Bobiltur i Sverige, Juni-Juli 2023

Skillingsfors

Vi pakket bobilen og satte kursen mot Skillingsfors i Sverige 15. Juni. Den første helgen ble tilbrakt i Sundshagen, hvor vi var i bursdagslag med familie og gode venner. Vi hadde en fantastisk helg, men varme sommer temperaturer, mye god mat, bading og andre aktiviteter.

Sundshagen
Smørgåstårta
Golf turnering i Sundshagen
Litt historie om bygda
Gammel kirkeplass

Her er det flere småvann hvor man kan bade og fiske, og det er fine tur muligheter for både sykkel og gåturer.

Skillingsfors

Dalsland og Trollhättan

Etter helgen gikk turen videre nedover langs Vänern, og vi hadde en stopp på Dalsland sluser.

På midten av 1800-tallet ville Sverige ha et raskt og godt forhold til unionspartneren Norge, og ideen om en kanal ble til virkelighet. I 1863 besluttet det svenske-norske Unionriksdagen å bygge Dalslands kanal. I 1868 kunne den svenske kongen, Karl IV åpne den imponerende 250 kilometer lange kanalen.

Den historiske veien hadde en kort storhetstid fra 1868 til 1895, da den ble utkonkurrert av jernbanen og veinettet som skjøt fart i utviklingen. I dag er Dalslands kanal en fortryllende og bortgjemt turistattraksjon som regnes til å være en av de vakreste vannveiene i hele Europa.

Vi kjørte videre til Trollhättan. Vi sjekket om det var noen ledig plass på bobilparkeringen ved slusene i Trollhättan, men her var det fullt. Vi endte derfor opp med å parkere på en Campingplass nærmere byen.

Her finner man fine sykkelstier og promenader langs Gøta elven.  Byen er full av fantastiske stier å oppleve blant vakker natur.

Trollhättan ligger i lenet Västra Götaland, i landskapet Västergötland og er administrasjonssentrum i Trollhättan kommune. Navnet Trollhättan ble opprinnelig bare brukt på fosseområdet i Götaelv.

Trollhättan kanal, er en kanalisert vannvei i Sverige, som er 842km lang. 10 km er gravd og sprengt, resten er naturlig. Høydeforskjellen er på 44 meter, og slusene i Trollhättan utgjør 30 meter. Kanalen åpnet i 1800, og er senere ombygd flere ganger.

Lidkøping og Lackø slott

Veien til Lidkøping er dominert av gårder og jorder, så det er en koselig vei å kjøre i finværet.

Vi startet vårt besøk på Lackø slott med lunsj.

Lunsj på Lackø slott

Läckö slott, kåret til Sveriges vakreste slott av svenskene selv, med syv århundrer historie og unikt bevarte barokkhaller. Det er et av Vest-Sveriges mest populære turistmål.

Läckö slott og de fantastiske slottshagene, ligger på en odde i Eken-skjærgården i innsjøen Vänern. Det har restaurant, hotell, konferansefasiliteter, besøkssenter og Naturum-The Victoria House ligger bare en kort spasertur fra slottet.

Lidköping

Her bodde vi på Krono Camping. Dette var den fineste campingplassen på hele reisen vår. Flotte sanitær anlegg. Minigolfbane og restaurant. Her var det også en egen isbar.

Det tok ca 20 minutter å gå inn til byen. Det jobbes med en ny strandpromenade på veien fra campingplassen innover til byen.

Lidköping er den eldste byen ved Vänern, med byprivilegier fra 1446. Byen deles i to av elva Lidan; Nya Staden på vestsiden ble anlagt i 1670-årene av Magnus Gabriel De la Gardie. Hit flyttet han et jaktslott som til 1882 gjorde tjeneste som rådhus, nå er det håndverksmuseum. Store deler av Gamla Staden ble ødelagt av brann i 1849.

Røstånga

Vårt neste stopp på veien var i Røstånga. Vi var innom Røstånga Gastgivergård hvor min samboer hadde sommerjobb for en mannsalder siden da hans onkel den gang drev stedet. Her ble det middag, før vi booket oss inn på Røstånga 1.camp.

Til Gastgivergården hørte det også til et lite sjarmerende hotell.

På kveldingen ble det en liten sykkeltur i området.

Malmø

Hovedstaden i Skåne län i Sverige. I Malmø er det en bobil “stellplats” litt utenfor sentrum. Den ligger fint til ved Øresund, og er man heldig å få plass lengst ut mot sjøen, har man fin utsikt til Øresundsbroen. Vi var tidlig ute, og fikk en fin plass.

Fra Lagunen Bobilparkering og inn til Malmø by er det ca 6 km. En fin tur å gå eller sykle, og det er en fin promenade hele veien, hvor det vrimler av diverse aktiviteter. Det er flere kiosker underveis, så her er det muligheter for å få i seg både vått og tørt underveis. Her er det også fine strender, og et badehus.

Turning Torso ser man godt på lang avstand på vei inn til Malmø. Det er en skyskraper og er Nordens høyeste hus med 190 meter. Det er det nest høyeste bolighuset i Europa etter Triumfpalasset i Moskva som er 264 meter høyt.

Sveriges tredje største by ligger på landets sørvestlige kyst og er kjent som parkenes by. Den ble grunnlagt på 1200-tallet som en del av det danske riket men ble en del av Sverige i 1658. De er kjent for slottene og museene, sommerfestivalene, parkene og strendene.

Parker
Malmøhus slott

Malmø har den høyeste andelen restauranter i forhold til innbyggere i Sverige. Fantastisk koselig by og rusle rundt i. Mange fine bygg, fine torg, og gå gate.

