Kategoriarkiv: Glasgow

vikingrute, Greenock, glasgow

21. Juli 2019

Vi sto opp tidlig denne morningen for å følge med på innseilingen til Greenock.

Innseiling til Greenock

På havna ble vi møtt av sekkepipe musikk.

Velkomst med sekkepipe musikk

Greenock er havnebyen til Glasgow, som ligger ca 30 minutter unna med bil. VI hadde lyst til å se Glasgow, så vi tok derfor en buss som var satt opp av båten hit. På veien kjørte vi forbi Whiskey destilleriet Chivas Regal.

Whiskyens hjemland

Glasgow

Glasgow er den største byen i Skottland og den tredje største i Storbritannia. Den ligger ved elven Clyde i den vestlige delen av det sentrale Skottland og utgjør sammen med flere mindre landsbyer regionen City of Glasgow.

Vi ble sluppet av bussen rett ved rådhuset og Georges Square i Glasgow. Plassen ligger midt i sentrum, og her ligger flere fine bygg.

Rådhuset
Glasgow, Rådhusplassen
The Merchants House of Glasgow, Georges square

Vi ruslet i retning elven Clyde, og satset på at det var en promenade vi kunne gå på, og få se litt av Glasgow.

Vi passerte her ett kunstgalleri, før vi kom inn i en gågate i sentrum, med masse butikker og restauranter.

Modern art Museum
Modern art museum
Gågate Glasgow
Nasjonaldrakter og sekkepiper å få kjøpt

Vi kom så ned til elven Clyde. Her er det nok fint å jogge seg en tur, men det var ikke så mye å se på det første stykket. Vi passerte flere hengebruer og andre bruer, og noen steder gikk vi også under bruer…

Langs Clyde
Hengebro over Clyde
Mange broer over Clyde
Promenade langs elven Clyde
Bro over Clyde

Rundt i hele byen kom vi over figurer av denne gutten.

“Latter gutt”

Etterhvert kom vi til litt mer moderne bebyggelse, hvor det er bygget ett nytt kurs og konferansesenter, og ett flerbruks innendørs arena

Konferansesenter, og The SSE Hydro, flerbruks innendørs Arena

Clydeside Distellery, tok vi en pause. Her ble det først en runde med litt Whiskey smaking, kaffe og kake. Så ble det en guidet tur på destilleriet, før det ble mer Whiskey smaking. Og vi som ikke er noe glad i Whiskey engang 😀

Etter dette, hoppet vi på en Jump on Jump off buss. Vårt neste stoppe sted ble da Riverside museum. Ett kjempeartig museum og rusle rundt i. Det er kjempestort, og rommer både tog, flere busser, biler, motorsykler og ellers alt mulig diverse gamle ting. Absolutt verdt ett besøk. Det er fri inngang.

På baksiden av muset, på elven Clyde, ligger denne seilskuta.

Vi hoppet så på bussen igjen, og var med den inn til sentrum av Glasgow igjen. Vi passerte blant annet University of Glasgow, som består av flere flotte bygg. Det er det største universitetet i byen. Det ble grunnlagt i 1451 av pave Nikolaus V, på forslag fra kong Jakob II av Skottland. I februar 2008 ble Charles Kennedy valgt til universitetets 120. rektor. I Skottland velges universitetsrektorene av studentene, og stillingen er hovedsakelig honorær.

Universitetet i Glasgow

Så var vi tilbake i sentrum igjen. Det var nå kommet litt mer folk i gatene, og vi trasket litt rundt, før det var på tide å ta bussen tilbake til båten igjen.

Glasgow city center
Glasgow

Da vi igjen var om bord, var det forestilling på båten av lokale musikanter.

Underholdning fra lokale på båten