghong, Mekong

Vi brukte ett par timer, før vi ankom Guan Lei Port og passerte gjennom kinesisk pass kontroll, for å sjekke ut av Kina. Vi var nå kommet til delen av Mekong, hvor vi fikk Laos på den ene siden av elven, og Burma / Myanmare på den andre.

Pandaw,
Kapteinen ønsker velkommen

LAOS- offisielt Den demokratiske folkerepublikk Laos, er en innlandsstat i Sørøst-Asia som grenser til Myanmar og Kina i nordvest, Vietnam i øst, Kambodsja i sør og Thailand i vest. Folketallet er anslått til nærmere 7 millioner. En tredjedel av befolkningen ligger under den internasjonale fattigdomsgrensen, og er en av de fattigste landene i Asia.
Størstedelen av befolkningen bor i lavlandet langs elven Mekong, som renner gjennom landet fra nord til sør. Elvene er også viktige som ferdselsårer, ettersom veiutbygging er krevende og kostbart i det fjellrike landet. Laos er ett kommunistisk land.

Speedbåten som fraktet oss fra Jinghong

Vi sjekket så inn på Pandaw, som skulle være vårt hjem de neste 12 dagene. Pandaw har 10 koselige rom, og rommer 20 gjester. På dette cruiset var vi 15. Vel om bord, var vi klare for å reise litt videre nedover elven, mens vi fikk servert en god lunch, før vi nådde vårt første stoppested langs elven.

Kontoret på Pandaw
Lugaren vår
Lugaren

Vi seiler nedover elven, på vei til vår første landsby.
Å cruise på Mekong med sitt fantastiske landskap av
pittoreske åssider, og dramatiske klipper er ett flott skue. Enkelte steder er strømmen i vannet veldig røff, og da går det virkelig unna, og kapteinen må hele tiden være årvåken for steiner ol i elven.

Nedover Mekong

Ban Chiang Kaeng Village

På ettermiddagen besøkte vi en Lao Lue landsby med trehus, lokaltempler og lokalt helsesenter. Her bor det ca 60 familier. Lue-folkene flyttet fra Xishuangbanna Kina til Laos. Tai Lue er en etninsk gruppe fra Kina, Laos, Thailand, Burma og Vietnam. Her er språketTai Kadai. (Tai-kadai-språk, også kalt kadai- eller kradai-språk, er en språkfamilie som omfatter språk i Sørøst-Asia og det sørlige Kina, blant annet thai og laotisk. Disse språkene ble tidligere sett på som en del av den sinotibetanske familien, men blir i dag sett på som en uavhengig familie)

Velkomst i Ban Chiang Kaeng Village
Nysgjerrige unger…
Nysgjerrige unger
Folk slår villig av en prat

Alle ungene i landsbyen fikk blyanter fra båten.

Fornøyde barn
Koke plass
Viser stolt frem “redskapen”
Landsbyens butikk, Bensin på flasker
Landsbyens butikk. Her får man til og med kjøpt truser 🙂
Landsbyens butikk, viser lodd for å veie varer
Lager krutt til våpen for jakt
Landsbyhus med parabol

Her er de Buddister, og de har ett tempel, som ligger på en bakketopp der vi kan se utover landsbyen. Takene på hvert hus i byene vender i samme retning til Mekong-elven. De livnærer seg med å plante klebrig ris og langbønner, som de gjør i ytterkantene av landsbyen, nærliggende en fjærbro/hengebro.

Landsbyens tempel, bygd ved det eldste treet i landsbyen
Landsbyens tempel
Klærne til munkene ved tempelet
Inne i Landsbyens tempel
Ungene stiller villig opp til fotogrfering
Ban Chiang Kaeng village
Byens pagoda
Henge bro
Landsbyens marker
Vært ute og jobbet på markene
På jakt med hjemmelagede børser
Landsbyens skole
Klesvask til tørk
Ett vanlig hjem i landsbyen
Banan palmer

Tilbake på båten, var det velkomst og presentasjon av mannskap, før Coctail hour og middag.

Pandaw på elvebredden
Presentasjon av sjefsmannskapet
Litt spill før coctail hour
Dessert på kveldens middag

6. Januar

Vi fortsetter reisen nedover elven. En flott morgen, og det er mye å se på langs elven.

Tidlig morgen, langs elvebredden
Tidlig morgen Mekong
Fiskere, Mekong
Landsby langs elvebredden
Båttrafikk Mekong
Frakt av kveg på Mekong

Vårt første stopp denne morningen var i

Tjoring av Pandaw
Vi er klare for å gå i land på Ban Don Jai Village

En veldig fattig landsby. Akha etnisk minoritetsgruppe. Kinesisk tibetansk språkgruppe. Her bor det ca 45 familier, 420 mennesker totalt på begge sider av elven, altså både på Laos siden og Burma siden. Vi var på Laos siden. De har ikke strøm, bortsett fra noen har solpanel. Noen har også parabol, og de får inn Thai Tv.

