Kategoriarkiv: Quito

Equador med Galapagos øyene og Peru med Machupicchu, feb 2017

Torsdag den 2. Februar var vi på tur igjen, og ferden gikk nå til Equador og Peru. Vi hadde igjen en spennende reise i møte, som vi denne gangen reiste på sammen med ett venne par.

Vi startet reisen i

Quito-Equador

Vi bodde på hotell Mariott, som ligger i Mariscalområdet i byen. Vi hadde bestilt reisen gjennom Celebrity, ett selskap som har flere cruise båter som går rundt om i verden. Vi hadde transport fra flyplassen til hotellet gjennom reiseselskapet. Vi var slitne etter den lange reisen, så etter litt mat på hotellet når vi kom frem, var det bare å finne senga.

Mariot hotel Quito
Rosenes land, Equador

Neste dag valgte vi å ta en tur til det historiske sentrum i Quito. Vi tok en taxi bort, da vi fikk beskjed om at var det beste, da det var langt å gå, ca 5 km

Quito

Quito er hovedstaden i Ecuador og provinsen Pichincha. Det fullstendige navnet er San Francisco de Quito. Quito er verdens nest høyest beliggende hovedstad, 2850 moh. Gamlebyen i Quito ble i 1978 erklært som kulturell verdensarv. Byen ligger 20 kilometer sør for Ekvator.

Quito ligger i en dal omringet av høye fjell, ved foten av den fremdeles aktive vulkanen Pichincha, 4759 moh.

Siden byen ligger så høyt over havet, merket vi den tynne luften. Man blir mye fortere sliten enn ellers. Men det var en fin by å rusle rundt i. Rent og pent, og mange flotte historiske bygg.

Det historiske sentrum ligger rundt de åpne plassene Plaza de Independencia og Plaza de San Francisco.  Historic Center of Quito ligger presidentpalasset Palacio de Carondelet og katedralen La Catedral Metropolitana. San Francisco-kirken befinner seg på Plaza de San Francisco plassen.

Plaza de Independencia, Catedral Metropolitana, Palacio Carondelet
Quito

Gateselgere er det overalt, og her får man kjøpt det meste. Sitter også en del skopussere rundt omkring.

Gateselger i Quito
Skopusser i Quito

Vi valgte å gå veien tilbake til hotellet, så vi fikk se litt flere bydeler. Var en fin gåtur, hvor vi også gikk gjennom ett par parker, Alameda og El Ejido. Deretter kommer Mariscalområdet med en konsentrasjon av hoteller og restauranter. Her finnes den såkalte «Zona rosa» hvor Quitos uteliv blomstrer. Var også innom ett marked på veien. Var mye spennende å se på veien, så den gå turen var ikke noe problem.

El Observatorio de la Alameda
La Carolina
Quito, Parque El Ejido
Marked i Quito

Dag 2, Hadde vi en organisert tur med Celebrity.

Vi startet dagen med å kjøre til Madonna statuen på Panecillo høyden, 3016 moh. Her var det en fantastisk utsikt, og man kunne se byen som strekker seg bortetter dalen. Det urbane Quito befinner seg på et dalplatå som strekker seg 50 kilometer fra syd til nord. I bredden er det 8 kilometer fra øst til vest. Det historiske sentrum like nord for Panecillo-høyden utgjør et naturlig skille mellom den sørlige og nordlige delen av byen.

Utsikt over Quito fra Panecillo
Utsikt over Quito, Historic Center of Quito fra Panecillo
Madonna på Panecillo
Quito

Turen gikk så videre til gamlebyen, og vi fikk litt historie rundt de gamle flotte bygningene, flere av dem fra rundt 1500 tallet. Og gateselgerne strømmet på med en gang de så en buss med turister…

Catedral Metropolitana
Katedral Velha, Quito
San Francisco

Skopusser i Quito

Vi var også innom ett hatte makeri, hvor de solgte Panama hatter.

Hattemakeri i Quito
Hattemakeri i Quito, Panama hatter

En liten lunch pause, og vi fikk servert lokale retter i Teatro Sucre.

Teatro Sucre, Quito

Ekvator

Så reiste vi til Ekvator linjen. Det var veldig spennende og interessant å være på 0 punktet. Vi fikk se hvordan vannet går forskjellige veier ut av en vask, etter som hvilken side man er av 0 punktet, og vi prøvde å balansere med lukkede øyne på ekvator linjen. Noe som ikke er enkelt, da man blir dratt til begge sider. Her fikk vi også litt historie om inkatiden.

Guide på Ekvator
Shrimped head
Kakao bønner
Vever lokale mønster, duker, tepper ol
Ekvator linjen
Ekvator

Litt av hvert….

Marsvin blir fostret opp i mange hjem, og er en delikatesse i Ekvador og Peru. Blir ofte servert som fest mat. Dette fikk vi andledning til å smake på senere på vår reise.

Ginipig

Man får stadig øye på hummingbird/kolibri fugler i denne delen av verden. De er ikke så lett å fange i ett bilde, da de er så utrolig raske.