Kategoriarkiv: Dubai

DUBAI, November 2012

I Dubai kan man kombinere solferie på endeløse sandstrender, med opplevelser som ørkenturer, markeder, palasser og museum. Det er veldig kontraster mellom den moderne by, og tidløs ørken.

Vi bodder på Le Royal Meridien. Ligger litt utenfor sentrum, men helt nede på stranden. Ett flott hotell.

Strandliv

Vi var på by sightesing, hvor vi besøkte Dubai Museum, samt Abra ride (vann taxi) og besøkte gull og krydderbasaren. Dubai har verdens største gullmarked.

Dubai Museum

Gull marked
Krydder

Vi spiste lunch på en lokal Arabisk restaurant.

På vei til Al Bandar, en lokal restaurant

Verdens høyeste bygg må jo selvfølgelig også besøkes når man er i Dubai. Burj Khalifa, 828 m høyt.

Burj Khalifa
Dubai
Utsikt fra Burj Khalifa
Utsikt fra Burj Khalifa, i 124.etg

Hovedhensikt for vår reise til Dubai var F1 løp i Abu Dhabi og Yas Island. Vi besøkte også her Ferrari world som ligger rett ved siden av banen. Her har de verdens raskeste berg og dal bane. Her fikk vi på oss briller, ellers ville øyelokkene vrenge seg. Kilte i magen? Ja.

Vi tok turen til banen i 3 dager, så vi fikk med oss alt fra kvalifisering til Finale. En morsom opplevelse, som bare ble morsommere og morsommere desto mer man satte seg inn i sporten, da jeg ikke har noe erfaring fra F1 fra tidligere.

Ferrari World, Abu Dabi
F1 Abu Dabi
Araber med ørn
Ørn
Pallplassering
Pallplassering. Gull til Raikonen

En kveld spiste vi middag på Atlantis The Palm for en rikholdig buffetmiddag, på restaurant Kaleidoskop. Atlantis er en egen verden for seg selv. Mye å se.

Atlantis The Palm
Atlantic the Palm
Middag på THe Atlantid the Palm
Dessert på Atlantic The Palm Kaleidoskop

VI besøkte også wall of Emirates. Ett utrolig shopping senter, hvor man kan prøve sine skiferdigheter i verdens eneste innendørs snøpark. Her er det snø året rundt, og de har en slalom bakke som er 85 m høy, 80 m bred, og har 5 nedfarter. Det lengste fallet er på 400m. Ski og klær til leie i bakken.

Mall of emirates

Burj al Arab ble også avlagt en visit. Vi spiste lunch en dag her.. 7* hotell. Måtte forhåndsbestilles. Vi fikk også en kelner som jobbet her til å vise oss litt rundt på hotellet. Det sies at alt som ser ut som gull på dette hotellet, virkelig er gull. Her er det ikke spart på noe for å si det sånn…

"Seilet" Burj al arab
“Seilet” Burj al arab
Resepsjonen på Burj al Arab, verdens eneste 7 stjerners hotell
Inne på Burj al Arab
Lunch på Jumeirah
Jumeirah rest på Burj al Arab
Lekre små kaker til dessert Jumeirah
Lekre små kaker til dessert
Jumeirah
Sightesing inne på Burj al Arab
Alt som ser ut som gull, er gull...
Alt som ser ut som gull, er gull. Kranen på toalettet.

Vi hadde en spennende dag i ørkenen. Etter frokost, ble vi hentet på hotellet i 4 hjulstrekker, Vi kjørte gjennom ett vakkert ørkenlandskap, med røde og hvite sanddyner bølgende over landskapet. En helt spesiell følelse og kjøre 4 hjulstrekker i sanddynene. Vi fikk også med oss solnedgangen her.

Vi ankommer så en arabisk teltcamp og BBQ buffet. Ved ankomst fikk utdelt hver våres klesdrakt. Kefije (hodeplagg) og thub (kjole) til gutta og hijab (hodeplagg) og abaya (kjole/ytterplagg) til jentene. Vi blei så fine atte…. Her var det underholdning og magedans.

Kameler

Strandlivet er heller ikke så verst i Dubai. Flotte hvite sandstrender.

DSC_0022 (2)

Stranda utenfor Royal Meridien

Har du lyst til å gå på en hot natt klubb, er Cavalli Club på Fairmont hotell ett sted som bør oppleves. Hvis du vil ha bord, må det “kjøpes”. Dvs at du må kjøpe inn drikkevarer til en viss sum på bordet, og du får alt servert på en gang. Ellers kan man rusle rundt, eller henge i baren. Bare husk. Ingen kyssing i baren… Du er i Dubai, og kyssing offentlig er ikke lov. Det kan være nok til å bli kastet ut.

Cavalli Club
Cavalli club

Jeg vil gjerne takke 2 travel, for at de laget en så opplevelses rik tur for oss til Dubai og Abu Dhabi 🙂