Vi fikk noen kilometer i beina denne dagen. Og før vi gikk tilbake til bobilen for kvelden, gikk vi litt i motsatt retning fra Lagunene bobilparkering, og gikk litt rundt i et område som kalles Limhamn hamneområde. Her var det fint å gå langs havnen, og her var flere koselige restauranter.

Denne kvelden fikk vi atter en ny flott solnedgang, og vi kunne sitte ned og nyte en vakker kveld.

Turen går videre til Höganäs.

På vei til Höganäs, Langs veien.

Höganäs

Dette ble en ny “høydare” på reisen. Vi bodde her på Höganäs Beachcamp. En koselig liten campingplass som lå helt nede ved havet.

Höganäs Beach camp

Det var 23. Juni, midtsommarafton og vi ankom Höganäs tidlig på dagen. Campingen ligger litt utenfor sentrum, men Kattegat leden går rett ved, så fine gå og sykkelmuligheter. Vi startet dagen med en sykkeltur i nærområdet.

Midtsommarafton Höganäs

Det er greit å vite at stort sett alt av restauranter ol er stengt i Sverige på StHans aften. Så det ble grillings og kos på campingplassen på kvelden.

Neste dag hadde vi en kjempefin rundtur i Höganäs. Min samboers fetter, som bor og jobber i området, kom og hentet oss tidlig på formiddagen. Vi skulle på Holy smoke BBQ for å spise lunsj. Dette er et veldig populært sted å spise, så gjelder å være tidlig ute.

Vi tok turen videre til Mølle, og var innom Salty Dog beach bar.

Höganäs bryggeri var neste stopp, hvor vi fikk omvisning og ølsmaking.

Vi fikk en fin gåtur på vei tilbake til campingen på kvelden.

Höganäs

Vår siste dag i Höganäs, og vi startet dagen med en gå/joggetur på stier langs sjøen.

Så tok vi igjen sykkelen fatt, og syklet Kattegatleden utover halvøyen.

Siste kveld i Höganäs, og solen går ned i havet….

Laholm, Melby strand.

På vei til Halmstad, tar vi en stopp innom Laholm, Melby strand. Her er det lange hvite sandstrender hvor man kan parkere på stranden. Det var spådd regnvær utover ettermiddag/kveld, så vi tok ikke sjansen på å bli stående her. Men for en herlig strand.

Halmstad

Her la vi oss til på en City camp, hvor det er kort gåavstand inn til Halmstad sentrum. Den ligger ved Nissan elv som går gjennom byen.

På vei inn til sentrum passerer vi Halmstad slott. Slottet er fra 1610.

Halmstad slott
Halmstd slott
Langs Nissan elven

Vi passerer så Nikolai kyrka, før vi kommer ut på Stora Torv.

Vi kommer inn i Storgatan, en kjent handlegate med butikker og koselige restauranter.

Fra samme tid som slottet. stammer også den kjente byporten Norre Port, som ligger i enden av Storgatan. Går man gjennom denne porten kommer man til Gunilla parken.

Halmstad

En rusletur langs Vallgata burde du også merke av på kartet hvis du er på oppdagelsesferd i byen. Her står husene som klarte seg da den store bybrannen herjet i 1619, og gaten er fylt med fotomotiver av klatreroser, historiske hus og fargerike dører.

Koselige hus i Halmstad

Det er mange restauranter å velge mellom i Halmstad. Vi valgte en som ikke lå så langt unna bobilen, da det ble endel regnbyger på kvelden. Vi endte da på en Italiensk restaurant, som heter Ninos, hvor eieren, en eldre mann står både for servering og kokkelering. Helt allright servering og mat.

Italiens restaurant Halmstad

Varberg

Vårt siste stopp på reisen. Varberg er plassen for surfing, spa og svensk sommeridyll. Her kan du oppleve eksotisk surfestemning, avslappende spahotell og historiske byggverk i en koselig kystby.

Vi la oss til første natten på en “Stelplats” på havnen i Varberg. En veldig fin beliggenhet både i forhold til sentrum og sykkel/gå stier. Her finner man også Sveriges flotteste Badehus, og Varberg festning.

Varberg, bobilparkering
Varberg badhus
Varberg festning

VI gikk også en tur på festningen. Varberg festning, eller historisk Varberg slott er et forsvarsanlegg i Varberg i Hallands län i Sverige. Festningen ble oppført som borg av grev Jakob av Nørrehalland på slutten av 1200-tallet. Her ligger det også en restaurant med utsikt over havet.

Det kom seilende inn 2 store seilbåter fra Marinen da vi var på festningen. De la til ved bryggen som vi hadde parkert bobilen.

Varberg

Det er tursti hele veien til Apelviken som ligger 3 km utenfor sentrum. Veldig idyllisk. Her er det flere strender, og muligheter for surfing.

Solnedgangs bilder ble tatt denne kvelden også 🙂

Vår andre natt her, hadde vi booket på Apelviken camping. Dette er en 5 stjerners campingplass, og her er det flotte fasiliteter. Det er også flere restauranter på campingen. Denne onsdagen hadde de satt opp en rundtur med ølsmaking, og det var band som spilte på flere av plassene rundt omkring.

Vi spiste på en restaurant langs promenaden langs stranden denne kvelden som het Johns Place. Fantastisk bra på alle måter. Kan virkelig anbefales!

Varberg, Apelviken, Johns Place

Tilbake på campingen ble det en runde shuffleboard før vi tok kvelden.

Varberg, Apelviken

Så gikk turen hjemover. Det er sikkert ikke siste ferien vi har rundt i Sverige. Et fint land å feriere i.

2 kommentarer til “Bobiltur i Sverige, Juni-Juli 2023”