3 dager i Baku- Azerbaijan, F1 og F2

09.-12. Juni

Denne helgen hadde vi sett frem til lenge, og endelig var alt klart. Alle papirer var sendt inn, og visum var i boks. Fly, hotell og F1 billetter var bestilt for lenge siden. Vi var en gjeng på 6 personer ut på tur.

Vi fløy med Turkish Airlines, og hadde en kort mellomlanding i Istanbul, før vi fløy videre til Baku. Vi landet i 21 tiden, og hadde bestilt bil fra flyplassen til hotellet gjennom hotellet. Da vi kom inn til byen, ble vi sluppet av lit unna hotellet, da mange av gatene var sperret av på grunn av gateløpet denne helgen, så vi trasket i vei rundt halve byen før vi kom frem. Vi fant ut senere at sjåføren kunne ha sluppet oss av mye nærmere… Men men. Vi sjekket inn, og aldri har vi vel vært så skuffet over ett hotell rom. Vi var slitne etter reisen, og orket ikke å bråke noe mer med dette, da klokken var blitt rundt 22.30 før vi endelig var fremme. Vi gikk på en bar i nærheten, og begynte å søke opp hoteller på nettet. Men dette skulle vise seg og ikke være så enkelt, da vi fikk problemer med betalingen på nett i dette landet. Vi fant ut av vi fikk se mer på det neste dag.

Etter å ha fått minimalt med søvn, da det føltes som å sove i ett askebeger i ett skikkelig innrøkt rom, på en hard seng, med ett lite laken over oss som vi sleit i i hver vår ende, sto vi opp, og gikk ut for å finne oss ett nytt hotell.

Vi var heldige, og fikk rom på Radisson som lå ett steinkast unna. Der fikk vi rom med fin utsikt til banen og byen.

Vi hadde også utsikt til The Flame Towers.

Utsikt fra hotellet, Flame Towers

Før kl 11 var vi på plass på vårt nye hotell. Da var det bare å få seg en dusj, fikse seg litt, og starte dagen med ny giv med å utforske byen.

Det ble igjen en liten utfordring i å finne frem i byen på grunn av alle stengte gater. Målet var gamlebyen, og det var mye spennende å se underveis.

En ting er at man kan bygge flotte ting for oljepenger og oljerike folk kan handle fint i de dyre franske motehusene. men i tillegg er det så rent og ordentlig. Det minner om byer som Singapore og Dubai, som er kjent for den slags. Tydelig at det er orden på tingene i Azerbaijan

Ble stoppet for å bli intervjuet angående F1.

Her finner man mange kjente merker som Hard Rock og Mac Donald.

Vi gikk over Fountains Square. Ett populært møtepunkt med en mengde restauranter, cafeer og butikker.

Gamlebyen er også veldig velholdt. Den ligger innenfor en bymur. Bymuren og State Tower er fra 1100 tallet.

Det er spennende og sikke og sakke litt rundt i gatene. Det dukker stadig opp spennende ting å se på.

Museum i Gamlebyen Baku, Azerbaijan
Koranen, museum i Gamlebyen Baku, Azerbaijan
Vakthold under F! i Gamlebyen Baku, Azerbaijan
Tak på tradisjonelle badehus, Gamlebyen Baku, Azerbaijan

Her får man tak i det man måtte ønske av suvenirer, og teppe butikkene er det flere av.

Suvernirer i Gamlebyen
Tepper i Gamlebyen Baku, Azerbaijan
Salg av tepper i Gamlebyen Baku, Azerbaijan
 Maiden Tower er 97 fot høyt og 54 fot i diameter ved basen, som smalner gradvis oppover. Den avkortede kjegleformen, tykkelsen på veggene og dype fundamenter er sannsynligvis ansvarlige for tårnets levetid.

Bakus gåtefulle tårn har absolutt tatt tak i lokal folklore, og er scenen hvor mange populære legender utspiller seg. Den mest kjente av disse historiene forteller historien om en kongsdatter som tok sitt eget liv ved å hoppe fra toppen av tårnet for å rømme fra et ekteskap av strategisk bekvemmelighet. Ifølge legenden er det slik tårnet har fått navnet sitt. Flere varianter av denne historien finnes og har blitt uttrykt i form av dikt, skuespill, eventyr og en berømt ballett.

Inne i Maiden Tower er et museum dedikert til historien til byen Baku. Mot en avgift kan du klatre til toppen av tårnet, som tilbyr utmerket utsikt over byen og bukten.
Maiden Tower i Gamlebyen Baku, Azerbaijan

Vi tok oss en god lunsj i Gamlebyen, før vi ruslet tilbake til hotellet.

Lunsj i Gamlebyen Baku, Azerbaijan

Tilbake på hotellet, fikk vi åpnet vinduet på rommet, og sett litt på trening til F2 og F1, samtidig som vi fulgte med på tv.

Utsikt fra hotellrommet, Radisson
Dennis Hauger, F2
Trening F2

På kvelden hadde vi bord på Sky Grill i 24. etasje på Hilton Hotell. Vi startet med en for drink i baren i 25. etasje , hvor gulvet snurrer, og man får god utsikt over hele byen.

Baren på Hilton hotell,
Utsikt over regjeringsbygget fra Hilton Hotell

Da det ble mørkt, fikk vi se alle de flotte byggene opplyste av 1000 vis av ledd lys.

