Kategoriarkiv: Alta

FINNMARK JUNI 2021, alta

13.06.2021

Vi fant en campingplass rett før vi kom inn til Alta by, Solvang Camping. Her var det fine fasiliteter, og vi fikk vasket litt klær og sengetøy.

Solvang Camping, Alta
Solvang Camping

14.06.2021

Vi skulle tilbringe en dag i Alta, før vi satte kursen videre sørover. Alta er virkelig et sted hvor man kan få mange fine og spennende opplevelser hele året.

Vi hadde bestilt oss en elvebåt tur fra Sorrisniva på Altaelva, opp til Alta Canyon.

Sorrisniva ligger 17 km utenfor Alta sentrum. Her kan man være med på aktiviteter både på sommer og vinterstid. Hver vinter bygger de et ishotell her. Vi hadde en overnatting på det i Mars, da vi var oppover for å se på Bobilen vi kjøpte. Legger ved em oppsummering av den turen nederst i innlegget…

Vi kom til Sorrisniva litt før vi skulle ut på elvebåtturen, og gikk en liten runde i området. Alt ser litt annerledes ut på sommeren enn på vinteren, og det var ikke så mye igjen av “hotellet” vi bodde på i Mars.

Rester av ishotellet på Sorrisniva
Alta elva, sorrisniva

Om sommeren kan du oppleve den sagnomsuste og verdenskjente Altaelva med en tradisjonell elvebåt. Erfarne guider fra Sorrisniva tar deg med på en historisk og kulturell reise innover gullåra i Alta. Strykene var rimelig heftige på denne tiden av året, da det var mye vann i elva. Ikke hadde jeg trodd at man kunne kjøre en trebåt i så tøffe stryk. En veldig spennende opplevelse som jeg anbefaler på det varmeste.

Vi fikk kjøre “Konge” båten, som Kong Harald har blitt kjørt i mange ganger oppover Alta elva med.

elvebåt tur på Alta elva
elvebåt tur på Alta elva, Kongebåten
elvebåt tur på Alta elva, Alta Canyon

Norge er det flere mellomstore canyoner. Sautso ved Alta er den mest kjente i Norge. Den er ca. 400–425 meter dyp og 7,5 km lang og ligger øverst i Altaelva i Finnmark.

Ved Sautso Canyon tok vi en liten stopp ved elva. Her var det noen fiskere som hadde slått leir.

elvebåt tur på Alta elva
Sorrisniva

Wisløff-familien har bodd på Sorrisniva siden 1885, opprinnelig oppdrett og laksefiske. Navnet Sorrisniva kommer fra den tidlige finske innvandringen til Altaelva og beskriver oppgravingen av vannet når det renner over elveleiet.

Tredje generasjons brødre av Hans Ulrik og Tor Kjetil har gradvis utviklet sitt reiselivstilbud med utgangspunkt i elvebåtsafari gjennom den spektakulære Alta elvedalen i 1970. Sorrisniva tilbød de første norske snøscootersafariene i 1989 og la til den ikoniske Lavvu-restauranten, hvis design gjenspeiler det samiske teltet, i 1992.

Per oktober 2021 tilbyr Sorrisniva nå premium overnatting året rundt i den nye Arctic Wilderness Lodge. Denne var under bygging når vi var der i Juni.

Alta på vinterstid.

Alta November 2020

I November 2020 reiste vi opp til Alta for å se på Bobil. Vi tok da samtidig en weekend i Alta sentrum, da vi ikke hadde vært her tidligere.

Vi hadde utsikt rett ut på Alta katedralen fra hotell rommet.

Nordlys katedralen

Nordlyskatedralen i Nordlysbyen Alta er en moderne katedral med like elegante linjer som nordlyset selv.

Arkitektkontoret Link i Stavanger har utformet et bygg formet som en spiral som svinger seg oppover bygningskroppen opp mot et klokketårn. Nordlyset er en av inspirasjonskildene, og fra alle vinkler ser man buktende bølger slik nordlyset ofte opptrer.

Alta har ikke så store sentrumet, men her finner man flere gode restauranter, med mye lokal god mat. Man finner også flere utesteder i byen.

Barila Pub

Vi hadde leid bil, så vi tok oss en kjøretur. På veien kjørte vi innom Alta Museum – Verdensarvsenter for bergkunst.