Parabol
Ban Don Jai Village, Landsbyhus

Mennene her kan ha flere koner. De tilber deres forfedre og eldre mennesker i landsbyen, men har ingen religion. Damene bruker “sølv” lue, og tygger betel nøtter for å gjøre tennene svarte. som seg hør og bør en vakker dame i følge deres skikk. Damene jobber ute på rismarkene, og noen av fedrene er hjemme med barna. De livnærer seg også av griser, høner og kuer, samt jakt av fugler, ekorn og lignende.

Viser oss hvordan man forbreder Betel nuts. Legg merke til de sorte tennene
Betel nuts
Landsbygutt
Landsby unger
Husdyr
Fanget blue fisher
Fanget fugler
Barnevakten
Kvinnene på vei ut på rismarkene for å jobbe
Klesvask
Ban Don Jai Village, rismarker

Båten hadde med en gave til skolen i landsbyen. De fikk en bunke med nye skrivebøker. Små ting som dette betyr veldig mye i en fattig landsby.

Skoleungene følger med
Læreren og skoleungene, mottat nye skrivebøker
Skrivebøker til skolen
Nysgjerrige unger

Akha folket har hatt mange rare skikker opp gjennom tiden. Det betydde blant annet ulykke å få tvillinger. Hvis det skjedde måtte de drepe dem, ved å putte aske i munnen dems til de ble kvalt. Da myndighetene fikk rede på denne skikken, fikk de en slutt på dette. En annen skikk var at hvis en kvinne fikk ett barn utenfor ekteskapet, satte hun seg i ett kryss. Den første mannen som gikk forbi, måtte ta henne til kone, og forsørge henne og barnet. Dette har det også blitt slutt på, da det ble urettferdig at en mann kanskje måtte fø på flere koner enn han hadde råd til.

Tilbake på båten hadde vi en liten innføring i Lao språket før Lunch. Vi hadde så en rask stopp i Ban Xieng Khao Village for formaliteter på skipet og mannskapet, før vi fortsatte ferden nedover elven.

På ettermiddagen besøkte vi

Ban Pha Khao Village

Lue etnisk minoritets gruppe. Her bor det ca 90 familier. De er Buddister, og har ett tempel på toppen av ett fjell, med flott utsikt. De tilhører Tai Kah Dai språk gruppe. Her dyrker de gummiplanter til Kinesere. Lokalbefolkningen eier 70%, og har en 30 års kontrakt.

Her lager de også flettede gjerder og matter.

Ban Pha Khao Village, Produksjon av gjerer, matter ol
Katter på tempelet
Utsikt fra Ban Pha Khao Village, Tempel
Ban Pha Khao Village

En flott kveld på Mekong.

Kveldssol over Mekong
Ban Pha Khao Village, Kveldssol over Mekong

7. Januar

Allerede kl 0730 seilte vi videre. Det var en litt tåkete morgen, da det er ganske så kaldt om nettene her, bare 13-14 grader.

Misty morning

Ban Pong Laow Village

Ligger i Laos, men her snakker de Myanmarsk. De har kun hatt skole i denne byen i 2-3 år, så her har de nettop begynt å lære seg å lese og skrive, så de eldre her kan ikke det. Her er det også griser og høner overalt, og de livnærer seg av jordbruk. De er katolikker, og hadde en liten gravplass midt i byen.

Pandaw. Legg merke til livbåten bakerst
Katolsk kirkegård i Ban Pong Laow Village
Kamp haner
Ban Pong Laow Village

Her besøkte vi Hot Springs. Vi hadde en fin gå tur på ett par kilometer før vi kom til de varme kildene. På veien passerte vi en elvovergang, hvor det var laget en bro av planker og stauer på kryss og tvers. Her tok de betalt av de som skulle krysse elven.

På vei til hot springs
Bro over elven
“Bom stasjon”
Veien går over elven
På vei til hot springs

De varme kildene var på kokepunkt, og betjeningen om bord, hadde med egg, så vi kokte egg mens vi var der, som vi spiste.

Landsby kone
Hot springs
koking av egg, Hot springs
Koking av egg Hot springs
Eggene klare for servering

Videre denne dagen, og vi nærmer oss The Golden Triangle. Langs elven dukker det opp flere og flere templer og buddaer.

Det er trist å se all søppla som ligger og slenger langs og i Mekong. Her har de ingen innsikt i forhold til hva plast og all søppel gjør med naturen.

Banan plantasje. Mye søppel i skråningen, Langs Mekong
Mye søppel Langs Mekong
Enda en søppel plass Langs Mekong

På ettermiddagen har vi en liten stopp på The Golden Triangle, skips formaliteter og passkontroll, før vi ankommer Chiang Saen i Thailand.