Landets maktelite satte alle kluter til for å imponere turister og TV-publikum mens Eurovision Song Contest ble arrangert i 2012. Hele bydeler er revet for å gi byen et fasadeløft, der luksushoteller, prestisjebygninger og en flere kilometer lang strandpromenade i dag preger bysentrumet.

Blant de mange nybyggene er det spesielt en konstruksjon man ikke kan unngå å legge merke til mens man er her. Over gamlebyen troner tre store bygninger med fasader dekket av over 10 000 LED-lys. De 190 meter høye skyskraperne fungerer som enorme TV-skjermer som viser flammegrafikk, men også nyhetssendinger og fotballkamper.

Men de såkalte flammetårnene er i dag bare tomme skall, som i praksis ikke kan brukes til noe annet enn det visuelle.

Lørdag 12. Juni

Vi startet dagen, etter kommunikasjon med Harald Hoysman, manageren til Dennis Hauger med å få komme inn å se på garasjen og bilen til Dennis. Her traff vi også foreldrene til Dennis. Stor stas, og veldig hyggelig å slå av en prat med så hyggelige mennesker.

«garasjen» til Dennis Hauger
Møte med manager Harald Hoysman og foreldrene til Dennis Hauger

Så gikk vi inn på banen. Det var Sprint løp i F2, og det var kvalifisering i F1. Når man skal på F1 løp. er det mange billetter man kan velge mellom. I varme land som dette er på sommeren, vil jeg anbefale å ha billetter under tak, så man får skygge. Kan bli uutholdelig varmt å sitte midt i sol steken. Vi hadde dratt på litt denne gangen, og hadde billetter over Paddock. Her er mye inkludert. Etter vi hadde kommet oss inn på Paddock club, ble vi tilbudt å være med en runde på tracken, som vi selvfølgelig takket ja til.

F1 i Baku

På vei inn til banen
På vei til Paddoc Club
Inngangen til Paddoc Club

På track tur

Track tur

Vi hadde god utsikt over start/mål området, og det var spennende å se når sjåførene kom inn til dekk skifte. Utover det koste vi oss på Paddock club med god mat og drikke.

Bra utsikt fra tribunen
På Paddock club
Koser oss med god mat og drikke

intervju med noen av sjåførene.

Intervju med Sergio Perez
Intervju med Perez
Intervju med McLaren
Dekk…
Klar for dekk skifte…
F2 Sprint

Det gikk ikke så bra for Dennis Hauger i sprint løpet denne lørdagen, da han kjørte ut, men det skulle komme nye muligheter på selve F2 løpet på søndag.

F1 Baku

På slutten av dagen, fikk vi oss også en runde på Pitlane.

Noen av oss valgte å se kvalifiseringen til F1 fra hotellet.

Kvalifisering F1

På vei ut for å spise middag på kvelden, ruslet vi på strand promenaden. En flott bred promenade som viste frem F1 gjennom tidene i Baku. Veldig rent og pent overalt.

Kjøpesenter i Baku

Søndag 13.Juni

Selveste dagen for hovedløpet i både F2 og F1. Det var mye folk, underholdning i fleng og god stemning på vei til banen.

Vi var igrunn mest spente på F2 løpet denne dagen, da Dennis startet i tredje start posisjon som jo er veldig bra. Her var alle muligheter åpne. Vi var en stolt gjeng da en landsmann for første gang i historien vant løpet.

Flere norske supportere
Team Hauger
Stolte foreldre
Det feires

Vi fikk mulighet til å gå ned i Paddock. Her var også selveste Dennis Hauger, og flere kjente fjes i miljøet.

Møte med Dennis Hauger

Så var det tid for F1. Her ble det øverste pall plass for Verstappen for Redbull, med Sergio Perez på andre, også Redbull, og Russel for Mercedes på tredje, etter begge Ferrari sjåførene som lå godt an fikk motortrøbbel og måtte bryte.

Fra Paddock Club hadde vi utsikt til Paddock hvor mange intervjuer ol foregikk.

Etter løpet var det på tide og rusle til hotellet igjen for å slappe av litt etter en hektisk helg, før vi skulle ha natt flygning hjem. Nå var det virkelig liv og røre i området.

Vi gikk ned på promenaden, med en liten pitstop på veien til hotellet.

Strandpromenaden i Baku

Landet er med sine ca. 9,5 millioner på størrelse med Sverige rent befolkningsmessig. Landets hovedstad er Baku og det bor ca 2,5 millioner innbyggere i denne byen. Valutaen i Aserbajdsjan heter Manat. Selv om landet er sterkt sekularisert er størstedelen av landets innbyggere Shia muslimer. Navnet Aserbajdsjan stammer fra det gamle greske navnet Atropates som er oversettelse av et urgammelt persisk betegnelse og betyr “ildens rike” eller “evige flammers land”

Glass og betong har skapt en ny ramme rundt byen, og Baku har blitt en hektisk smeltedigel for ambisiøse byggeprosjekter.

Ambisjonene for Aserbajdsjans hovedstad er skyhøye, og president Ilham Alijev har satt seg fore å skape en by som skal konkurrere med Dubai, når det kommer til luksus og prangende byggverk.

På spørsmålet om jeg kan anbefale byen som langweekendstur? Absolutt!