Kategoriarkiv: Tjøme

norge rundt på kryss og tvers, hvasser, tjøme, nøtterøy-mai 2020

Hvasser

Vi kjørte så videre utover Nøtterøy og Tjøme, som ligger i Færder i Vestfold. Vi svingte en tur innom Hvasser. Hvasser er en øy og et tettsted i kommunen Færder. Øya, Hvasser, er den fjerde største øya i kommunen.

Her er det flere hyggelige uteserveringer. Det er en kyststi her, en fin skjærgård, og det skal være flere fine strender her.

Turen gikk videre utover på Tjøme, og vi tok en tur ut til Verdens Ende.

Tjøme- Verdens Ende

Helt på Sydspissen på Tjøme finner du Verdens Ende med sitt berømte vippefyr, som er et populært utfartsområde i all slags vær. Det ligger i Færder nasjonalpark, som består av mer enn 700 holmer, skjær og sund.

Tjøme, Verdens Ende

Vi gikk innom besøkssenteret og tok en lunch. Her har man vid utsikt utover horisonten og Skagerak.

Lunch på besøkssenteret, Verdens ende
Færder fyr
Tjøme, Verdens Ende

Helgerødtangen var stedets gamle navn, knyttet til Tjømes sørligste gårdbruk, Helgerød. Tidligere var stedet utkikkspunkt for loser  på jakt etter seilskuter.

Verdens ende er et stedsnavn som ble til på begynnelsen av 1900 tallet,  og det oppsto først blant sommergjestene som besøkte stedet. Navnet er direkte knyttet til turisttrafikken og det man i dag kaller merkevarebygging.

“Bok bu”

Nøtterøy, Fjærholmen

Vi kjørte så tilbake igjen mot Tønsberg, og endte opp på Fjærholmen, hvor vi parkerte på friparkeringen rett utenfor campingplassen. Her er det gratis å stå, men det er ikke noen fasiliteter som strøm, dusj ol. Da må man inn på campingen. Men man har utsikt rett utover sjøen, og er rett ved siden av kyststien.

Parkeringsplass Fjærholmen
Fjærholmen

Fjærholmen i Færder kommune i Vestfold er et lite sted som ligger syd på øya Føynland. Her er det strand, volleyballbane, en liten kiosk som er åpen i sommersesongen, campingplass, seilbrygger samt Tønsberg seilforening. Utafor kysten er det registrert ei forlist skipslast fra 1900-tallet.

Her går det også en kyststi, og vi gikk oss en liten tur utpå kveldingen. Det var mange flotte vårblomster å se på vår vei 🙂

Fjærholmen.

Nøtterøy, Fjærholmen
Nøtterøy, Fjærholmen, Kajakk padlere

Tønsberg Seilbåtforening.

Neste dag startet vi med en tur langs kysten, skog og mark.

Nøtterøy. Gressløken vokser vilt

Husøy, Tønsberg

Så reiste min kjære hjem, og jeg tilbragte resten av helgen på Husøy sammen med gode venninner.

Utenfor øya Føynland, ligger øya Husøy. Husøy er en øy på 0,9 km² tilhørende Tønsberg kommune, beliggende mellom øya Føynland i Færder kommune og Husvik i Tønsberg kommune

Vi gikk en tur rundt på øya.

Ut på tur
Tønsberg, Husøy

Koste oss med god mat og drikke.

Det ble også en lunch ute på brygga i Tønsberg.

Og det var selvfølgelig masse kos og skravling, som det alltid er når man er sammen med gode venner 🙂 Tusen takk for en fin tur.