Kategoriarkiv: Shanghai

Asia Cruise, Japan, Sør Korea, Kina, Taiwan og Philippinene-Shanghai, kina

29-30. Oktober-Shanghai

Etter enda en sjødag var vi i Shanghai.
Shanghai er den største byen i Folkerepublikken Kina, og er verdens største havneby. Det bor over 23 millioner mennesker i Shanghai provinsen, og rundt 10 millioner i bykjernen.

Da båten vi seilte med er for stor til å gå opp i Huangpu river som går helt inn til byen fra Gulehavet, var det igjen satt opp shuttlebusser fra båten, ca 50 minutters busstur inn til sentrum, hvor vi ble sluppet av ved

Bund promenaden. Her får man en fin utsikt over skylinen på andre siden av elven, forretningssenteret Lujiazui. Man har kolonistil bygningene ved siden av promenaden, og langs gatene er det mye flott dekor av blomster.

The Bund
Forretningssenteret Lujiazui

Etter å ha ruslet litt på promenaden, tok vi en taxi over på den andre siden av elven, til hotell Grand Hyatt. Vi hadde bestilt ett rom her for natten, da båten skulle ligge over til neste dag, og det var ikke avgang før kl 18.00. Hotellet ligger i Jin Mao tårnet, og gjesterommene finner man fra 58-85. etasje. Vi bodde 69. etasje, så vi hadde grei utsikt fra rommet. Noen tradisjonelle kinesiske kulturelementer er tydelige i utformingen av denne skyskraperen, som begynner med navnet “Jin Mao”, som oversettes direkte til “Golden Prosperity.” Alle fordelingene av strukturen er fokusert rundt nummer 8, som er en veldig heldig nummer i Kina (i Mandarin, “åtte” høres veldig ut som “velstand”). Bygningen har 88 etasjer.

Hotell Grand Hyatt og Shanghai Tower
Grand Hyatt Hotell
Utsikt fra hotellet
Gran Hyatt Hotell

Etter innsjekk og en lunch på hotellet, tok vi en drosje til
Det gamle franske kvarteret. Området er fylt med vakre bygninger.

Det Gamle Franske Kvarteret er et hipt område hvor utlendinger liker å oppholde seg i stor grad. Mye av grunnen til at det er så populært her, er et resultat av de lange, nydelige gatene som er perfekt for en gåtur. Mange av dem er designet i en sør-europeisk stil med store palmelignende trær tett-i-tett på hver sine side av gaten. Her er det stor variasjon av hippe gatekafèer og restauranter, barer, kunstgallerier og antikkbutikker.

Det Franske kvartalet

Vi tok så bena fatt mot Shanghai Old Street.
På veien var det mye spennende å se, og vi ruslet igjennom forskjellige områder i byen, hvor man fikk se hvordan de lokale lever.

Shanghai Old Street, eller mer offisielt Fangbang Road, er et ideelt sted å oppdage hvordan Shanghai var i fortiden. Mange bygninger kan spores tilbake til Ming og Qing dynastiene.
I tilknytning til Yuyuan Garden og Towns God Temple, er den gamle gaten en karakteristisk sentrert på turisme, shopping, underholdning og kulturell utstilling, hvor du kan finne livsstilene i gamle Shanghai. Som en miniatyr i den gamle bydelen i Shanghai, er det også samlet mange kjente gamle butikker og restauranter, smykke butikker, tavernaer, tehus og kommersielle hus. Crowned som en “overfylt korridor i byen”, med dekorerte bueganger i begge ender. Fryktelig mye folk, spesielt turister her.

Det begynte å gå mot kveld, og vi gikk ned til The Bund igjen. På veien stoppet vi innom Mercedes me, som var en utrolig moderne flott restaurant og bar.

Mercedes me
Utenfor Mercedes me

Om kvelden er Bunden spektakulært opplyst. De historiske bygningene i kolonialtiden er overfor Bund promenaden, er fortryllende. Over Huangpu-elven ser man over på alle skyskraperne som er opplyste, og flere av de skifter mønster og farger. Flere opplyste båter er å se på elven. Det er hyggelig å spasere her på kvelden.

The Bund
Utsikt fra The Bund
Tv tårnet by night Shanghai

The Colonial district

Vi hadde lest at det skulle være masse spisesteder og gamle butikker langs Nanjing Road. Det var den travleste shoppinggaten i Shanghai, omgitt av toppmoderne kjøpesentre. Vi gikk i kø, og kunne ikke se så mange spisesteder. Vi tok derfor en drosje over til hotellet vårt igjen, og tok middagen der.

Nanjing Road

Etterpå tok vi heisen opp i 87. etg, hvor det er bar. Flott utsikt også på kvelden.

Utsikt fra baren på hotellet

Neste dag startet vi morningen med å ta en tur opp i Shanghai Tower. Denne bygningen er 632 meter høy, og er den nest høyeste bygningen i verden, etter Burj Kalifa. Her kommer man opp på observasjons dekket i 118. etg. Bygget sto ferdig i 2015, men var ikke åpent for publikum før i April 2017. Her tar man verdens andre raskeste heis for å komme opp, som gjør 74 km pr time. Veldig greit å ta turen opp her i 0900 tiden, da vi nesten var alene på observasjons dekket, og det var ingen ventetid og kø.

Shanghai Tower
Utsikt fra Shanghai Tower. Hotellet vårt til venstre, og Shanghai Finance Tower til venstre
Utsikt fra Shanghai Tower

Vi tok så en runde rundt i business området. Her har de laget fortauet som en gangbro langs og over veier, så man slipper å gå i trafikken overhodet. Her og der er det trapper ned til butikk sentere og lignende.

shanghai financial district
shanghai financial district, Tv Tower
Rundkjøring i shanghai financial district
Midt rabatt i shanghai financial district

Shanghai er en by hvor det er mye å se og gjøre. Kommer gjerne tilbake igjen hit en gang i fremtiden for å se enda mer. Synd det er så lang reise hit, så man ikke bare kan ta en lang helg…

Så var tiden kommet for å reise tilbake igjen til båten. Vi tok en drosje da det er så billig her i Kina. Vi betalt kun 120,- for turen som var ca 3 mil unna.

31.10.2018

En ny sjødag, og vi satte igjen snuta mot Japan. Det ble feiret Halloween på båten denne dagen. Det ble dekorert med masse Håndkle figurer rundt ved bassenget, og ellers med gresskar og diverse dekor. Vi ble oppfordret til å kle oss ut til middag, så vi gjorde det beste ut av det med det vi hadde tilgjengelig. En sort Eye liner 🙂