Kategoriarkiv: Lofoten

Norge rundt på kryss og tvers. Nord-norge, lofoten. August 2020

13. August 2020

Vi var igjen i farta, på Bobiltur. Og etter en overnatting hos min mor i Meldal i Sør Trøndelag, kjørte vi videre mot Lofoten. Vi har tidligere kjørt kystriksveien fra Bodø og nedover til Trøndelag, så valgte nå å følge E6 oppover, for å komme raskest mulig frem. Vi byttet hyppig på å kjøre, og hadde kun raske stopper for å spise og fylle bensin.

Norlandsporten
På vei Nordover
På vei til Lofoten

Vi tok ferge over fra Bognes til Lødingen, og var da i Lødingen i 22 tiden om kvelden, hvor vi parkerte på en bobilparkeringsplass for natten.

Lødingen

14. August 2020

Det var både vått og kaldt ute, så etter en liten ruslerunde opp til ett lite fyr som ligger over parkeringen, kjørte vi videre mot Henningsvær.

Henningsvær

Henningsvær er et fiskevær og tettsted i Vågan kommune i Nordland, og er ett av de mest populære reisemålene i Lofoten. Samboeren min er født her, og har en nær tilknytning til stedet med slekt og venner. Vi har gjerne vært her en til to ganger i året, og hatt mange fine opplevelser. Folka her er bare fantastiske, og vi blir alltid tatt imot på beste vis. Det har vært Rib turer. Fiskebåt turer, og fjellturer, og mange fantastiske matopplevelser. Vi har også vært på Codstock festivaler, som er en blues festival som holdes under pinsehelgen hvert år. (På grunn av Corona pandemien ble den i 2020 avlyst.)

Det ble ikke til at vi hadde så mange aktiviteter i Henningsvær ved dette besøket. Det kalde og sure været fortsatte, så ble kun kortere turer utendørs. Vi hadde noen gode og koselige middager med venner, og var innom galleri Lofoten en tur, hvor Dronning Sonja hadde en utstilling.

Jeg har tatt veldig mange bilder på tidligere turer til Henningsvær, og har lyst til å dele noe av det fine man kan oppleve ved ett besøk her. Dette er bilder tatt i perioden 2011-2018.

Vakre Henningsvær og naturen rundt

RIB Turer Henningsvær

Turer på Fiskebåt

Mr. Hmm og annen gatekunst

Henningsvær er utgangsstedet for Mr. Hmm, en gatekunstner, som har dekorert en rekke ulike flater rundt om i fiskeværet.

Festvågtind 541 moh

Lekker, luftig og lett tilgjengelig. Festvågtind er et ypperlig turmål. Her går det bratt oppover fra første steg. Fra den populære toppen får du utsyn over fiskeværet Henningsvær, og Lofotodden som strekker seg frimodig ut i havet.

På vei opp på Festvågtind
“Heia” Festvågtind
Utsikt fra Festvågtind, Henningsvær
Utsikt fra Festvågtind
Festvågtind

Codstock festival

Hver pinse fylles Henningsvær opp av feststemte nordlendinger, (og noen østlendinger) klare for årets festival – «Codstock». Med livemusikk og god stemning, tre dager til ende, er dette en happening man virkelig vil få med deg.

Andre steder man kan besøke i Henningsvær er Engelskmansbrygga hvor det er glass blåseri med mye fint til salgs.

På Trandamperiet er det muligheter for å ha sosiale lag og samlinger, og man kan da også få smake på tranen, eller kanskje en liten tran shot kan friste?’

Og det er flere gode restauranter her, hvor man får servert de beste lokaleretter, som Bacalao, Røkt Kval, Torsketunger, Fiskesuppe og Bokna fisk mm.

Fiskekrogen
Klatre kafeen
Knusarn

16. August 2020

Nok en dag med regn og blåst. Vi tok bilen og kjørte en liten runde i Lofoten. Vi kjørte forbi Rystad, og videre innover i Sydalen til vegen stoppet.

Turen gikk videre til Gimsøysand. Først til Gimsøy Kirke. Kirka er, som eneste i Norge, bardunert fast i bakken for å sikre mot sterke vindkast fra fjellet.

Gimsøy Kirke
Gimsøysand

Videre kjørte vi forbi Gimsøysand Golfbane, Lofoten Links. Her er hva de sier om denne Golfbanen:

VERDENS RÅESTE GOLFBANE! Få steder, om noen, får en golfer testet seg mot elementene som ved Lofoten Links.
Her kombinerer du golf med spektakulære naturopplevelser

Lofoten Links, Gimsøysand
Gimsøysand

Vi kjørte videre ut mot Stamsund. Her hadde vi håpet på å kunne innta en bedre lunch, men da vi kom frem, var ikke restauranten på Skjærbrygga åpen.

Både hav og fjell dominerer på hvert sitt vis dette sjarmerende fiskeværet. Stamsund er et viktig fiskevær med Lerøy Seafoods as som viktigste bedrift.

Så vendte vi snuten igjen mo Henningsvær. På veien passerte vi Vikingmuseet. Lofotr vikingmuseum på Borg i Lofoten kan du oppleve vikingtiden i et levende miljø.

Her er noen bilder fra ett besøk vi hadde der i Mai 2018

Veien videre tilbake til Henningsvær.

Lofoten
Kulturlandskap Lofoten

17. August 2020

Tidlig neste morgen reiste vi videre på vår ferd her Nord. Vårt neste mål var Andøya, og vi valgte da å ta ferge over fra Fiskebøl til Melbu, og kjørte videre opp Vesterålen.