Alta

Sentrets museumdel innendørs er åpen hele året. I den permanente utstillingen finner du blant annet flere løse blokker/steiner med helleristninger og hellemalerier. Dette gjør at man får en liten smakebit av det ekte, selv når de vakre helleristningene ute ligger trygt bevart under snøen. Museets permanente utstillinger er inndelt i ulike tema, blant annet bergkunsten i Alta, samisk før-kristen religion, nordlys og sportsfiske i Altaelva.

Museet har gjennom året flere midlertidige utstillinger som vises i kortere perioder.

I den snøfrie delen av året er helleristningsområdet utenfor museet tilgjengelig for besøk

Sentret har både en kafe med Altas vakreste utsikt og en spennende museumsbutikk som er åpen i museets åpningstider.

Mars 2021

Vi hadde igjen bestilt oss en weekend i Alta. Vi hadde en overnatting i Alta sentrum, og så hadde vi bestilt oss en natt på Sorrisniva is hotell, noe vi hadde på vår bucket liste.

Det var vinterfestival i Alta, noe som arrangeres samtidig med Finnmarksløpet. Vintern i Nord er lang og den er kald! Desto viktigere er det å lage aktiviteter som nettopp priser vinteren, snøen og lyset

Alta

Sorrisniva

På lørdag gikk turen ut til Sorrisniva.

I 2000 ble Igloo Hotel, Norges første ishotell, bygget for første gang. Siden da er ishotellet bygget hver år, og tilbyr overnatting fra slutten av desember til begynnelsen av april. Ishotellet er bygget av lokal håndverker og har fantastiske is skulpturer, is bar og is kapell som er populært for bryllup og dåp. Sorrisniva Igloo Hotel er verdens nordligste ishotell.

Is skulpturene har forskjellig tema hvert år, og vinteren 2020-2021 var temaet Viking tid.

Vi hadde bestilt en snøscooter safari med lunsj, så vi startet vårt opphold med det. Det var Jørgen, 5. generasjon Sorisniva som var vår guide.

Snøscooter tur, Alta
Snøscooter safari

Vi kjørte gjennom skogkledt terreng før vi kom opp på den snødekte vidda. Vi kjører over isbelagte innsjøer, og ser flere som er ute og pilker.

Løypa vi kjører følger den gamle handelsveien i retning Karasjok. Turen tar oss over vinterfjellet mot Jotka Fjellstue, en av de få bygningene i nord som ikke ble brent ned under andre verdenskrig. Her blir vi tatt imot av hyggelige verter, og får servert den samiske nasjonalretten bidos. En deilig gryte laget med reinsdyrkjøtt og grønnsaker.

Snøscooter safari, lunch

Vi kjørte videre mot Alta Canyon, og fikk også utsikt til kraftverket i Alta, som førte til Alta konflikten på 70 og begynnelsen av 80 tallet.

Snøscooter safari
Alta Canyon
Alta Canyon, Alta kraftverk

Vel tilbake på Sorrisniva, tar vi en runde inne på ishotellet, for å inspisere hotellet. Her er både Is kapell og Is bar. Det var noen fantastiske is skulpturer i hotellet, og suitene i hotellet var utsmykket med forskjellige guder. Rommet vi fikk, var Thor, og vi sov under Thors hammer.

Sorrisniva isbar
Ishotellet Sorisniva
Sorrisniva, IsKapell
Frøya
Is hotellet Sorisniva. Odin
Tak og vegger på rommet vårt
Sorrisniva, Thor
Thors Hammer

Men på Is hotellet er det for kaldt til å “sløven” på rommet.

Vi tok oss en dusj inne på felles anlegget. Her kan man også bestille jacuzzi eller ta badstu, før vi tok en bedre middag inne i restauranten, hvor vi koste oss utover kvelden.

Før vi la oss, var det på med ulltøy og lue. Vi fikk utdelt 2 soveposer hver, så det var ikke noe problem å holde varmen da vi også lå på flere lag med reinsdyr skinn.

Sorrisniva Ishotell, Thor

Etter en god natt søvn, og god frokost, gikk vi en runde i området, før vi satte kurs mot Alta sentrum, hvor vi var innom Peppes Pizza for lunch. Så var det tid for å fly hjem igjen.